Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Tre til, medan eg hugsar dei:

 

Finnmark

 

HAMMERFEST: Hammerfest 1789-1914

 

VADSØ: Vadsøs historie, b. 1

 

 

Sør-Trøndelag

 

HEMNE: Magerøya - Øya og folket gjennom tidene

(Stort sett attgjeving av sekundærkjelder av varierande kvalitet, men OK inngang til denne garden og folket der.)

 

 

Stå på - det er kjekt å få ei slik lett tilgjengeleg oversikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut lenker til flere bøker under "bygdebøker " både i Akershus og Østfold, samt lenker til slektsbøker for Chrystie, Michelet og Peterson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innledning om hver av de 233 slektene som er omtalt i disse fem bøkene:

 

Norske Slægter (1912) og (1915) http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Norske_Sl%C3%A6gter

Norsk Slektskalender (1949), (1951) og (1979) http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Norsk_Slektskalender

 

er nå lagt ut på Slektshistoriewiki. Alle fem bøkene er skannet i sin helhet og samlet på én CD:

233 norske slekter http://www.genealogi.no/node/532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste over bøker med bibgrafisk informasjon er oppdatert under geistlige og adressebøker. Lytt nytt også på Møre- og Romsdal og Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Geir: Jeg har tenkt på det. Vi har denne siden her.

 

Jeg søker hver dag etter bøker og har lange lister i et regneark hvor jeg forsøker å sortere bøker etter kategori. Jeg har biblioteket på Riksarkivet i tankene og prøver å gjøre noe lignende. For eksempel bøker om kirker, skoler, håndverk, bedrifter, foreninger o. l. har alle både et lokalt historiestoff og gjerne opplysninger om personer. Ofte kan det være vanskelig å gjøre det rette valget om jeg skal legge det ut under "biografisk informasjon" eller bygdebøker (by-/bygdehisstorie). I grove trekk legger jeg ut det som er landsdekkende (f. eks leger, tannleger, storting, geistlige, skolefolk) på "biografisk informasjon" både fordi bøkene inneholder opplysninger på personer som kunne komme fra hle landet, men også på yrker som gjerne flyttet rundt (geistlige, militære o. l.). Mens Kjeller jern- og metallarbeiderforening, avdeling 87, 75 år : 1917-1992 ligger lokalt plassert her.

 

Avskrevne kirkebøker er plassert "lokalt", men det går an å legge ut de samme lenkene flere steder. Råd og hjelp tas imot med takk.

 

Nasjonalbiblioteket skal skanne 250 000 bøker, det vil si ca 1000 bøker i uka. Det er derfor kjempefint om flere kan hjelpe til med å søke etter bøker og legge ut lenker på wikien. Om noen er interessert, kan vi gjerne samles en kveld i Øvre Slottsgate 2B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kari.

 

Det fundamentale problemet er vel at dette er en wiki og ikke en database. Det er mulig at jeg ikke kjenner alle funksjonene i wikien, men problemet er at mange bøker passer i flere kategorier og hvis man ønsker en bok plassert i flere kategorier så må man legge inn samme info flere steder. Det er ingen god løsnig, men man får bruke det man har.

 

En mulig tilnærming er å gå for en ren geografisk sortering først, uavhengig av type innhold (dvs ikke begrenset til bygdebøker), for bøker som har en klar geografisk vinkling. Så får man sortere når man ser hvor mye man har av de ulike typer materiale. (Det er vel strengt tatt ikke så mye kildeutgivelser men på den annen side er slike meget viktige for oss.)

 

Har oppdaget en annen gruppe bøker og det er de som omhandler foreninger eller bedrifters historie. Disse passer i et geografisk område, men det kan jo bli mange av dem i byer. Usikker på hvordan de bør legges inn.

 

Min erfaring med søking i NB er at man kaster bort mye tid med å bla gjennom søk som returnerer mange bøker, gjenntatte ganger. Det blir derfor meget tungvindt å finne nye bøker for f.eks en kommune. Har foreslått at nb burde gjøre det mulig å sortere på dato for utlegging på nett, men det blir nok lenge til vi evt ser noe slikt.

 

Beklager, en helsa tillater ikke noen møter i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreninger og bedrifter har jeg plassert geografisk. Jeg har funnet ca 50 bøker med kirkebokavskrifter. De er knyttet til et geografisk område, og kan gjerne plasserer sammen med bygdebøker og lokalhistorie. Kildeavskrifter som dekker hele landet kan gjerne samles ett sted, f. eks "Kongebrev" som jeg ikke har lagt ut enda. I dag har jeg samlet noen bøker om norsk sjøfartshistorie. Det er bl. a. bøker med bilder av seilskuter. Her er også navnene på skipsførerne nevnt. Blandt disse bøkene har jeg også to fra Stavanger. Det finnes flere slike fra kystbyene.

 

At alle disse bøkene gjøres tilgjengelige på internett av Najonalbiblioteket er fantastisk flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også opplyses at nye forum er åpnet hos NSF.

I tillegg til Middelalderforum har vi åpnet følgende for alle interesserte:

 

Forum for europeiske aner (utenfor Skandinavia),

DNA-forum

Slektshistoriewiki, et forum for spørsmål rundt selve wiki'en vår.

 

Opplysninger og lenker til disse forum, og andre forum utenfor NSF, ligger på Slektshistoriewiki'en i egen artikkel http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_diskusjonsfora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.