Gå til innhold
Arkivverket

Norske fanger i Tyskland


Ola
 Del

Recommended Posts

Hei,

Hvis din slektning overlevde og kom tilbake til Scandinaviën med de hvite busssene, så kan jeg formidle adresser i Tyskland/Nederland av en organisasjon som holder på å søke etter slektninger, i den hensikt å levere tilbake personlige eiendeler som ble tatt fra fangene. Og som i god gammel tysk Ordnung-muss-sein-ånd ble disse gjenstandene registrert og oppbevart.

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Keus.

 

Jeg antar at du ikke henvender bare til Ola, men også til andre.

 

Min bestefar Peder Andreas Scheie, f. 25/1-1909 var en av de som kom med de hvite bussene tilbake til Skandinavia (fra Sachsenhausen).Hvis han er blant de som har etterlatt eiendeler, så kan du sende pm til meg. Så tar vi det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Kristian Ottesen sin bok "Liv og død - historien om Sachsenhausen" het han Peder Anton Scheie. Han var prest og var fra Strømmen. Fangenr. 79818. Men da er det vel feil i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bengt.

 

Ja, det er feil i boka du nevner. Ikke Peder Anton, men Peder Andreas. Ser at fangenr er 79817 i boka til Ottosen "Nordmenn i fangenskap 1940-1945" fra 1995 (som jeg har), mens i "Liv og død-...." står det iflg deg at fangenr er 79818.En liten uvesentlig feil.

 

Det kan opplyses at min bestefar (mangeårig prest på Strømmen) er oppført med forskjellige fødesteder i forskjellige kilder/bøker, men det er Bindal som er det rette.Selv var han der for å se der han ble født. Så det er endel feil i forskjellige kilder/bøker.Hans far var også prest, Arne Scheie. Pga yrket reiste de flere steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

JanMKeus, du skriver at du har kontakt med en organisasjon i Tyskland/Nederland som har oversikt over fangenes eiendeler. 

Min far var en av fangene fra Sachsenhausen som kom tilbake med de hvite bussene.

 

Kan jeg sende opplysninger til deg? Eller formidler du adressen deres til meg?

 

 


Her er lenke til boken med liste over Grini-fangene. Søkbar.

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/14dfc615a50dbdb32b42629837ea3069?index=0#4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.