Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifer Aleksander Nikolai Ødegård (Johansen) f. ca.1880 Folldal. Hvem var foreldrene hans?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Aleksander Nikolai eller bare Nikolai Ødegård som han også benyttet skal være født rundt 1880. Han reiste med Kristina Aleksandersdtr. (Palm). De fikk bl.a en datter Fredrikke Karoline Nikolaisen f.16.12.1915 i Breim og døpt i Hornindal Nordfjord. Hvem var foreldrene til Aleksander Nikolai, når og hvor var han født og hvor/når døde han og kona?

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hornindal, Ministerialbok nr. A 3A (1887-1917), Fødte og døpte 1916, side 148.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2059&idx_id=2059&uid=ny&idx_side=-157

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50811020904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rune :-) Foreldrene er Johan Petter Andersen Holan (Ødegård), f.30-5-1861, dpt.16-6-1861 i Roan i Bjørnør, konf. på Bodsfængselet, (død 1942 i Tingvoll eller Alvdal?), orgerlig gift 1-6-1893 i Tingvoll med Josefine Johans­datter Lind­kvist (Lundkvist?), f.24-4-1859, dpt. i Trysil, død 23-4-1934 i Moan i Alvdal. Og finner du ut hvem Josefine er, er det flott! :-) Jeg har notert Josefine Fredrikke Sofie Pedersen Johansdatter Lundkvist, f.24-4-1859 i Oslo av foreldre Johan Kristoffer Lindkvist og Kristine Nilsdatter Korsene – eller f 30-5-1858 i Røros, dpt. i Trysil? Men er ikke sikker på dette her... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jonny.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve spørsmålet her, i stedet for å mase på deg hele tiden. Jeg har funnet Kristina Johanna død i Askvoll 07.08.1943 som enke etter omstreifer uten fast bopel.Da må (Aleksande) Nicolai Ødegård være død før 1943. Men er det noen som vet når og/eller hvor?

 

Dersom noen har oversikt over om de ble gift og eventuelle andre barn utenom Fredrikke Karoline så ville jeg satt pris på de opplysningene. Jeg ser jo ar det også var andre omreisende som døpte barn i Hornindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen i Tingvoll. Både 1892 og 1893 er full av vielser av omreisende.

 

Møre og Romsdal fylke, Tingvoll i Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A14 (1893-1905), Borgerlig viede 1893-1896, side 138.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2709&idx_id=2709&uid=ny&idx_side=-136

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50412020278.jpg

 

Og der stod det jo selvfølgelig ingenting om brudens foreldre/far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rune :-) Foreldrene er Johan Petter Andersen Holan (Ødegård), f.30-5-1861, dpt.16-6-1861 i Roan i Bjørnør, konf. på Bodsfængselet, (død 1942 i Tingvoll eller Alvdal?), orgerlig gift 1-6-1893 i Tingvoll med Josefine Johans­datter Lind­kvist (Lundkvist?), f.24-4-1859, dpt. i Trysil, død 23-4-1934 i Moan i Alvdal. Og finner du ut hvem Josefine er, er det flott! :-) Jeg har notert Josefine Fredrikke Sofie Pedersen Johansdatter Lundkvist, f.24-4-1859 i Oslo av foreldre Johan Kristoffer Lindkvist og Kristine Nilsdatter Korsene – eller f 30-5-1858 i Røros, dpt. i Trysil? Men er ikke sikker på dette her... Beste hilsener Jonny

 

 

Og Johan Peter Andersen's foreldre, er det Anders Pedersen og Nikoline Larsdtr. som gifter seg tre uker etter Johan Peter, samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore.

 

Ja, det er foreldrene hans som giftet seg 20.06.1893. Bedre sein enn aldri kan man vel si. Det er utrolig mange kjente omstreifere som giftet seg i Hornindal i 1890 årene. Jeg vet ikke hva grunnen til det kunne være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore.

 

Ja, det er foreldrene hans som giftet seg 20.06.1893. Bedre sein enn aldri kan man vel si. Det er utrolig mange kjente omstreifere som giftet seg i Hornindal i 1890 årene. Jeg vet ikke hva grunnen til det kunne være.

 

 

Så det ja. Fant en hel skokk konfirmanter i Lomen i Vestre slidre og idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.