Gå til innhold
Arkivverket

jeg gjør oppslag i Skulesoge for Fron - inneholder oversikt over omgangsskolelærere i Fron


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Min oldefar var lærar og kyrkjesongar Søren Sørbotten i Fron. Er det noko om han i boka?

 

Jeg fant! (på side 167)

 

Søren Sørbotten var fødd i Bremanger 17. juni 1863. Han tok eksamen ved Stord Lærarskule i 1886. I 1887 var han lærer ved en privat mellomskole i Sør-Fron. Han var så lærer i Nissedal til han den 30. januar ble tilsett som lærer i Ryssland krins. Han ble også organist ved Sør-Fron kirke. I 1901 ble han ansatt som lærer ved Nerbygda og klokker i Sør-Fron. Denne posten hadde han frem til 1. juli 1933 da han sluttet etter oppnådd aldersgrense. Han var lærernes målsmann i skolestyret i 19 år og skolestyreformann i 17 år fra 1903.

Med den stoda Sørbotten her fikk til skolen er det lett å skjønne av han fikk mye å si for utviklingen av skulestellet.

En av Sørbottens gamle elever har fortalt at han var en særs dugande lærer som stod på en god vennskapelig fot med sine elever, et vennskap som varte livet ut.

Sørbotten var en flink taler og foredragsholder som ble mye brukt i bygda og nabobygdene. Han må ha vært en mann som måtte bære både åndelig og lekamleg godt utrustet og som vant over mye. Slik kjøpte han gården søre Listad i 1912. Han var en ivrig gårdbruker og det var særlig som hagebruksmann han utmerket seg. Han var svært glad i blomster og fikk god hjelp av kona si Tone. Han solgte gården til sønnen Ivar i 1925, senere til svigersønnen Trygve Bjerke. Sørbotten slo seg inne ned på Listad etter at han var ferdig som lærer. Han kjøpte en stor tomt oppe på Gardlaus og bygde et stort hus. Han døde i 1956, 93 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Tomta opp på Gardlaus vart til Sole, der eg har mange gode minner frå besøk hjå besteforeldra mine. Her er det funne planar frå tida det vart bygd som heng bra saman med det du nemner om interesse for hagebruk - m.a. ein omfattande hageplan som viser litt ambisjonane han hadde på det feltet.

 

Det er ein feil, etter det eg kan sjå: Sonen Ivar kjøpte ikkje Listad. Det går klart fram av skjøtet at Søren sel til svigersonen Trygve og dottera Aslaug. Ivar (bestefar) tok etter kvart over bustaden på Sole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei!

 

Hva står det om søstrene Eline Siljuberg, f. 1876, og Karen SIljuberg, f. 1878? De var fra Siljuberget i Elverum og lærerinner i Fron ved 1900-tellinga. Karen sluttet som lærerinne før 1902, da hun flyttet til Kristiania og ble gift der. Hun bodde senere i Våler i Solør.

 

Eline Siljuberg var derimot lærer ved Nerbygden skole i Fron i 37 år fram til hun gikk av i 1933. Hun døde i 1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny. Jeg finner Karen oppført som lærerinne i Nord-øverbygda: Karen Siljuberg 1900-1908. Hennes etterfølger var Marie Hovde fra 1908-1919, så det kan se ut til at Karen også virket i perioden etter 1902. Eline finner jeg 1896-1933 i Nerbygda skole. Det står dessverre ikke noe om disse utover det jeg har nevnt. De biografiene jeg har omtaler nesten utelukkende menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for oppslaget, Tore!

 

Det er nok riktig at Karen holdt på som lærer til 1908. Etter å ha sett nærmere på dette nå, oppdaget jeg at Karen Siljuberg som var lærer i Fron er en annen enn søstera til Eline, som også het Karen og ble gift 1902. Søster til Eline var noen år eldre og bosatt i Kristiania 1900, mens Karen Siljuberg som var lærer i Fron sammen med Eline var fra nabogarden i Siljuberget. Jeg kom altså i skade for å blande de tok Karen-ene i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.