Gå til innhold
Arkivverket

Jakob Ballentin


Gunn Mathisen
 Del

Recommended Posts

I 1747 døde Jakob Ballentin på Sømna i Nordland. Jeg lurer på om hans fødselsår kan være kjent, for en har ikke alder på han. Ser i et notat jeg en gang fant i Statsarkivet Trondheim at etter Bergens bytingsprotokoll fra 1724 skal foreldre være Lars Olsen (Rist) og Rise Jakobsdtr. Ballentin. Gikk da ut fra at Jakob var fra Bergen, og det hadde vært fint og fått en bekreftelse på om det er riktige foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hartvig Balletin fra Lübech tok borgerskap i Bergen som vever 18. august 1684. Han var født 3. april 1657, og døde i 1690. Han synes å være stamfar til Ballentin-slekten fra Bergen, og han etterlot seg barna Else, Jørgen, Apelone, Anna og Christopher, alle født på 1680-tallet. Noen Jacob Ballentin finner vi ikke i registrene fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er en Jakob Balentin som får en datter Anne Lisbeth i Bergen i 1713 med Margrethe Hansdatter Munch. Jeg tror han må være død før 1720 da det ser ut til at Margrethe gifter seg opp igjen i Os.

 

Siden er Jacob Ballentin og Jacob Jacobsen Ballentin fadder i Nykirken i Bergen noen ganger i perioden 1720-39, men jeg vet ikke hvordan disse eventuelt er i slekt.

 

Fra www.arkivportalen.no finnes følgende info:

 

Arkiv: EA-4061 - Danske Kanselli, Skapsaker

Aktør: EA-0F-13827 - Danske Kanselli inntill 1814

Nummer: Innhold: Tidsrom

0019 Til Ove Bjelke om at Jacob Hansen Ballentin må få den første ledige

klokkerstilling i Bergen

Utrykt. Fra DRA 1937 XII 14.

 

Jeg leter etter foreldrene til Jacob Ballentin gift med Margrethe Hansdatter Munch. Finnes det kilder med opplysninger om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Jakob Ballentin som var på Sømna ble gift her oppe i 1728 med Elen Jensdtr. Hun var fra Sømna. Første gang han nevnes her var i 1723 da han var tjener hos lagmann Angell på Torget i Brønnøy.

 

I perioder var han konstituert sorenskriver på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei..

Jeg så svaret om Hartvig Ballentin som stamfar til slekten Ballentin i Bergen. I min sønns slekt på farsiden har jeg Cathrine/Catharina Ballentin g. Tostrup f.1735, d.07.03.1813, begravet 13.03.1813 i St. Martins Kg. Utifra alderen tenker jeg hun kan være et barnebarn av Hartvig......datter til en av sønnene.

Hvordan kan jeg finne forbindelsen mellom dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller tro at det er en generasjon til mellom. Hun var født rundt 1735, mens barna til Hartvig Ballentin var født på 1680-tallet, og hans barnebarn var født rundt 1710. Jeg finner ikke Catharina Ballentin blant døpte i Bergen.

 

Jeg finner ikke noen forbindelse i materialet vi har i Sollied's kartotek. Derimot viser de til en attest i forbindelse med at Catharina søkte utdeling fra Baron Holbergs brudeutstyr for sin datter Sophia Holberg, født 1763, og de midlene var forbeholdt slektninger av Ludvig Holberg. Jeg ser imidlertid ikke at det er noen av barna til Hartvig Ballentin som var gift Lem eller Holberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett...det må nok være en generasjon til mellom dem.

Catharina Ballentine var g Hans Ulrich Tostrup som var barnebarn av Sophie Holberg g Nicolaj Jacobsen Tostrup. Sophie var Ludvig Holbergs eldste søster......og dermed kunne Catharina søke om midler fra det Holbergske Brudeutstyr.

 

Du nevner Sollieds arkiv.......er der opplysninger om Ballentins familie jeg kunne fått lese? Ev. andre kilder....

 

 

 

 

 

 

 

875]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteparet Thora og Olaf Sollied samlet gjennom flere tiår stoff om bergenske borger- og embetsfamilier. Materialet består i en mengde kildeavskrifter, og et kartotek som viser til alle avskiftene. Det er lett å bruke, og til stor hjelp for alle som arbeider med Bergensfamilier. Kartoteket står på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene....jeg har flere Bergensfamilier jeg skulle sett på, så det arkivet vil nok være nyttig.

Men jeg bor i Ålesund. Kan dette lånes gjennom biblioteket eller blir det en Bergenstur på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlån er vanskelig for kartotekkortene. Da skal du heller be om å få skannede kopier av kortene som gjelder de personene/familiene du vil ha opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.