Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Sør-Trøndelag

 

Da er det blitt fylt på med bøker under Fylket, Røros, Trondheim og fra følgende steder:

 

Bjugn

Frøya

Gauldal

Hemne

Holtålen

Horg

Hølonda

Jøssund

Klæbu

Lensvik

Løkken verk

Malvik

Meldal  

Melhus

Oppdal

Orkdal

Rennebu

Rissa

Roan

Selbu

Singsås

Skaun

Snillfjord

Stadsbygd

Strinda

Støren

Ørland

Åfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil komme med en korreksjon.

 

Fra Bondegårder til By av Halvor Haavelmo er ført opp under  Akershus - Lillestrøm.

 

Boken omhandler tettstedet Strømmen og virksomhetene i og rundt Sagelven  (Blant annet Strømmens Værksted)

Boken bør ligge under Skedsmo med Strømmen i parentes.

 

(Jeg har ingen konto så jeg kan ikke korrigere direkte i Slektshistoriewiki.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil komme med en korreksjon.

 

Fra Bondegårder til By av Halvor Haavelmo er ført opp under  Akershus - Lillestrøm.

 

Boken omhandler tettstedet Strømmen og virksomhetene i og rundt Sagelven  (Blant annet Strømmens Værksted)

Boken bør ligge under Skedsmo med Strømmen i parentes.

 

(Jeg har ingen konto så jeg kan ikke korrigere direkte i Slektshistoriewiki.)

 

Det er fint med slike korrigeringer Leif, dette er nå rettet  opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil komme med en korreksjon.

 

Fra Bondegårder til By av Halvor Haavelmo er ført opp under Akershus - Lillestrøm.

 

Boken omhandler tettstedet Strømmen og virksomhetene i og rundt Sagelven (Blant annet Strømmens Værksted)

Boken bør ligge under Skedsmo med Strømmen i parentes.

 

(Jeg har ingen konto så jeg kan ikke korrigere direkte i Slektshistoriewiki.)

Fint med slike tilbakemeldinger! Du er selvsagt velkommen til å opprette en konto hvis du skulle ønske det.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Under Hordaland - Kvam ligger nå en bok som dekker "Kvam, Stod, Egge" - som ligger i Nord-Trøndelag. Lenken bør flyttes.

 

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Under Hordaland - Kvam ligger nå en bok som dekker "Kvam, Stod, Egge" - som ligger i Nord-Trøndelag. Lenken bør flyttes.

 

Hilsen Tore

 

Takk skal du ha, den er nå flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NORDLAND

 

Det er lagt ut en del bøker for stedene:

 

Alstahaug

Andøy

Ballangen

Beiarn

Bindal

Bodø

Buksnes

Dønna

Evenes

Fauske

Flakstad

Hadsel

Hamarøy

Hattfjelldal

Helgeland

Hemnes

Herøy

Leirfjord

Lødingen

Meløy

Narvik

Nesna

Rana

Rødøy

Røst

Salten

Saltdal

Sortland

Steigen

Svolvær

Sømna

Tjeldsund

Træna

Tysfjord

Vefsn

Vega

Vestvågøy

Vevelstad

Værøy

Vågan

Øksnes

 

Jeg har forsøkt å ordne bøkene så logisk som mulig, men har ikke kunnskap nok til å vite om det i alle tilfelle er gjort på den beste måten. Kom gjerne med innspill og forslag til forandringer i lista.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattskiftet la ut lenker til vel 200 bygdebøker kl. 02.50 i natt. Det kommer mer!

 

Ha en fin søndag!

 

Hei,jeg har et spørsmål. Hva gjør man når feil oppdages? Jeg tenker her på Stavern-slekter fra 1700 til 1900. Fant min egen familie der på sie 159 med flere feil

 

Mvh Per Eivind

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg har et spørsmål. Hva gjør man når feil oppdages? Jeg tenker her på Stavern-slekter fra 1700 til 1900. Fant min egen familie der på sie 159 med flere feil

 

Mvh Per Eivind

 

 

Den boka har så mange feil at den er bortimot ubrukelig. Men alle bøker som omhandler slektshistorie kan inneholde feil, og det bør være en regel å alltid sjekke opplysninger mot primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt muleg å lage eigne wikisider der ein legg inn korrigeringar til slike bøker. Eg har sjølv gjort det med ein bygdebokserie eg hadde ansvaret for, Lesja. Klikk på "tilleggsopplysningar" for å sjå døme. Det står att mange rettingar som eg veit om, men som førebels ikkje er lagt inn. Og kven som helst kan sjølvsagt supplere.

 

Kanskje bruke slektshistoriewikien til slike liknande korrigeringar?

Endret av Arnfinn Kjelland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt muleg å lage eigne wikisider der ein legg inn korrigeringar til slike bøker. Eg har sjølv gjort det med ein bygdebokserie eg hadde ansvaret for, Lesja. Klikk på "tilleggsopplysningar" for å sjå døme. Det står att mange rettingar som eg veit om, men som førebels ikkje er lagt inn. Og kven som helst kan sjølvsagt supplere.

 

Kanskje bruke slektshistoriewikien til slike liknande korrigeringar?

Kan være det er skrevet noen flere på slektshistoriewikien, men her er iallfall en slik side: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_kjente_feil_i_Meldal_Bygdebok

 

Kan gjerne legge inn en lignende side "Liste over kjente feil i Lesja bygdebok", lage en liten oppsummering og lenke videre til dine korrigeringer for detaljer? (Korrigerings og tilleggssidene er såpass detaljerte og omfattende at en viderekobling sikkert er bedre).. Disse korrigeringssidene kan da kobles også til bygdeboklistene. Samtidig hadde det sikkert ikke vært dumt med korrigeringer eller lenker til oppdatert forskningsstatus for enkelte slektsbøker..

Hei,jeg har et spørsmål. Hva gjør man når feil oppdages? Jeg tenker her på Stavern-slekter fra 1700 til 1900. Fant min egen familie der på sie 159 med flere feil

 

Mvh Per Eivind

 

Som nevnt ovenfor, vi kan sikkert lage en side på slektshistoriewiki med kjente feil for denne slektsboka, da blir de tilgjengelig for alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt muleg å lage eigne wikisider der ein legg inn korrigeringar til slike bøker. Eg har sjølv gjort det med ein bygdebokserie eg hadde ansvaret for, Lesja. Klikk på "tilleggsopplysningar" for å sjå døme. Det står att mange rettingar som eg veit om, men som førebels ikkje er lagt inn. Og kven som helst kan sjølvsagt supplere.

 

Kanskje bruke slektshistoriewikien til slike liknande korrigeringar?

 

Jeg er ikke motstander av å lage wikisider om feil i bygdebøker og annen slektshistorisk litteratur, selv om jeg tviler litt på nytteverdien. For bøker av god kvalitet med få feil er det selvsagt overkommelig, men for slike bøker som den omtalte Helene Dahls «Stavern-slekter fra 1700 til 1900» og for eksempel Toralf Gjones «Solum bygds historie» som jeg selv har et spesielt forhold til, så er det en slik vrimmel av faktafeil at det ville være enklere å skrive en korrigert utgave av boka. Dessuten er det såvidt arbeidskrevende å tilbakevise en påstand med henvisninger til primærkilder osv. at det nok er få som vil påta seg en slik oppgave. Det kunne kanskje være vel så bra å skrive en generell evaluering av hver enkelt bok, litt i stil med en bokanmeldelse.

 

Når det er sagt, så finnes det faktisk en kategori kalt «Feil i norske bygdebøker» på Slektshistoriewiki. Her er det foreløpig bare en side, men vi ønsker selvsagt flere slike sider velkommen. Det er heller ikke noe i veien for å opprette en overordnet kategori kalt «Feil i trykt slektslitteratur».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av å lage wikisider om feil i bygdebøker og annen slektshistorisk litteratur, selv om jeg tviler litt på nytteverdien. For bøker av god kvalitet med få feil er det selvsagt overkommelig, men for slike bøker som den omtalte Helene Dahls «Stavern-slekter fra 1700 til 1900» og for eksempel Toralf Gjones «Solum bygds historie» som jeg selv har et spesielt forhold til, så er det en slik vrimmel av faktafeil at det ville være enklere å skrive en korrigert utgave av boka. Dessuten er det såvidt arbeidskrevende å tilbakevise en påstand med henvisninger til primærkilder osv. at det nok er få som vil påta seg en slik oppgave. Det kunne kanskje være vel så bra å skrive en generell evaluering av hver enkelt bok, litt i stil med en bokanmeldelse.

 

Når det er sagt, så finnes det faktisk en kategori kalt «Feil i norske bygdebøker» på Slektshistoriewiki. Her er det foreløpig bare en side, men vi ønsker selvsagt flere slike sider velkommen. Det er heller ikke noe i veien for å opprette en overordnet kategori kalt «Feil i trykt slektslitteratur».

 

Sant det Leif, omtale er vel mer overkommelig, omfattende oversikter over feil i bygdebøker er vel kanskje bedre å ha på lokalhistoriewikien? (og lenker da til disse). Men kategorien feil i trykt slektslitteratur kunne kanskje også dekkes inn under en omtale og lenker/kilder som viser oppdatert forskningsstatus, hvis dette ikke finnes kan det jo nevnes de feil man kjenner til, en slik liste har da ingen krav om at man kjenner til alle feil... Men du har et poeng med at det krever mye arbeid å legge inn kilder for rettelsene..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TROMS

 

Det er lagt ut en del bøker for stedene:

 

Fylket

Astafjord

Balsfjord

Bardu

Berg

Gratangen

Harstad

Ibestad

Karlsøy

Kvænangen

Kåfjord

Lavangen

Lenvik

Lyngen

Malangen

Målselv

Salangen

Senja

Skibotn

Skjervøy

Storfjord

Sørreisa

Torsken

Tranøy

Tromsø

Trondenes

 

Jeg har forsøkt å ordne bøkene så logisk som mulig, men har ikke kunnskap nok til å vite om det i alle tilfelle er gjort på den beste måten. Kom gjerne med innspill og forslag til forandringer i lista.

 

Og som ellers i livet er det slett ikke sannhet alt som står på trykk, det er lesers ansvar å sjekke opplysninger fra disse bøkene så godt det lar seg gjøre opp mot primærkilder før man bringer innhold videre.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TROMS

 

Det er lagt ut en del bøker for stedene:

 

......

 

Jeg har forsøkt å ordne bøkene så logisk som mulig, men har ikke kunnskap nok til å vite om det i alle tilfelle er gjort på den beste måten. Kom gjerne med innspill og forslag til forandringer i lista.

 

Og som ellers i livet er det slett ikke sannhet alt som står på trykk, det er lesers ansvar å sjekke opplysninger fra disse bøkene så godt det lar seg gjøre opp mot primærkilder før man bringer innhold videre.

 

Helt enig Espen, ellers vil jeg takke for omfattende lister med bøker ;) 

Gleder meg over at såpass mye nå er tilgjengelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunntanken bak å starte en slektshistoriewiki var at hvem som helst kunne bidra. Det er derfor veldig gledelig at stadig flere bidrar, både med artikler og boklenker. Ikke vær redd for å gjøre feil. Det alltid noen som kan rette det opp. Som regel skjer det i stillhet.

 

Tusen takk til Espen for god innsats. Jeg håper du fortsetter.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunntanken bak å starte en slektshistoriewiki var at hvem som helst kunne bidra. Det er derfor veldig gledelig at stadig flere bidrar, både med artikler og boklenker. Ikke vær redd for å gjøre feil. Det alltid noen som kan rette det opp. Som regel skjer det i stillhet.

 

Tusen takk til Espen for god innsats. Jeg håper du fortsetter.

 

Det er bare hyggelig å kunne bidra, og samtidig får jeg jo oppgradert geografikunnskapene. Nå fremover har jeg dessverre ikke mulighet til å gjøre så veldig mye mer. Det virker som det har kommet en del nye bøker på NB. Fylkene Oppland, Hedmark, Rogaland, Hordaland og M&R har jeg ikke gått igjennom systematisk, jeg tror derfor det kan være en del å hente derfra. I kveld har det blitt lagt ut bøker fra:

 

FINNMARK

 

Fylket

Alta

Berlevåg

Båtsfjord

Gamvik

Hammerfest

Karasjok

Kautokeino

Kjøllefjord

Kvalsund

Lebesby

Måsøy

Nesseby

Nordkapp

Sør-Varanger

Tana

Vadsø

Vardø

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for verdifulle bidrag.

 

Nasjonalbiblioteket skal jo skanne alle bøkene som er utgitt i Norge til og med år 2000, så det strømmer på nye bøker på http://www.nb.no/

 

Det er fint om flere vil bidra med å finne godbitene for slektsforskerne og legge det ut på Slektshistoriewiki, alternativt legge ut en melding her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årbøkene for Romerike historielag bd. I-XXII har vært utlagt på nettet, men blei tatt ut av Akershus fylkesmuseums hjemmeside. De er å få på DVD. Er det mulig å få de lagt inn på slekthistoriewiki fra en DVD?. Det er mye slektshistorie i disse årbøkene. Henvend Romerike historielag: rohist@online.no

 

mvh Per O. Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket format var årbøkene publisert i på fylkesmuseets nettside? Pdf? Vi må ev. gjøre noen endringer i wikien for å få lagt ut årbøkene. Må få komme tilbake til saken ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket format var årbøkene publisert i på fylkesmuseets nettside? Pdf? Vi må ev. gjøre noen endringer i wikien for å få lagt ut årbøkene. Må få komme tilbake til saken ...

 

DTH

 

De kan jo like gjerne ligge blant våre øvrige publikasjoner som på wikien? Dessuten må vi jo få klar beskjed fra den eller de som sitter med opphavsretten om at det er i orden at vi publiserer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om nb.no har noen oversikt over hvilke bøker som til enhver tid legges ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt nb.no om de kunne lage en sortering på publiseringsdato, men har ikke hørt noe tilbake. Det er alt for mye jobb å bla gjennom søkeresultater for å finne ut hva som er nytt. Jeg har derfor gitt opp å holde slektshistoriewiki up to date - DVs sidene for de fylkene jeg har jobbet med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo like gjerne ligge blant våre øvrige publikasjoner som på wikien? Dessuten må vi jo få klar beskjed fra den eller de som sitter med opphavsretten om at det er i orden at vi publiserer det.

Du har vel rett i begge deler. 

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.