Gå til innhold
Arkivverket

Borgerm.Trondh: Hans Caspersen Gamshard's barn og barnebarn....


Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at forskjellige kilder har ulike versjoner over borgermester i Trondheim- Hans Caspersen Gamshard sitt barn og sine barnebarn. Alle synes enige om at han hadde en datter som het Maren, men hvem var hun gift med og hva het Maren sine barn? Var hun gift med borgermester Svend Andersen eller var hun gift med en Erik Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg har er frå Svein Tore Dahl sin "Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660" (s. 28), der det er opplyst at ei ikkje namngitt dotter var gift med Erik Hansson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt neste spørsmål blir i tilfelle hva het barna til Erik Hansson, hadde Maren og Erik en datter Maren som ble gift med Hans Giertsen Busch som var borgermester i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype: Dahl skriv om Svend Andersen at han var gift med ei Maren Hansdotter og at ho blir "i all slektslitteratur, også hos både H. Berg og i Hornemanns stamtavler, regnet for å være en datter av borgermester Hans Casparsen. Dette er dog trolig ikke riktig". Ei fyldig fotnote diskuterer mulig avstamning for Maren Hansdotter. (s. 34)

 

Deretter om Hans Giertsen Busch at han vart gift 1613 med Maren Svendsdotter, dotter av tidl. borgermester Svend Andersen (s. 49)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at hvis man skal følge Svein Tore Dahl, så ender man opp med at Maren Svendsdatter er etterkommer fra ett av Nils Henriksen Gyldenløves barn født utenfor ekteskap, (der Fru Inger til Austrått ikke er mor). Nils Henriksen Gyldenløve får sønnen Henrik Nilsen (Gyldenløve), som har en ukjent datter som blir gift med Hans Sigvardsen. De får datteren Maren som ble gift med Svend Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.