Gå til innhold
Arkivverket

FT: Trondhjem 1875: Hva betyr Profægt Dumahut?


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

I folketellingen for Tronhjem 1875 finner man Lauritz Rolfsen, som oppgis å være "Abelsborgs Huserer og Profægt Dumahut":

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f71601&gardpostnr=1029&personpostnr=14303&merk=14303#ovre

 

Lauritz Rolfsen eide ifølge Trondheim byleksikon huset Abelsborg beliggende i Ila, "Huserer" kan bety at han bodde der eller kan være en feiltolkning for huseier. Resten er en gåte for meg.

 

Forslag mottas med takk!

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det stemmer Berit. Jeg glemte lenken til 1865, der ståer det jo, det var jeg som var sløv.. Jeg forsøker hjelpe noen på Disforum med denne Lauritz sine aner. men siste del er fortsatt ubegripelig for meg. Kanskje også en feiltolkning av originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første katolske biskop i Trondhjem var fra 1872 franskmannen Claude Dumahut (født 1841).

Med "Profægt" kan det kanskje menes prefekt, som var en gammel katolsk (kirkelig) tittel, muligens på nivå med biskop.

 

Jeg tror da at "Abelsborgs Huserer er Profægt Dumahut" skal bety følgende: Den som bor på Abelsborg er presten (prefekten) Dumahut.

 

Her står det forresten litt om Abelsborg: http://no.wikipedia.org/wiki/Abelsborg

 

Blant annet står det at den katolske kirke kjøpte eiendommen i 1874 (og den tidligere huseieren Lauritz Rolfsen fortsatte kanskje å bo der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dag, du har funnet svaret på mitt spørsmål. Claude Domahut, dvs den Katolske kirke eide Abelsborg fra 1874. Flott :D .

 

Så var det Lauritz Rolfsen og hans aner. Dere ser av lenken til temaet i Disforum at jeg har funnet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan å ha sett originalen, vil eg støtte Astrid at "Huserer" skal vere "Huseier". Dersom det skulle stå huserer, som jo er eit verb, ville det ha stått med liten bokstav, og å husere betyr ikkje å eige hus... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det den katolske kirken som eier huset fra 1874, ikke Lauritz Rolfsen, heller ikke prefekten. Huserer må derfor her være et substantiv (med stor forbokstav) som betyr "den som bebor" eller "den som bor i". Det står at "Abelsborgs Huserer er ..." (det står ikke "og", det er bare en feilskrift i første innlegg - se på lenken!). Lauritz Rolfsen var huseier i 1865, men ikke i 1875. Da hadde kirken kjøpt huset, og Dumahut huserte, eller var huserer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig av sammenhengen at ordet her er brukt som substantiv. Språk er levende, og ikke alle ord og varianter fanges opp av ordbøker. Jeg vet ikke om det er "riktig" å bruke ordet "Huserer" som substantiv, men det er altså blitt gjort her. Se lenken i innlegg 1 eller 9.

 

For at ingen skal være i tvil, så står det i FT 1875: "Abelsborgs Huserer er Profægt Dumahut": Vi kan også snu på ordenes rekkefølge uten å endre innholdet: Profægt Dumahut er Abelsborgs Huserer. Da blir det enda mer tydelig, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.