Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Sandsvær i Buskerud.

Dette er en slektsbok men den omfatter så mye  av Sandsvær at jeg tror jeg også  hadde plassert den  blant bygdebøkene.

Sandsvær-slekten Bjerknes Evju gjennom 600 år.

 

Andre bøker.

Fortegnelse over matrikulerede Eiendomme og deres Skyld i : affattet i Henhold til Kgl. Resolution af 29de Mai og 6te December 1886. Herreds-No. 15-18 : Buskerud Amt Numedal og Sandsvær Fogderi

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Leif!

Nå har jeg lagt inn Bjerknes Evju på tre steder (begge navnene og bygdehistorie) og slekten Skaar.

 

Matrikkelen for Numedal og Sandsvær samt Gerd Nyquists slekt hadde vi allerede på Slektshistoriewiki.

 

Vennlig hilsen

Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at flere adressebøker utgitt på 1920- og 1930 tallet fra Rogaland og Hordaland "med skatteligninger" ligger nå på NB under kategori "Tidskrifter" .

 

God jakt!  :D  Forhåpentligvis kommer det flere bøker som dekker flere fylker etter hvert. I følge egenreklamen (Brydes Forlag) så ble det gitt ut for ganske mange fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Takk for den, Tore. Boka ligger, og har ligget en stund under Osterøy. Det bør kanskje opprettes en egen oversikt for Hosanger?

Sikkert ingen dårlig idé. Det gjør jo ikke noe at en bygdebok oppføres flere steder - det viktigste er jo at folk finner det de er ute etter.

 

Varig lenke er http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2015090906073

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så dette for sent.

 

Vanskelig å si. Det motsatte kan være like viktig: at stoff som nå ligger under Hamre og Haus, også legges under Osterøy; bortsett fra Ådnaboken - Arna er i dag i Bergen. Og deler av Hosanger ligger i dag i Lindås.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ingen dårlig idé. Det gjør jo ikke noe at en bygdebok oppføres flere steder - det viktigste er jo at folk finner det de er ute etter.

 

Varig lenke er http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2015090906073

 

DTH

 

Da er Hosanger igjen blitt et eget prestegjeld:)

 

Om det er flere bøker som ligger under Osterøy som kan sortere under Hosanger har jeg ikke nok lokalkunnskap til å bedømme. Si gjerne i fra her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så dette for sent.

 

Vanskelig å si. Det motsatte kan være like viktig: at stoff som nå ligger under Hamre og Haus, også legges under Osterøy; bortsett fra Ådnaboken - Arna er i dag i Bergen. Og deler av Hosanger ligger i dag i Lindås.

 

Tore

 

Hamre og Haus ligger nå også under Osterøy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Det er nok lurt å ha oversikter for både gamle og nye kommuner. Men merk, under Osterøy: Vassbygd og Eikanger skulekrinsar ligger i dag i Lindås og ikke på Osterøy, så den boken kan gjerne flyttes over til Lindås.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Det er nok lurt å ha oversikter for både gamle og nye kommuner. Men merk, under Osterøy: Vassbygd og Eikanger skulekrinsar ligger i dag i Lindås og ikke på Osterøy, så den boken kan gjerne flyttes over til Lindås.

 

Den boka er en del av Hamre bygdebok, og lenken som lå under Osterøy er nå flyttet til Lindås slik du foreslo, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

#493. Tusen takk for tipset. Jeg har laget en kort presentasjon av databasen:

 

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Navigocorpus_(database)

 

Kan sikkert gjøres mer ut av. Du må gjerne logge deg på og forbedre presentasjonen, eller skrive om andre databaser du mener er nyttige hjelpemidler i slektsforskningen ... :-)

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Da har jeg oppdagert kildeartiklene på kildeoversikten, http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Portal:Kilder Jeg har dog foreløbig valgt en halvferdig løsning og kun brukt WaybackMachine-lenkene. Så får wikiadministrasjonen se om noen av artiklene er videreført på de nye sidene. Hvis ikke må vi lage egne versjoner. Det skjer nok ikke over natten, men vi skal da få det til. Har også lagt til en lenke med informasjon om fødsel, død og navn. Mer kommer!

 

DTH

 

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.