Gå til innhold
Arkivverket

Lucia Agnes von Windhausen


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Viser til (tror det er emne 16937) om Knut von Hadeln og Anna Zeitlose von Schenken og noe som står der om von Windhausen.

Jeg lurer på om man har kommet noe vei med slekten til hennes mulige foreldre

Johann v. Windhausen (død 1629) og hustru Adelheid født von Selbach

eller slektn til Johann`s foreldre

Ebert von Windhausen og Margaretha, født von Nordeck zur Rabenau???

Jeg er etterkommer av Lucia og mannen Craftt Münch von Büseck`s datter Agnes Dorothea gift med Reinhard Schenk zu Schweinsberg......

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik,

 

Ja vi er mange etterkommere etter Anna Zeitlose og det er en spennende slekt. Om du søker på Zeitlose får du opp flere debatter her i det nye forumet. Du finner også en del i det gamle.

 

Jeg selv startet en tråd med forsøk till oppsummering av debatten om vi kan gå tilbake hele veien til Olav den Hellige. http://forum.arkivve...se#entry1534984 . Alle kilder er andrehånds og en del er vanskelige å tyde for oss amatører, men ta det som står for det det er vært, en mulig linje som kanskje kan dokumenteres av spesialister en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre for å svare på det konkrete spørsmålet. Det jeg har funnet er følgende:

 

1. Agnes Dorothea von Buseck ble født i 1599 og døde 16 Feb 1666 i Schweinsberg, Tyskland

2. Kraft von Buseck

3. Lucia Agnes von Windhausen

6. Johan von Windhausen døde i 1612 i Winnerod, Tyskland og ble begravet i Winnerod kirke , Tyskland.

7. Adelheit von Seelbach

12. Erbert von Windhausen døde i 1550 i Winnerod, Tyskland og ble begravet i Winnerod kirke, Tyskland.

13. Margret von Nordeck zur Rabenau døde i 1580 i Winnerod, Tyskland og ble begravet i Winnerod kirke, Tyskland.

 

Kilde til personene 3-13 ovenfor, Winnerod kirke, Gustav Köhler, Sas adlige Erbbegräbnis in der Kirche von Winnerod (Heimat Brief Reiskirchen e.V. 1-2006),

Det finnes som PDF fil her: http://www.hgv-reiskirchen.de/heimatbrief/hb200601.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,det er en spennende slekt og man vet vel mest om farsslekten til Anna Zeitlose ettersom jeg skjønner. Jeg har en hel haug der selv tatt fra diverse plasser ,så det forundrer ikke meg om noen av mine linjer bakover ikke holder mål....

Det kan jo se ut som Erbert og Johann bodde i Winnerod da siden de døde der begge to ,og kanskje Lucia Agnes var født der også?. Bestemor til Agnes Dorothea ,Anna Raubin von Holtzhausen har jo sikkert også en interessant slekt ,men det å faktisk finne ut mer om slekta til disse er vel noe hvertfall jeg må overlate til andre.....

Fikk kopi av slektstavlene i Carl Knetsch bok om Schenk von Schweinsberg slekta for et par år siden da ,men har ikke sett så mye på dem enda.

Kanskje noe tyske arkiver kunne finne ut mer om disse von Windhausen ,von Seelbach og ,von Nordeck zur Rabenau slektningene? Hadde vært artig!!.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er trolig att Lucia Agnes var født der. Hun er eneste barnet og faren trolig født og helt sikkert begravd der, så det virker sannsynlig. Men jeg har ingen kilder, ikke engang andrehånds som påstår dette.

 

Jeg har ikke funnet noen av de andre anene som vi begge undrer over på Internet. Tyske adelskalendre har jeg bare tilgang til i Stockholm, og det er så mye annet å gjøre når jeg er der. En del av det som jeg la ut i tråden om Olav den Hellige, kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har lett på internett etter disse anene ,men fant vel egentlig bare noen andre som het von Nordeck zur Rabenau og noen Rau von Holzhausen etc. Skulle ikke forundre meg om noen av dem er slektninger ,men det står jo ikke mer der så det får være som det er inntil man finner ut noe "nytt". Hvor kunne en henvende seg for å finne ut mer om disse folka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tok jo en kikk på den pdf`en du sendte ,men har også lett litt på internet etterpå. Fikk også en link fra et arkiv nedi Hessen til von Buseck og Windhausen  http://www.lagis-hessen.de/de/subjects/idrec/sn/gdm/id/959 angående Johann von Windhausen og http://www.lagis-hessen.de/de/subjects/idrec/sn/gdm/id/958 angående Adelheid von Selbach og der er også noe om Ebert og Margaretha. Det er hvertfall bilde av hvilke familievåpen deres fedre og mødre og farmor og mormor hadde.

Videre for å svare på det konkrete spørsmålet. Det jeg har funnet er følgende:

1. Agnes Dorothea von Buseck ble født i 1599 og døde 16 Feb 1666 i Schweinsberg, Tyskland
2. Kraft von Buseck
3. Lucia Agnes von Windhausen
6. Johan von Windhausen døde i 1612 i Winnerod, Tyskland og ble begravet i Winnerod kirke , Tyskland.
7. Adelheit von Seelbach
12. Erbert von Windhausen døde i 1550 i Winnerod, Tyskland og ble begravet i Winnerod kirke, Tyskland.
13. Margret von Nordeck zur Rabenau døde i 1580 i Winnerod, Tyskland og ble begravet i Winnerod kirke, Tyskland.

Kilde til personene 3-13 ovenfor, Winnerod kirke, Gustav Köhler, Sas adlige Erbbegräbnis in der Kirche von Winnerod (Heimat Brief Reiskirchen e.V. 1-2006),
Det finnes som PDF fil her: http://www.hgv-reiskirchen.de/heimatbrief/hb200601.pdf

Når det gjelder Kraft von Buseck så er han nevnt her http://www.lagis-hessen.de/de/subjects/idrec/sn/gdm/id/955 og kona Lucia Agnes også ,og der er det ikke mindre enn 16 familievåpen for hver av dem.......

Jeg kom også over denne websiden http://www.buseckertal.de/index2.htm som har historie angående von Buseck familien. 

Jeg vet ikke hvor mye folk vet om denne von Buseck familien (jeg vet ikke så veldig mye) ,men har lagt merke til at jeg kanskje har feil linje på Kraft von Buseck`s aner. (Dette fant jeg ut når jeg så på buseckertal websiden at de hadde andre navn enn meg på anene. 

Dette er slik jeg har Kraft von Buseck`s aner:

1 Kraft Münch von Buseck ,født ca 1561 død ca 19 Apr 1617 ,gift ca 1598

 

Foreldre

 

2 Wilhelm Münch  von Buseck

3 Anna Rau von Holzhausen

 

Besteforeldre

 

4 Philipp Münch von Buseck

5 Elisabeth von Mudersbach

 

Oldeforeldre

 

8 Philipp Münch von Buseck (ifølge Buseckertal var han gift 2 ganger ,og utfra navn på våpenskjold burde vel første

   kona NN Riedesel zu Bellersheim være mor til nr 4? hmmmm))

 

Tippoldeforeldre

 

16 Henn Münch von Buseck

 

tipp tippoldeforeldre

 

32 Münch von Buseck

 

tipp tipp tippoldeforeldre

 

64 Johann Münch von Buseck

 

Buseckertal har også nr 8 i denne rekka ,men ikke videre bakover med de navn jeg har. Jeg tror jeg har tatt de siste 3 fra "plansjen" til Birger A. Lie, over anene til Bjørnstjerne Bjørnson ,som også stammet fra Kraft og Lucia`s datter Agnes Dorothea gift med Reinhard Schenk zu Schweinsberg. 

Buseckertal har nr 8 som sønn til Gottfried Münch von Buseck og Nese Schenk zu Schweinsberg ,og Gottfried som sønn til Johann Münch von Buseck og Elsbeth von Rollshausen ,så her er det hvertfall en Johann....

Jeg kan ikke lese tysk ,men utfra det jeg har sett på våpenskjoldene og de navn som står der ser det ut som Buseckertal er mer troverdig enn Birger A. Lie.....? noen ideer?

Håper et er noen eksperter der ute.....det er jo farlig å begynne å gjette.....!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.