Gå til innhold
Arkivverket

En familie Lund i USA, min mormors søsters familie.


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er på leting etter min mormors søster og hennes familie i USA. Hennes navn var Mathea (Mattie i USA) Jensdatter Grundvåg f. 12. nov. 1880 her på Smøla, og reiste til USA like etter 1900. Jeg vet at hun ble gift med en Sivert Lund, som også skal ha vært født i Norge (Trøndelag?), og de var bosatt i Nord-Dakota.

 

Jeg finner at de ved folketellingen i 1930 bodde i Grand Forks City, Ward 7 i Nord-Dakota:

 

Severt O Lund, 49 år

Mattie Lund, 49 år

Stella Lund, 24 år

Mamie Lund, 18 år

 

I min barndom fikk vi besøk fra Glendale i California. Det var ekteparet John (Jack) Withers og hans kone Mamie. Hun ble alltid kalt Mimmi her og jeg mener å tro at døpenavnet hennes var Mimmi Jensine. Hun var født den 14. sept. 1911 og var altså gift med John (Jack) Withers. Ved søk finner jeg at hun og John bodde i Glendale, LA i California i 1940, men da med etternavnet Witherstine. Da opplyses det at Mamie var født i Minnesota, og at hun i 1935 bodde i Grand Forks, North Dakota.

 

De opplysninger min avdøde mor kom med var at hennes tante Mathea ble enke mellom 1930 og 1940 og flyttet til Glendale i California, der hun var "maid" hos en familie. Mor fortalte også at Mattie og Sivert Lund hadde barna Stella, John (han var også med til Norge en gang i min barndom), Mimmi Jensine (som døde lita), Mimmi Jensine (Mamie) og Aksel (som også døde da han var liten). Utenom Mamie har jeg ingen fødselsdatoer på de andre av hennes søsken. Mattie G. Lund døde den 17. febr. 1967.

 

Sivert Lunds familie vet jeg intet om. Mener å huske at Mamie og Jack reiste til Støren i Trøndelag for å forsøke å finne ut om hennes fars slekt, men om de fikk napp aner jeg ikke. Mamie Withers døde den 23. febr. 1998.

 

Jeg blir glad for alle nye opplysninger om denne familien!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920 United States Federal Census

about Mattie Lund

Name: Mattie Lund Age: 39 Birth Year: abt 1881 Birthplace: Norway Home in 1920: Sioux City Precinct 8, Woodbury, Iowa Race: White Gender: Female Immigration Year: 1902 Relation to Head of House: Wife Marital Status: Married Spouse's Name: Saywood Lund Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Able to Read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Saywood Lund 36 Mattie Lund 39 John Lund 16 Stella Lund 14 Mamie Lund 8

 

 

 

 

1940 United States Federal Census

about Mattie Lund

 

Name: Mattie Lund Age: 59 Estimated Birth Year: abt 1881 Gender: Female Race: White Birthplace: Norway Marital Status: Widowed Relation to Head of House: Maid Home in 1940: Glendale, Los Angeles, California

View Map Street: Ben Lamond Drive House Number: 1709 Inferred Residence in 1935: Grantfork, North Dakota Residence in 1935: Grantfork, North Dakota Citizenship: Naturalized Sheet Number: 4A Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Dwight Stephanson 47 Gladys Stephanson 41 Janet Stephanson 11 Mattie Lund 59 William N Jaccard 47 Ruth Jaccard 40 William N Jaccard 21 Marilyn Jaccard 17 Myra Jaccard 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoen passer med denne Sivert her:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Støren, Budal i Støren, Ministerialbok nr. 687A08 (1878-1890), Fødte og døpte 1881, side 21.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6560&idx_id=6560&uid=ny&idx_side=-23

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061017040536.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesota Birth Certificates Index: :

 

Lund, John

Date of Birth: 14 Mar 1904

Mother Maiden Name: Grundvog

certid# 1904-20736

County of Birth: Polk

 

 

Lund, Stella Berthea

Date of Birth: 04 Feb 1906

Mother Maiden Name: Grundvog

certid# 1906-19925

County of Birth: Polk

 

 

Lund, Mamie Jensena

Date of Birth: 14 Sep 1911

Mother Maiden Name: Grunborg

certid# 1911-20843

County of Birth: Polk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"United States Census, 1910," Stella B Lund in household of Levester O Lund, Moorhead Ward 3, Clay, Minnesota

 

name: Stella B Lund birthplace: Minnesota relationship to head of household: Daughter residence: Moorhead Ward 3, Clay, Minnesota marital status: Single race : White gender: Female immigration year: father's birthplace: Norway mother's birthplace: Norway family number: 164

 

 

Household Gender Age Birthplace self Levester O Lund M 29y Norway wife Mattie Lund F 29y Norway son John Lund M 6y Minnesota dau Stella B Lund F 4y Minnesota Oscar Docksted M 21y Norway

https://familysearch...M9.1.1/M2LK-R83

 

"United States Census, 1920," Stella Lund in household of Saywood Lund, , Woodbury, Iowa

name: Stella Lund residence: , Woodbury, Iowa estimated birth year: 1906 age: 14 birthplace: Minnesota relationship to head of household: Daughter gender: Female race: White marital status: Single father's birthplace: Norway mother's birthplace: Norway film number: 1820521 digital folder number: 4300838 image number: 00165 sheet number: 10

 

Household Gender Age Birthplace self Saywood Lund M 36y Norway wife Mattie Lund F 39y Norway son John Lund M 16y Minnesota dau Stella Lund F 14y Minnesota dau Mamie Lund F 8y Minnesota

 

https://familysearch....1.1/MD93-63F

 

"United States Census, 1930," Stella Lund in household of Severt O Lund, Grand Forks, Grand Forks, North Dakota

name: Stella Lund event: Census event date: 1930 event place: Grand Forks, Grand Forks, North Dakota gender: Female age: 24 marital status: Single race: White birthplace: Minnesota estimated birth year: 1906 immigration year: relationship to head of household: Daughter father's birthplace: Norway mother's birthplace: Norway enumeration district number: 0025 family number: 109 sheet number and letter: 6A line number: 48 nara publication: T626, roll 1735 film number: 2341469 digital folder number: 4547408 image number: 01025

 

 

Household Gender Age Birthplace head Severt O Lund M 49 Norway wife Mattie Lund F 49 Norway daughter Stella Lund F 24 Minnesota daughter Mamie Lund F 18 Minnesota

https://familysearch...M9.1.1/XKVS-R4R

 

 

 

"United States Census, 1940," Stella Bolton in household of W Clinton Bolton, Ward 5, Grand Forks, Grand Forks City, Grand Forks, North Dakota, United States

 

Household Gender Age Birthplace head W Clinton Bolton M 31 North Dakota wife Stella Bolton F 34 Minnesota

name: Stella Bolton titles & terms: event: Census event year: 1940 event place: Ward 5, Grand Forks, Grand Forks City, Grand Forks, North Dakota, United States gender: Female age: 34 marital status: Married race (original): race (standardized): White relationship to head of household (original): relationship to head of household (standardized): Wife birthplace: Minnesota estimated birth year: 1906 residence in 1935: Same Place enumeration district number: 18-24 family number: 338 sheet number and letter: 16A line number: 18 nara publication number: T627 nara roll number: 3002 digital folder number: 005462052

https://familysearch...M9.1.1/KM96-947

 

 

"California, Death Index, 1940-1997," Stella Lund Bolton, 1991

name: Stella Lund Bolton event: Death event date: 19 Feb 1991 event place: Los Angeles, California, United States birth date: 04 Feb 1906 birthplace: Minnesota gender: Female father: Lund mother: Grundvaag

https://familysearch...M9.1.1/VP9J-7QZ

 

 

Kan kanskje være ektemannen?

"United States Social Security Death Index," W C Bolton, 2009

 

first name: W middle name: C last name: Bolton name suffix: birth date: 2 June 1908 social security number: 701-12-7495 place of issuance: Railroad board last residence: Glendale, Los angeles, California zip code of last residence: 91202 death date: 19 January 2009 estimated age at death: 101

https://familysearch...M9.1.1/JTJF-ZJX

 

Find a grave

Mattie G Lund Birth: Nov. 12, 1880 Death: Feb. 8, 1967 trans.gif Burial:

Forest Lawn Memorial Park (Hollywood Hills)

Los Angeles

Los Angeles County

California, USA

Plot: Churchyard, Map B33, Lot 3527, Space 4

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.findagrave.com%2Fcgi-bin%2Ffg.cgi%3Fpage%3Dgr%26GRid%3D85908782&ei=sJe2UMSuH4bdtAa3o4G4DA&usg=AFQjCNG7QL9su_LsOZhU8j-V4gmDzIm2fg&sig2=CEwrKOHpv_aH7PuXN_CoMQ

 

Find a grave:

 

Stella Lund Bolton Birth: Feb. 4, 1906 Death: Feb. 19, 1991 trans.gif Burial:

Forest Lawn Memorial Park (Hollywood Hills)

Los Angeles

Los Angeles County

California, USA

Plot: Churchyard, Map B33, Lot 3597, Space 1

http://www.google.no...x9XYyzDjPdfP6nQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

 

Social Security Death Index

about John Lund

 

Name: John Lund

SSN: 435-03-1235

Last Residence: 71104 Shreveport, Caddo, Louisiana, United States of America

Born: 14 Mar 1904

Last Benefit: 71104 Shreveport, Caddo, Louisiana, United States of America

Died: Aug 1981

State (Year) SSN issued: Louisiana (Before 1951)

 

---

John Lund

Birth: Mar. 14, 1904

Death: Aug. 8, 1981, USA

 

Family links:

Spouse:

Ena Keoun Lund (1906 - 1979)*

 

*Calculated relationship

 

 

Burial:

Forest Park East Cemetery

Shreveport

Caddo Parish

Louisiana, USA

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=LU&GSfn=j&GSpartial=1&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=20&GScntry=4&GSob=n&GSsr=121&GRid=43231276&df=all&

---

 

Ena Keoun Lund

Birth: Jul. 12, 1906

Death: May 10, 1979, USA

 

Family links:

Spouse:

John Lund (1904 - 1981)

 

 

Burial:

Forest Park East Cemetery

Shreveport

Caddo Parish

Louisiana, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAMES BRYANT KEOUN, born on 19 August 1858 at Montgomery, Alabama, and died on 11 January 1945 in Shreveport, Louisiana.(6) On 17 October 1883 at Spring Hill, Louisiana, he married Tommie Elizabeth Howell (see Howell) who was born on 24 April 1866 in Webster Parish, Louisiana, and died on 18 May 1930 at Plain Dealing, Louisiana. They are both buried in the Salem Cemetery, Red Land, Louisiana.

James came to Louisiana with his parents in 1865 and was raised in the Spring Hill, Louisiana-Welcome, Arkansas area. James and family moved to Red Land on 4 December 1903,(1) and later moved to Plain Dealing, Louisiana.(7) He was a farmer and lived in Northwest Louisiana all of his life.

James and Elizabeth were the parents of: Robert, born 15 July and married Grace Christian; Emily Lou who died in infancy; Thomas Howell (see above), born 14 May and married Lorita Moore; James Bryant, born 20 August 1889, died 2 February 1941, and married Helen Snodgrass Hargrove; Larkin Craig (Dick), born 4 December and married Grace Calhoun; Eunice Vashti married Ardis James Gamble; Eugene Field, born 8 December 1895 and died on 18 November 1911; Willie Ada, born 26 November and married James Clyde Allums; Evadne Hildredth, "Eva," born 14 December and married Hartwell Marion Doty; Winnie Mae, born 28 January and married Luther Edgar Allums; Ena Allerne, born 12 July and married John Lund; Dwight Leon, born 19 March and married Willo Mullenix; and Alta Christine, born 29 April and married Emory Clinton Browne.

 

http://www.google.no...-EefYRna44A5D2A

 

Her er vel paret Alta Christine og Emory Clinton Browne.

 

Christine Browne Birth: Apr. 29, 1910 Death: Jan. 15, 2004 trans.gif

 

Family links:

Spouse:

Emory Clinton Browne (1905 - 1984)*

 

*Calculated relationship Burial:

Forest Park East Cemetery

Shreveport

Caddo Parish

Louisiana, USA

 

http://www.findagrav...r&GRid=43231569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari, Arne, Ann-Mary og Hanne Line!

 

Du verden, du verden, jeg er storlig IMPONERT over hva dere har funnet ut. Snakker om å få hjelp!!!! TUSEN TAKK skal dere ha fordi dere tok dere tid til å hjelpe meg med denne familien. Her er det mye som skal leses, leses og atter leses. Det er jo en hel gren av min mors familie dette. Jeg er sååååå takknemlig, dere er utrolig flinke!!!!

 

Jeg har vært på jobb og har ikke kunnet svare dere før nå, ellers hadde jeg nok vært på banen tidligere :) Ann-Mary, du er raskt på banen når det gjelder folk som har utvandret, og det skal du ha en ekstra takk for!!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

På bakgrunn av all hjelpen jeg allerede har fått, har jeg forsøkt å finne ut litt mere selv.

 

Jeg har funnet ut at Mattie og Sivert må ha blitt skilt (dette var nytt for hele slekta her i Norge), og at Sivert døde i Montana i 1958:

 

http://www.myheritag...tion=showRecord

 

Men hvem er denne Rose som han ble gift med? Og når ble Mattie og Sivert skilt? Her står det også at han hadde tre barnebarn, men jeg vet ikke om flere enn to, det var sønnene til hans yngste datter Mamie Withers.

I 1940 var Mattie i California, og var da trolig skilt, selv om hun selv oppgav å være enke. Jeg regner med at Mattie og Sivert ble gift ca. 1903, og at de da begge var i Polk County, Fertile i Minnesota i den tiden de giftet seg.

 

Mattie hadde en slektning (søskenbarn til hennes mor), John Holten, som bodde i Fertile. Han var egentlig fra Sunndalen, og var i 1900 på besøk i Norge. Han var da også på Smøla på besøk til sin tante som bodde her, Anne Johnsdatter f. Hoven. John Holten mener jeg ble guvernør el. senator (?) i USA og en fremgangsrik mann "over there". Han ville at en av hans nieses døtre skulle komme for å få tjeneste hos ham i Minnesota, og det ble altså til at min mors tante Mathea reiste over i 1902. Trolig var det i Fertile hun ble kjent med Sivert.

 

Jeg tar mer enn gjerne i mot hjelp, dersom noen kan hjelpe meg med å løse disse gåtene!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne John Holten du mener?

 

John Holten who died in Fertile on August 27, 1918, was born in Sundahl

Norway Sept 18, 1849. He settled in Winneshiek County Iowa in 1872. In 1879

he took a homestead in Norman County and helped organize the township of

Sundahl, which was named after his old home. He still owned his homestead in

Sundahl. In 1886 he entered into business in Fertile, which has been

successful. He was married in 1892 to Elina Hoff of Battle Lake, Ottertail

County and leaves besides his wife, two sons and five daughters. Mr. Holten

served in the state legislature with distinction from 1907-1912. He was one

of the most prominent and most highly respected citizens in this section.

 

http://www.google.no...Xpc3gpuf_MGe4-g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja det er den riktige John Holten. Vi har familiebilde her hjemme av han og familien, og det var han som tok de eneste bildene vi har av min tipp-oldemor, som var hans tante (moster). Vi har også et bilde av huset hans i Fertile, der han og familien sitter i en karjol utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da har jeg funnet ut at Sivert (Sam) Lund var gift igjen med Rose May Gloria Gravelle (Gravel) f. 19. sept. 1907 i Zion, Alberta i Canada. Hun hadde sønnen Donald Robert (Duck) Gravel f. 7. juni 1927 i Grand Forks, North Dakota. Han døde den 23. juni 1967. Rose ble som enke gift med enkemannen Dolf O Schulstad f. 3. mars 1909, d. 9. mars 1992. De bodde i Kalispell, Flathead County i Montana, og Rose døde den 23. jan. 1969 i Whitefish, Flathead, Montana.

 

Da avslutter jeg denne tråden, siden jeg nå har fått svar på det meste av det jeg lurte på :) Takk for hjelpen!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Rose sto skrevet som Dora da Donald døde i 1967.

 

name: Donald Robert Gravelle death date: 23 Jun 1967 death place: Galveston, Galveston, Texas gender: Male race: White death age: 40 years estimated birth date: birth date: 07 Jun 1927 birthplace: North Dakota marital status: Married spouse's name: father's name: Sam Lund father's birthplace: mother's name: Dora Gravelle mother's birthplace: occupation: Seaman place of residence: Port Arthur, Jefferson, Texas cemetery: Calvary Cemetery burial place: Port Arthur, Texas burial date: 23 Jun 1967

https://familysearch...M9.1.1/JDR7-1Q7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har egentlig avsluttet dette temaet, men helt til slutt tar jeg med et bilde som John Holten tok i Grundvågen i 1900, der fire generasjoner er samlet utenfor det gamle huset. Det var her han overtalte Mathea (nr. 2 fra venstre på bildet) til å komme over til ham i USA, og året etter reiste hun altså.

 

 

 

post-69-0-23237100-1354718237_thumb.jpg

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar. Om John Holten var den som tok bildet, så må det være tatt i 1900. Han returnerte til Amerika i oktober 1900.

 

Mvh. Arne

 

Hei Arne!

 

Hmmm...du har rett, det var i 1900 han var her. Jeg har originalbildet og hans navn står trykket bak bildet, samt Fertile, Minn., så det er han som har tatt det. Vi har ett til av hans to tanter og min oldemor, som han også har tatt. Han var på besøk i Sunndalen da han var her, trolig også hos sin onkel, John Hoven, kalt "Blind-Jo". Hans mor, Sigrid, var søster til disse tre.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.