Gå til innhold
Arkivverket

Hvilken dato?


Tore Andreas
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

noen som vet hvilken dato Alle Helgensdag 1727 er??

 

På forhånd takk!

 

mvh

Tore Hansen

 

 

Hei!

 

Det er lørdag 1. november.

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerhelligens dag er ALLTID på 1.november. I kirkeåret kalles den Omnium Sanctorum.

2. november er Allersjelensdag og heter Commemoratio animaru.

Jeg tror at bare i de "ukristelige" nordiske land, at man har forskjøvet Omnium Sanctorum til nærmeste weekend.

 

Janm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til 1770 var Allehelgensdag alltid 1. november, noe den fortsatt er i den romersk-katolske kirke.

Fra 1770 er den lagt til første søndag i november i Danmark og Norge (da kan den altså variere fra 1. til 7. november).

 

I år var Allehelgensdag søndag 4. november, og neste år er den søndag 3. november hos oss.

 

Bauers kalender i innlegg 4 er ikke korrekt for oss i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til 1770 var Allehelgensdag alltid 1. november, noe den fortsatt er i den romersk-katolske kirke.

Fra 1770 er den lagt til første søndag i november i Danmark og Norge (da kan den altså variere fra 1. til 7. november).

 

I år var Allehelgensdag søndag 4. november, og neste år er den søndag 3. november hos oss.

 

Bauers kalender i innlegg 4 er ikke korrekt for oss i Norge.

 

Hei !

 

Er denne korrekt i Norge ?

http://trinitatis.no/

 

Eller hva kan anbefales som den sikreste ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Er denne korrekt i Norge ?

http://trinitatis.no/

 

Eller hva kan anbefales som den sikreste ?

 

Mvh. Magne.

 

Den du nevner her, er ikke helt i samsvar med nåværende ordning i Den norske kirke.

Vi teller ikke søndager fra Helligtrekongers dag, men fra Kristi Åpenbaringsdag (og søndagen etter er da 2. søndag i åpenbaringstiden).

På samme måte i treenighetstiden, og da blir nummereringen annerledes på den lenken du har lagt inn ovenfor.

 

Dette er den sikreste kalender for Den norske kirke i dag: http://www.bibel.no/...ts-tekster.aspx

Her kan man legge inn de ulike kirkeårene i feltet øverst til venstre.

Men - dessverre - denne er ikke til noen hjelp historisk, bare for de aller nærmeste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er samd med Berit i at Heskestad sin er den mest pålitande... men for å vere "best" må han kanskje ligge på nettet og ikkje i hylla?

Heskestad sluttar med året 1820. Då unngår han rotet som har vore etter 1900.

 

Elles er det vel eit spørsmål kva ein har bruk for. Dei fleste har bruk for å finne dagar mellom 1600 og 1900.

 

Lenkja til Dag Aage (#9) er kanskje "best" om ein leitar etter kyrkjelege dagar frå og med 2011 - men det er kanskje ikkje det arkivbrukarar vanlegvis gjer?

 

Lenkja til Knut Helge (#8) synest eg var - orsak uttrykket - ubrukeleg ....

 

trinitatis.no (#7) - eller dinslekt.no/helligdager.php , som er det same programmet med anna internettadresse - er kanskje det næraste vi kjem "rett", og som også ligg på nettet. Utviklaren har uttrykkeleg etterlyst tilbakemelding, og iallfall til nyleg gjort noko for å rette feil (i motsetnad til visse andre). Helgemesse kjem iallfall rett på denne kalendaren (og då i meininga "rett for Noreg" - sidan dette er ein norsk kalendar).

 

Bauer har ikkje lagt inn endringane av Maria bodskapsdag og Helgemesse frå 1771 i dei danske og norske stats-/folkekyrkjene.

 

 

JanMKaus: "ukristelige" er vel kanskje å ta litt hardt i? Det er vel andre spørsmål enn markering av helgemesse som er avgjerande? (jf. Mark. 2.27)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du nevner her, er ikke helt i samsvar med nåværende ordning i Den norske kirke.

Vi teller ikke søndager fra Helligtrekongers dag, men fra Kristi Åpenbaringsdag (og søndagen etter er da 2. søndag i åpenbaringstiden).

På samme måte i treenighetstiden, og da blir nummereringen annerledes på den lenken du har lagt inn ovenfor.

 

Dette er den sikreste kalender for Den norske kirke i dag: http://www.bibel.no/...ts-tekster.aspx

Her kan man legge inn de ulike kirkeårene i feltet øverst til venstre.

Men - dessverre - denne er ikke til noen hjelp historisk, bare for de aller nærmeste årene.

 

Hellig tre kongers dag og Kristi Åpenbaringsdag er synonyme termer, begge dreier seg om at Jesusbarnet ble «åpenbart» for de hellige tre konger, og dagen dette tradisjonelt har vært feiret er den 6. januar. I gamle norske kirkebøker ser man ofte at dagen er kalt «Festum Epiphania», altså Åpenbarelsesfesten. Dagen ble avskaffet som helligdag i 1770 i Danmark-Norge, men er fortsatt en helligdag i mange andre land.

 

På 1700-tallet telte man søndager etter Trinitatis eller Trefoldighetssøndag, som er søndagen etter pinse. I dag teller man søndager etter pinse. Ellers ser jeg ikke helt hvilken relevans nåtidens praksis i Den norske kirke har for datoer på 1700-tallet.

 

Mer om gammel kirkelig tidsregning finnes på Slektshistoriewiki under «Kirkeåret».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forutsatte for min kommentar at Helligtrekongersdag er på en fast dato (6. januar) og at Kristi Åpenbaringsdag alltid er på en søndag (altså ikke fast dato). Men dette er kanskje noe vår kirke har gjort uten at det er historisk dekning for det. Ellers er jeg enig i at nåtidens praksis ikke har stor relevans for datoer på 1700-tallet ... men det vil likevel alltid være interessant å sammenlikne og se sammenhengen. Den lenken du la inn om kirkeåret, er ellers fin å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Er denne korrekt i Norge ?

http://trinitatis.no/

 

Eller hva kan anbefales som den sikreste ?

 

Mvh. Magne.

 

Kanskje denne sammenholdt med de to som Grete la inn i innlegget ovenfor her, kan brukes sammen?

Vi må bare huske at det for Danmark og Norge ble gjennomført en helligdagsreduksjon i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig feil. Maria bebudelsesdag er IKKE fast 25. mars før Struenses forordning av 1770, den var satt til lørdag før palmesøndag når 25. mars falt på palmesøndag eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Når var Allehelgensdag i 1798? Er klar over at dette var etter helligdagsreformen i 1770, og at 1. november ikke var helligdag. Men kunne presten likevel mene 1. november når han brukte denne betegnelsen i kirkeboken? Eller hadde det allerede etablert seg en praksis med å kalle påfølgende søndag for Allehelgensdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Heskestad var første søndag i november 1798 4.nov. Og skulle vi fulgt systemet før 1770 ville Alle Helgensdag vært på torsdag 1/11. Så da må jo Dage være feil da den ikke bruker noen av datoene.

 

Jeg tviler på prestene ikke fulgte med på den nye ordningen. Men, det går kanskje an å sjekke i forskjellige kirkesogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Heskestad var første søndag i november 1798 4.nov. Og skulle vi fulgt systemet før 1770 ville Alle Helgensdag vært på torsdag 1/11. Så da må jo Dage være feil da den ikke bruker noen av datoene.

 

Jeg tviler på prestene ikke fulgte med på den nye ordningen. Men, det går kanskje an å sjekke i forskjellige kirkesogn.

 

Takk for hjelpen! Jeg regnet med at det var 4. november. Derimot var dagen beregnet til 1. november på en digitalisert utgave av Toten kirkebok (ikke Digitalarkivet), og det gjorde meg litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil om det er den grønne ruta. Fra 1770 er det første søndag i november, og det blir 4/11.

Før 1770 var det fast 1.november, og det ville vært torsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.