Gå til innhold
Arkivverket

wangensteen.net`s materiale blir for mange av dere utilgjengelig


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

For nesten 5 år siden bestemte jeg meg for å tilgjengelig-gjøre mye materiale for alle. Jeg er priviligert som har Statsarkivet i Hamar som nabo, og Riksarkivet som "mitt andre hjem"

 

I noen år var det å dele slektshistorisk materiale morsomt. Nå er det ikke så morsomt lenger. Grunnen er at at jeg er en frittalende uredd mann som i mange år har hatt kontakt med medlemmer i de to største foreningene i i Norge, NSF og DIS.

 

DIS fikk for 4 år siden en koselig epost fra meg om spørsmål om et samarbeid. De svarte ikke. De ignorerte meg og gjorde som dagens leder: hun forsøkte å tie meg i hjel.

NSF var heller ikke så veldig glad i meg før de hadde sjekket lovverket. Men når de hadde gjort det så var de i alle fall fornuftige ved å akseptere meg.

 

Så denne tråden er ikke ment som å dømme noen. Den er derimot ment som å forklare hvorfor jeg er mener at NSF er den beste foreningen for seriøse slektsgranskere i Norge. De har aldri her på forumet gått til angrep på enkeltpersoner. De har aldri hatt behov for det :-) Og nettopp derfor får NSF mesteparten av mitt mitt materiale som jeg har sagt skal ligge på medlemssidene.

 

Hvorfor det? Fordi jeg er drit lei av å bruke hundrevis av av timer på å arbeide for noen som bruker sin tid på kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli pinlig. Essensen i det du skriver er 'får jeg ikke viljen min så vil jeg ikke leke med dere lenger' og det er ganske enkelt flaut å lese de stadig mer hårsåre innleggene du lirer av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i seg selv bra at Wangensteen overfører det digitaliserte materialet han har lagt på nettet til medlemsområdet til NSF. Det vil kanskje gjøre det mer attraktivt å bli medlem og dermed sørge for økte inntekter. Men når det foregår på denne måten, som en 'straff' fordi folk ikke gjør og sier det som LOW ønsker, da reagerer jeg på hvor utrolig smålig og patetisk denne mannen oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før Lars Ove, og jeg kan gjerne gjenta det. Du har gjort og gjør en fremragende jobb med å digitalisere materiale som ellers hadde vært vanskelig tilgjengelig, ja kanskje utenfor rekkevidde for mange. Det synes jeg du skal fortsette med.

Du har på bakgrunn av en langvarig konflikt med noen av medlemmene i Dis Norge valgt å holde det meste av materiale enten på din egen delvis lukkede hjemmeside eller medlemsidene hos NSF.

Personlig synes jeg det er trist at det har blitt slik, men det er uansett ditt valg.

La det være med det. Du behøver ikke gjentatte ganger fortelle oss her i Brukerforumet om din uenighet med Dis og at dette er konsekvensen.

 

Om du fortsetter, ser jeg ikke stor forskjell på denne konflikten eller konflikten mellom TV2 og Canal Digital. Det er uansett dem som ikke er del i disse konfliktene som blir rammet. Og det skjer fordi folk ikke kan oppføre seg som voksne sindige mennesker, men velger å bevege seg ned på det jeg kaller barnehage nivå " min bøtte er større en din, og min far er sterkere enn din så".

 

Vennligst ikke fortsett med å bruke Digitalarkivets fora som arena for denne krangelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man mange konflikter, så kan man summere opp med at de andre må skjerpe seg! Eller bør man være litt innadskuende. Ihvertfall når konfliktene vedvarer. De fleste av oss kan jo i kampens hete uttrykke oss litt dumt Lars Ove, men å pleie et dårlig forhold eller stadig etablere nye, det blir litt spesielt. Så er det også noen formuleringer som bryter en trend. Et av dem er unskyld!

Om man behøver å være medlem av noen forening for å drive slektsforsking? Jeg er det ikke og har aldri vært inne på LOW.

 

Jeg kan aldri tenke meg at dine sider gir hauger med nye medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdet i dette innlegget er fjernet, og jeg beklager utspillet som ikke hadde noe i denne diskusjonen å gjøre.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære "dere i NSF", kan dere ikke ta dette "på kammerset"? Dette er rett og slett flaut å følge med på for en som ikke føler noe behov for alle disse opplysningene. Jeg respekterer fullt ut at LOW ønsker å gi sine data til NSF, men er det virkelig nødvendig å benytte enhver mulighet til skittentøyvask? Dette føles som rene barnehagen, og krangelen skader nok NSF mye mer enn DIS. Dette var vel nettopp ikke hva NSF trengte nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF har vel ikke noe med denne tråden å gjøre!!!

 

Ikke skriver de, og ikke har de behov for å skrive. Jeg skriver som privatperson fordi jeg driver en hjemmeside som har gjennomsnittlig 1800 sidevisninger hver dag.

Jeg må få lov til å informere om hva jeg gjør med innholdet i hjemmesiden framover

 

Men så skjer det igjen. Noen må gå til personangrep.

Jeg skal heve meg over det. Jeg har ikke behov for å markere meg på den måten.

 

Så jeg overlater herved denne tråden til kranglefantene og til de som vil gi meg juling. Jeg drar på hytta og skanner et par bøker som mine venner får over helgen. Skiturer blir det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF har vel ikke noe med denne tråden å gjøre!!!

 

Dette var en merkelig påstand, og litt uforståelig... NSF er nevnt 4 ganger i startinnlegget der det varsles at de som ikke er medlem i NSF heller ikke får tilgang til endel materiale. Dette sagt av NSFs representant fra Hamar.

 

Tråden kunne vært brukt som reklame for NSF, dessverre fremstår den som det motsatte pga. angrep på en annen forening - og til og med dens leder. Jeg tror mange ikke ønsker å være en del av denne krangelen - som profilerte personer innen NSF stadig kommer tilbake til. Igjen og igjen - og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at igjen og igjen forsøker noen som ikke har forstått at Lars Ove Wangensteen er en person og ikke en forening. Men det litt morsomme er at det er de samme personene som ikke forstår det. Men hva kan man forvente ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at igjen og igjen forsøker noen som ikke har forstått at Lars Ove Wangensteen er en person og ikke en forening. Men det litt morsomme er at det er de samme personene som ikke forstår det. Men hva kan man forvente ?

 

Som representant for NSF kan du ikke automatisk påberope deg status som privatperson når du uttaler deg på et åpent og offentlig tilgjengelig forum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Som representant for NSF kan du ikke automatisk påberope deg status som privatperson når du uttaler deg på et åpent og offentlig tilgjengelig forum som dette.

Sludder. Selvsagt kan han skrive som privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sludder. Selvsagt kan han skrive som privatperson.

 

Les hva jeg skriver: 'Som representant for NSF kan du ikke automatisk påberope deg status som privatperson når du uttaler deg på et åpent og offentlig tilgjengelig forum som dette.' Leser du nøye vil du se at det ikke er noen motsetning mellom det du og jeg skriver. Jeg utelukker ikke at LOW kan uttale seg som privatperson på dette forumet. Jeg sier derimot at han ikke i alle situasjoner kan påberope seg å være en privatperson. LOW skriver i åpningsinnlegget:

 

'Så denne tråden er ikke ment som å dømme noen. Den er derimot ment som å forklare hvorfor jeg er mener at NSF er den beste foreningen for seriøse slektsgranskere i Norge.'

 

Når en representant for NSF skriver dette på et åpent og offentlig tilgjengelig forum, da kan han ikke imøtegå kritikk ved å utgi seg for å uttale seg som privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Les hva jeg skriver: 'Som representant for NSF kan du ikke automatisk påberope deg status som privatperson når du uttaler deg på et åpent og offentlig tilgjengelig forum som dette.' Leser du nøye vil du se at det ikke er noen motsetning mellom det du og jeg skriver. Jeg utelukker ikke at LOW kan uttale seg som privatperson på dette forumet. Jeg sier derimot at han ikke i alle situasjoner kan påberope seg å være en privatperson. LOW skriver i åpningsinnlegget:

 

'Så denne tråden er ikke ment som å dømme noen. Den er derimot ment som å forklare hvorfor jeg er mener at NSF er den beste foreningen for seriøse slektsgranskere i Norge.'

 

Når en representant for NSF skriver dette på et åpent og offentlig tilgjengelig forum, da kan han ikke imøtegå kritikk ved å utgi seg for å uttale seg som privatperson. Hvis LOW ikke forstår dette, så har han ikke den selvinnsikten, ansvarsfølelsen og ikke minst den folkeskikken som jeg mener man bør ha for å inneha et verv.

og les LOWs innlegg en gang til. Det er du og bare du som tilføyer "Når en representant for NSF skriver dette på et åpent og offentlig tilgjengelig forum" og ilegger ham en rolle i denne tråden han ikke ønsker om jeg oppfatter ham rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og les LOWs innlegg en gang til. Det er du og bare du som tilføyer "Når en representant for NSF skriver dette på et åpent og offentlig tilgjengelig forum" og ilegger ham en rolle i denne tråden han ikke ønsker om jeg oppfatter ham rett.

 

Jeg forstår ikke hva vil du fram til. Hva er jeg har tilføyd? Hvilken rolle ilegger jeg ham? Jeg har oppfattet det slik at LOW er NSFs representat på Hamar. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas, Jeg er utenforstående, men jeg forstår deg da slik at LOW automatisk er medlem av NSF når han skriver her ?

 

Jeg fortsetter å spørre: Hva er DIS sin rolle overfor LOW ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status i denne debatten er at LOW og den nylig ankomne kmg kommer med påstander som de gjentar hver gang de møter motargumenter. Siden det er umulig å diskutere med mennesker som ikke leser og tar innover seg det andre skriver, så velger jeg å avslutte min deltakelse i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status i denne debatten er at LOW og den nylig ankomne kmg kommer med påstander som de gjentar hver gang de møter motargumenter. Siden det er umulig å diskutere med mennesker som ikke leser og tar innover seg det andre skriver, så velger jeg å avslutte min deltakelse i denne debatten.

Hittil har du ikke kommet med motargumenter, kun konklusjoner og spørsmål. Jeg kommer virkelig til å savne denne debattformen med uteblivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som representant for NSF kan du ikke automatisk påberope deg status som privatperson når du uttaler deg på et åpent og offentlig tilgjengelig forum som dette.

 

Han var en person som en kort periode nøt stor tillit i NSF og skulle gi NSF fotfeste på bygda! Før det var han et problem for NSF. Jeg regner med at NSF nå svetter på nytt.

 

Uttaler seg som privatperson, men uansett - alle er "den man er". Det går ikke an å spille en annen, så han er den som offisielt har NSF sin ubegrensede tillit! Hvem vil melde seg inn der hvor man lar seg representere av en slik kranglefant? Han er ikke valgt, men oppnevnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampen mellom meninger NSF contra DIS, for være hver enkelt sin mening, og den debatten gidder jeg ikke bruke tid på tastaturet med engang, jeg har min mening, som dere alle andre har en mening. Men den som ytrer og påstår at LOW ikke har gjort en faelaktig innsats for mange, gjennom sitt arbeid, gjennom sin hjemmeside, brukt av egen lomme, det som er interesert i historie og slektsrøtter burde heller takke en slik person, en å skjelle han ut.

Om noen svarer på dette, gidder jeg ikke svare. LOW gjør, og har gjort en formidabel innsats. Mange takk til deg Lars Ove.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.