Gå til innhold
Arkivverket

Hjemstavnsprotokoller (registere for Kristiania 1881-1916)


Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdaget plutselig at Riksarkivet har lagt ut et veldig nyttig verktøy for å gi seg i kast med hjemstavnsprotokollene fra Kristiania (etter 1925 Oslo).

 

Via registerne så kan man finne frem til de aktuelle protokollene som befinner seg på Oslo byarkiv (åpent tirsdag-torsdag). Etter det jeg har fått med meg så er det snakk om i størrelseorden 200 000 avhør av ymse art for perioden ca 1880-ca. 1930, hvor man nå kan søke seg fram i brorparten av denne perioden via denne inngangen:

 

http://www.arkivverk...slo-fattigvesen

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin,

 

Takker og bukker for lenken. Jeg har såvidt benyttet dette materialet i våres og jeg er mektig imponert over mangfoldet av opplysninger, samt hvordan man ved hjelp av kryssreferanser i protokollene kan finne svært mange unike hendelser i livsløpene til de som var avhengige av fattigvesenets hjelp. Det er utrolige mange menneskeskjebner som bare venter på bli oppdaget. Jeg ser av lenken at materialet begynner så langt tilbake som 1832.

 

Som et eksempel: I Genealogen hadde Trond Lunde en artikkel om Oskar Braaten for noen få år siden, hvor han virkelig kunne trekke veksler på hjemstavnsprotokollene i å finne opplysninger som ikke var å oppdrive andre steder. Se: Lunde, Trond Øivindson. "Oskar Alexander Hansen Braatens slekt." Genealogen nr. 2/2004: 23-26.

 

Er det andre som har benyttet disse forhørene og som ønsker å dele sine erfaringer?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er virkelig en gullgruve vi har fått tilgjengelig gjennom disse hjemstavnsregistrene, eller rettere sagt gjennom de forhørsprotokollene de leder til. I den forbindelse har jeg et par spørsmål som noen kanskje kan besvare.

 

Først var jeg litt usikker på hva forkortelsen «B.t.» eller «Bt.» egentlig betød, selv om jeg av sammenhengen forsto at den nok måtte mene at vedkommende tilhørte stedet forhøret var opptatt. Av en artikkel av Leif Thingsrud i en gammel utgave av Tobias (den finnes på http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/t49710.htm) kommer det frem at forkortelsen står for «Byen tilhørende».

 

Så langt så vel, men hva står egentlig overskriften «Inl. No.» for? Denne ser ut til å forekomme gjennom hele perioden som ligger ute. Og kanskje viktigere, kan dette nummeret brukes til å ta oss videre inn i materialet, eller henviser det til kvitteringer eller engangsutbetalinger som ikke lenger eksisterer? Ser blant annet at en 3xtippoldefar er oppført med en utbetaling samtidig med at han døde i 1881 (i en alder av rundt 90 – eller kanskje bare 70 – år). Dette regner jeg med har med begravelseskostnader å gjøre, og han har ingen referanse til noen forhørsprotokoll.

 

Om jeg har forstått det hele korrekt har enkelte personoppføringer bare protokoll- og folioreferanse til en forhørsprotokoll, enkelte har bare «Inl. No.», mens andre har begge deler. Jeg har ikke klart å se om dette videre kan henge sammen med hvorvidt de her «B.t.» eller ikke, men det er mulig.

 

Setter pris på svar fra noen som vet. Om ikke jeg får napp her kommer jeg nok til å henvende meg til Byarkivet på et tidspunkt, men det er sikkert også mange av DAs brukere som kjenner kilden godt og kan svare.

 

Ser at også protokollene over utsatte barn etter hvert skal komme online. Dette er jo også en gullgruve, og svært kjærkomment. Ikke minst siden materialet er tidkrevende å bruke all den tid det mangler personregistre.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det andre som har benyttet disse forhørene og som ønsker å dele sine erfaringer?

 

 

 

Jeg vet at Terje Gudbrandson, tidligere styremedlem i Norsk Slektshistorisk Forening og tidligere redaktør av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, har tilbragt mye tid på Oslo byarkiv og benyttet dette materialet med stor interesse og entusiasme.

 

Kanskje kunne man få få lokket ham til å skrive en artikkel i Genealogen om denne arkivserien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og gjort oppslag i protokollene. Jeg skulle se etter to innføringer fra registerene. Den ene stod det 17 169 som henviste til protokoll 17 pagina 169. Den andre stod det a la. 3356/91 og her var det ikke noen innføringer å finne. Jeg spurte om hva det henviste til uten at man visste det. Trolig er dette bare en bilagsreferanse.

 

Jeg vil også opplyse om at det finnes svært lite arkivmateriell fra 1832 og oppover, kanskje bare fragmenter av protokoller - ble jeg svar da jeg tok det opp med Byarkivets lesesalsvakt. Så jeg tror ikke man skal gjøre seg særlig stor forhåpninger om å finne noe. Langt sikrere er den i den tida registerene er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Henning!

 

Jeg har i mellomtiden gjort en forespørsel til Byarkivet også. Kommer det frem noe mer av deres svar legger jeg det ut i forumet.

 

Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning,

 

Jeg har også vært borte i at enkelte av referansene ikke lar seg anvende opp i mot hjemstavnsprotokollene, men ofte har de med andre protokoller knyttet til fattigomsorgen og helsevesenet å gjøre. Hva om du kontakter Johanne Bergkvist på Oslo byarkiv om dette? Hun har spesialisert seg på dette feltet og har blant annet skrevet en masteroppgave om fattige i Kristiania 1790-1810. Oppgaven kan lastes ned her:

 

http://ask.bibsys.no...3165&kid=biblio

 

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Da har jeg nettopp fått et svært informativt svar fra Byarkivet ved nettopp ovennevnte Johanne Bergkvist. Hun skriver blant annet:

 

"FORKORTELSER I HJEMSTAVNSREGISTRENE

 

Vi viser til din henvendelse datert 5. desember 2012 angående Fattigvesenets hjemstavnsregistre. Det er veldig hyggelig at du har glede av kildene fra Fattigvesenet. Det setter vi stor pris på å høre og håper å kunne legge ut mye nytt og spennende materiale på nett i 2013! Det stemmer at B.t. står for byen tilhørende, noe som innebar hjemstavn i Kristiania. Hjemstavn ble opptjent etter å ha bodd sammenhengende to år i byen, for utlendinger fem år. For gifte koner gjaldt mannens hjemstavn frem til eventuelt selvstendig opptjent hjemstavn etter to år som enke.

 

Inl.No står for Journalnummer. Dessverre er det ikke bevart journalsaker fra Fattigvesenet, slik at vi ikke har mulighet til å spore journalnummeret direkte. Men videre opplysninger kan finnes i Fattigvesenets sykejournaler og de ulike Fattigforstandernes dagbøker. Dersom det er oppført nummer under distrikt i hjemstavnsregisteret vil du kunne søke videre i arkivmateriale fra dette aktuelle fattigdistriktet i byen. Du er hjertelig velkommen på Byarkivets lesesal for å søke videre i dette materialet. Du kan lese mer om vår lesesal og åpningstider på våre nettsider: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/

 

Videre finnes det enkelte protokoller fra Kirkevergen som kan være av interesse i forbindelse med dødsfall i 1881. Det er Kirkevergens serie Gbd Protokoller over begravelser av betalingslik 1871-1888 og serie F Protokoller over fattigliig (begravelsesprotokoll) 1871-1882.

Protokollene er tilgjengelige på vår lesesal".

 

Grunnen til at hun nevner dødsfall 1881 spesielt var min ane, nevnt i et tidligere innlegg i denne debattråden, men jeg syntes opplysningene var så interessante at jeg velger å legge ut svaret som det var. Det kan jo være andre enn meg som har "betalingslik" og "fattigliig" i slekten!

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning,

 

Jeg har også vært borte i at enkelte av referansene ikke lar seg anvende opp i mot hjemstavnsprotokollene, men ofte har de med andre protokoller knyttet til fattigomsorgen og helsevesenet å gjøre. Hva om du kontakter Johanne Bergkvist på Oslo byarkiv om dette? Hun har spesialisert seg på dette feltet og har blant annet skrevet en masteroppgave om fattige i Kristiania 1790-1810. Oppgaven kan lastes ned her:

 

http://ask.bibsys.no...3165&kid=biblio

 

 

Mvh Are

 

Det var Johanne Bergquist som var lesesalsvakt, bisto meg og fortalte om innføringer man ikke kunne gjøre seg forhåpninger å finne noe på. Det er jo sjeldent mange på Oslo Byarkiv, så utmerket service er noe man bestandig får. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fant min oldemor i hjemstavnsprotokollene. Jeg skulle gjerne vært i byarkiet å sjekket ut dette nærmere. Det er imidlertid ikke lett å bare stikke innom når man er småbarnsmor, fanget av tidsklemma i Trøndelag. Lurer derfor på om noen har kjennskap til om protokollene kommer til å bli digitalisert? Fra Johanne Bergkvists svar tyder det på at mer kommer ut på nett iallefall. Har noen evt erfaring med hvor stor kapasitet de har til å svare på henvendelser pr mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at om jeg spør om ett bestemt emne, med noenlunne klar dato osv, så kan de lete opp. F.eks: kan de sjekke barnefødsel i fødselskortene om du har dato evt foreldrenes navn osv. Eller sjekke ett bestemt år på en bestemt adresse i komm. folketell. for oslo. Spør man derimot mer generelle spørsmål, er det nok verre med deres tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.