Gå til innhold
Arkivverket

Thomas von Westens to stedøtre, forlis ved Odden i 1709


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Finner dette i rettsprotokollene:

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/31146/30/

 

Her står det bl.a. om at det var folk som var med på: "at redde og bjerge Folk og Gods, da det Skib, som bragte Hr. Thomas von Westens to stifdøtre, samt alt hans Gods og Eiendom fra København, forliste ved Odden paa Nordmør 1709 om Martini Tider."

 

Forliset ved Odden her på Smøla må ha vært omkring Mortensmesse, altså den 11. nov. 1709. Ved denne sjøforklaringen her i 1712 spurte Johannes Marcellis allmuen "om den var vidende at von Westens stifdatter Boel Margrethe Galschiødt blev ved Odden forulykket med det strandede skib, som førtes af Hans Petersen fra Københavns havn i 1709." "Hvortil Monsr. Lars Larsen Due (kjøpmann på Brattværet), som var nærværende at redde og bjerge Folck og Gods, svarede og berettede, at han utaf een Baadsmand var forklaret, hvis nafn var Johannes, da han hafde bierget eller reddet den yngre søster Else til lands, gikk han ombord igjen, og da han tok den andre om livet, at ville springe i land, kom en størtning og slo dem begge i søen fra hinanden, men han blev reddet ved eet taug fra Skibet og grep i det som efter hende i hovedet, men beholdt allene snorhatten i haanden, og säa hende da ikke mere. Det samme bekreftede Anders Pedersen Giøstølen."

 

Her får vi høre om en dramatisk hendelse (lett omskrevet til dagens språk), der altså Thomas von Westens stedatter, Boel Margrethe Galschiødt, druknet.

 

Jeg vet at Thomas von Westen var gift med enken Anna Pedersdatter, men har vel ikke hørt om denne datteren fra hennes første ekteskap. Datteren Else var vel fra hennes andre ekteskap.

 

Er det noen som vet om flere barn av Anna Pedersdatter enn disse to døtrene?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingen ting om at det er på Nordmør, berre at det var ved Ouden...

Det står heller ingenting om at von Westens gods og eigedom gjekk tapt her, eller at han var med i det heile, berre at døttrene var med dette skipet, og at Else vart berga og den andre, Boel, ikkje sågst meir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Rettsprotokollen er fra Nordmøre, Gunnar. Og de navnene som her er nevnt i forbindelse med dette er navn fra Smøla, så det er nok Odden her på Smøla det gjelder ja, ingen tvil om det. Og jeg har vel heller ikke skrevet at Thomas von Westens gods gikk tapt?

 

Uansett, det jeg lurte på var om det er kjent hvor mange barn Anna Pedersdatter hadde i de to første ekteskapene sine?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste barnet jeg finner ved søk på nettet er Else Sophie Frich, som er oppgitt å være født i København den 6. aug. 1696 og datter til Lauritz Frick og Anna Pedersdatter i hennes andre ekteskap. Else ble gift med Thomas Hammond i 1725. Dette må være den Else som ble reddet i land.

 

I dagligtalen blir Odden kalt "Audden" og er i dag et fraflyttet fiskevær. Men i 1709 var det et yrende liv her med mange fastboende. Handelssted var det også her, og det var Christoffer Hansen Eckhoff som var primus motor på Odden i denne tiden. På dette fiskeværet var det også reist en kirke i gammel tid, og den blåste ned en gang først på 1700-tallet. Odden var, sammen med Brattværet og Veiholmen, et av de store fiskeværene her ute i denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg arbeidet litt med slekten Galschiødt for en tid tilbake.

 

I 1688 ble det holdt skifte etter Karen Thomasdatter Galskyt i Kærup præstegård. http://www.brejl.dk/aalborgstift.htm

 

66 Karen Thomasdatter Galskyt i Kærup præstegård. 10.8.1688. Nr.21.

Enke efter Peder Christensen, præst i Tømmerby og Lild. A:

0) forældre [Thomas Christoffersen Galskyt, præst i Hammer og Horsens og Anne Sørensdatter Kjærulf]. 4B

1) bror Søren Thomsen Galskyt, præst i Jerslev og Vester Brønderslev, død. 3B:

a Thomas Sørensen Galskyt på Dragsholm, død. 1B:

1 Thomas Thomsen Galskyt, uvist hvor

b Lene Sørensdatter Galskyt, [skifte 30.3.1674 lbnr.5], var g.m. [Peder Pedersen Husbond], præst i Vrå, Em og Serreslev, [skifte 1674 lbnr.6]. 3B:

1 Søren Pedersen, student

2 Anne Pedersdatter på Havreholm

3 Elsebeth Pedersdatter i Ålborg

c Else Sørensdatter Galskyt, g.m. [Aksel Jacobsen Stenberg], præst i Tornby og Vidstrup. 1B:

1 Else Akselsdatter [stenberg], enke efter [Morten Jensen Juul], præst i Ulsted, [skifte 20.6.1684 lbnr.39]

2) bror Peder Thomsen Galskyt til Kornumgård [i Vester Brønderslev sogn], død. 9B:

a Peder Pedersen Galskyt, kapellan i Sæby

b Helmik Pedersen Galskyt i Kornumgård

c Søren Pedersen Galskyt på Boeslum [i Dråby sogn på Mols], død. 1B:

1 Anders Sørensen Galskyt på Kornumgård med flere søskende

d Gedske Pedersdatter Galskyt i Kornumgård

e Anne Pedersdatter Galskyt g.m. Søren Andersen i Vester Brønderslev

f Karen Pedersdatter Galskyt g.m. Christen Worm i Korslund

g Else Pedersdatter Galskyt g.m. Bertel Hansen i Vonge

h Kirsten Pedersdatter Galskyt, enke efter Anders Pedersen i Kærup, præst i Tømmerby og Lild

i Johanne Pedersdatter Galskyt g.m. Jens Pedersen i Serridslev

3) søster Margrethe Thomasdatter Galskyt, første ægteskab med [Christen Madsen Aalborg] ,præst i Åsted og Skærum, død. 5B:

a Thomas Christensen Aasted i København

b Jens Christensen, degn i Åsted og Skærum

c Anne Christensdatter i Hals

d Maren Christensdatter i Drammen i Norge

e Else Christensdatter g.m. Niels [Güntelberg], trompeter i Als [ved Hadsund]

4) søster Gertrud Thomasdatter Galskyt, død, var g.m. Niels Andersen Aslov, præst i Kollerup og Skræm, [skifte 15.12.1679 lbnr.21]. 1B:

a Thomas Nielsen Aslov, forpagter på Jensgård [i Glud sogn].

Fars første ægteskab med [Margrethe Jacobsdatter]. 2B:

5) halvbror Hans Thomsen Galskyt, præst i Næsborg, Skarp Salling og Oudrup, død. 5B:

a Thomas Hansen Galskyt, præst i Torup

b Christen Hansen Galskyt på Bragernæs i Norge

c Christoffer Hansen Galskyt på Bragernæs, død. 1B:

1 Johannes Christoffersen Galskyt

d Seche Hansdatter Galskyt g.m. Byrge Sørensen i Blære

e Maren Hansdatter Galskyt i Torstrup

6) halvsøster Maren Thomasdatter Galskyt g.m. [Christen Pedersen, præst i Ulsted, død.

Børn, børnebørn og børnebørns børn af hvilke angives:

a Maren Christensdatter g.m. [Hans Christensen], præst i Ulsted. død. 2B:

1 Thomas Hansen i København

2 Maren Hansdatter, degnekone i Karup.

 

Jeg har funnet (FS) ei Bodil Margrette Thomsen døpt 16. okt 1690 Holmens sogn, København, foreldre; Thomas Christenson og Anna Pedersdatter. Ei datter med samme navn ble døpt 22. okt 1688, hun døde vel sannsynligvis tidlig.

 

Det kan være noe å se nærmere på. Navnet Galschiødt må Boel Margrethe i så fall ha fått fra sin farmor, Margrethe Galskyt, som var gift med Christen Aalborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Holmen sogn i København, døpte 1685-1694. Jeg får ikke laget lenke til kirkeboka, så det blir en avskrift.

 

16. October 1690 Thomas Christensøn Aasted paa Styrrelengden og Anna Pedersdaatter,

Bodil Margretta

 

Faddere; Thomas Schrøder, Anders Lauridtzsøn, Jens Nielsøn mørch, Bodil hans stampis, Margretta Lauridtzd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell!

 

Beklager, men når du skriv som du gjer her i kursiv, gjev det inntrykk av at dette er sitert frå rettsboka.

 

"at redde og bjerge Folk og Gods, da det Skib, som bragte Hr. Thomas von Westens to stifdøtre, samt alt hans Gods og Eiendom fra København, forliste ved Odden paa Nordmør 1709 om Martini Tider."

 

...og her står det ...Thomas von Westens to stifdøtre, samt alt hans Gods og Eiendom fra København... altså, von Westens... :)

 

Slik forstod eg at du meinte det... sårri... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Til Gunnar: Du har så rett, så rett, jeg legger meg flat!

 

Så til hovedsaken:

 

 

Til Aud!

 

Dette var veldig flott du! Tusen takk for svarene, her er nok mye å hente ja! Har vært på jobb i kveld så jeg har ikke sett svarene fra deg før nå. Tror du har helt rett i at Bodil Margrethe (døpt Bodil Margretta) som ble født i 1690 i København er den rette her. At hun brukte etternavnet Galschøtt etter sin farmor er nok heller ikke utenkelig, og at de kunne bruke slektsnavn fra sin mor eller fra sine besteforeldre er heller ikke noe nytt i denne tiden, jeg har vært bort i eksempler på det før også.

 

Har funnet i diverse slektssider på nettet at Anna Pedersdatter var først gift Galschøtt, men hvor kilden er for denne påstanden aner jeg ikke (kan hun ha hatt dette etternavnet da hun giftet seg for andre gang med Lauritz Frich?). Noe fornavn og/eller patronym på hennes første mann har jeg heller ikke funnet, og den kandidaten du har funnet her er vel den mest sannsynlige. Kanskje kan det være en mulighet for å finne ut hvem Anna Pedersdatter sine foreldre var også? Jeg får se etter når jeg får tid om giftermålet til Thomas Christensøn Aasted og Anna Pedersdatter kan finnes i København. Faddere til døtrene kan vel også gi en pekepinn.

 

Uansett, igjen tusen takk Aud for at du tok deg tid til å hjelpe meg med dette! :) Skal forresten på jobb igjen i morgen tidlig, så jeg bør vel køye.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå i Andreas Erlandsen:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=erlandsen&sideid=513&storleik=

 

[T. von Westen] Blev gift i Kjøbenhavn 27. Novbr. 1709 med Anna Pedersdatter, der først havde været gift i 5 Aar med en riig Viintapper Galskiødt og siden i 7 Aar med Viintapper og Spisemester Maurtits Frich. Hun, der i dette sit tredie Ægteskab ingen Børn havde, men derimod i sine 2de første, døde i Meldalens Præstegaard og blev begraven 27. Jan. 1746, 91 Aar gl.

 

Ut i frå at desse opplysningane er rette, var von Westen 27 år gammal og brura 54 år gammal då dei gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg Aud, så klarer heller ikke jeg å kopiere lenke til sidene i kirkeboka for Holmen sogn i København, men jeg finner dette:

 

5. mai 1693 blir Mouritz Frich, borger og enkemann, gift med enken Anna Pedersdatter. Som forlovere står rådmennene Hans Stampe og Johan Christensen. De får barna:

 

1. Mectele Catrina, døpt i Holmen kirke den 10. jan. 1694, foreldrene bor på "Størrelængde". Blant fadderne er Hans Stampe og hans "kiereste", samt Johan Christensen og hans "kiereste". Også justisråd Kruse er fadder. Ved søk kommer det opp at denne Kruse var gift med Anna Hansdatter Frich, trolig en søster av Moritz.

 

2. Else Sophie, døpt i Holmen kirke den 6. aug. 1696. Ved denne dåpen står det bare dette om faren: "Mauritz Frich i No 4".

 

Ved vielsen til Thomas von Westen den 27. nov. 1709 var den i huset etter kongebrev, Thomas var da "kaldet SognePræst til Weddøen Prestegjeld i Rumsdalen i Norge." Anna står som Sal. Mourids Friks enke. Vielsen var på "Størrelængde" og "forloverne" var Thomas Bredal, prokurator ved Høyesteretten og Christian Galskyt i Hamergaden.

 

Når det gjelder Thomas Christensøn på "Størrelængde" og kona Anna Pedersdatter, så finner jeg at de også hadde sønnen Hans Hindrich (Hans Henrik), døpt den 2. mai 1685. Her er også Hans Stampe og hans kone Bodil faddere, Bodil er også fadder til Bodil Margretta døpt 22. okt. 1688, det er også Johanne, Johan Christensens kone.

 

Magefølelsen sier meg at den Thomas Christensøn du her har funnet er den riktige, og at hans kone Anna Pedersdatter er den som senere ble gift Frich og von Westen.

 

Se også denne: http://snl.no/.nbl_biografi/Thomas_Von_Westen/utdypning

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.