Gå til innhold
Arkivverket

Reisende slekt Hellebæk (Johannes Pedersen) igjen


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Temaet har vært oppe flere ganger og navnene er nevnt i flere sammenhenger når det gjelder debatter vedr. de reisende både på det gamle brukerforumet og her. Flere teorier er fremsatt, men man har vel ikke , så langt jeg har oppfattet) funnet ut hvem denne Johannes Pedersensen Hellebæk var. Hvorfor han skrev seg for Hellebæk, når og hvor han var født er blant noen av spørsmålene som fortsatt er ubesvart.

 

Han skal være født enten 1850 eller 1864, trolig i Eidsberg. Han reiste en del år med Nora Mathilde Karlsdtr. født 18.12.1855 på Kongsberg. Hun var datter av Karl Karlsen Lundberg og Anne Marie Larsdtr. Holm.

 

Nora hadde reist med andre før hun kom sammen med Johannes og hadde vel minst 3 barn fra tidligere. Sammen fikk de i alle fall Mina Kristine i 1886 og Karl Johan født i 1893, kanskje også Johanne Sofie født 1896.

 

Så kom jeg over denne tellingen i 1900 fra Aasnes.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=f00425&gardpostnr=93&personpostnr=426&merk=426#ovre

 

Her har kanskje Nora blitt til Marie. Johannes Pedersen er kanskje identisk med Petter Johannessen.

 

Jeg har prøvd å finne disse barna innført i kirkebøkene som skulle samsvare med fødested i 1900, uten hell. Bl. a. er der 3 barn som skal være født i Urskau på Sunnmøre, som vel er identisk med Ørskog.

 

Er det mulig å klare å slå fast om denne familien på Aasnes i 1900 kan være identisk med Nora og Johannes og deres barn, eller er det snakk om en helt annen omstreifende blikkenslager.

 

Er der noen som har forslag til hvordan man skal klare å identifisere menneskene i denne tellingen? Eller som sitter med informasjon som jeg enten har oversett, eller ikke har registrert. Og hvor er eventuelt denne familien i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har ytterligere opplysninger om Ole Magnus Janson som Nora fikk barn med både før og etter Johannes Pedersen Hellebæk.? Jeg ser jo at man tidligere har drøftet muligheten for at Ole Magnus Jansson, Johannes Pedersen Hellebæk og Petter Johannessen kan være samme mann, uten at jeg kan se noen konklusjon på det spørsmålet. Finnes det grunn til å tro at han byttet navn til stadighet? Og hvorfor kalles så Nora Mathilde for Marie i 1900 tellingen? Mange spørsmål men det er kanskje ikke mulig å finne noe fornuftig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.