Gå til innhold
Arkivverket

Lars Olsen til Amerika og så Australia!!


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har prøvd på distreff og disnorge å finne min tippoldemors onkel som dro til Australia ,men har ikke klart å finne ham der. Prøver her i forumet nå men med ikke for stort håp. Referer her deler fra min etterlsyning i slektsforum http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=49600

Lars Olsen var født på Nordre Ousdalseie i Nes på Hedmarken 16 Juli 1837 som sønn til Ole Hansen 1802-1872 og Alis Larsdatter 1805-1885.

Lars ble konfirmert i Nes 12 Okt 1851

og flyttet med foreldrene til Oslo 17 Jun 1853

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Ministerialbok nr. 4 (1852-1886), Inn- og utflyttede 1853, side 430.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8848&idx_id=8848&uid=ny&idx_side=-437

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070122310631.jpg

Ole og Alis finner jeg igjen boende i Hamar ,Hedmark i folketellingen 1865 ,men de var flyttet til Oslo før 1872 da både Ole og Alis døde i Oslo.

Etter 1853 har jeg egentlig ikke noe informasjon om Lars før 1885.

Jeg har ikke klart å finne Lars i folketellinga 1865 fordi Lars Olsen er så vanlig navn go han var ikke hjemme hos foreldrene i 1865 eller 1875.

Da faren Ole Hansen døde i 1872 står det i dødsfallsrotokollen at de som arvet ham var enken "Alis Larsen samt 6 myndige Fællesbørn. Anmeldt af Sønnen Halvor Olsen". Her står det altså ingenting om hvor noen av barna var eller deres navn ,bortsett fra Halvor.

Jeg har blitt fortalt at Lars skal ha utvandret til Australia rundt 1876 ,men har også hørt 1870-1875.

Da Lars mor døde i 1885 i Oslo ,står det i dødsfallsprotokollen at en av barna var i Amerika. Det er egentlig det siste sikre jeg har om Lars.

Så ,om det stemmer at Lars var i Amerika i 1885 ,må han ha dratt til USA først og så derfra til Australia.

Forutsatt at han virkelig dro ca 1876 eller noe etterpå tror jeg dette er Lars i 1875 tellinga for Oslo ,da losjerende skreddersvend boende i Lerfaldsg 9 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f70301&gardpostnr=2164&personpostnr=62031&merk=62031#ovre

 

Jeg har funnet følgende Lars Olsen ugift arbeider som sannsynlig er den samme som den skreddersvenden i Oslo i 1875 (på tross av det vanlige Lars Olsen navnet...). Han dro til Philadelphia ,Pennsylvania ,USA 1-11-1878 med skipet Angelo fra Oslo.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=46686&merk=46686#ovre

 

Jeg har også prøvd å finne denne Lars i folketellinga 1880 og det nærmeste jeg hittil har kommet er en Lars Oleson født 1837 gift med Thora ,født ca 1840 som i 1880 bodde i York ,Green County ,Wisconsin uten barn i 1880. Jeg har ikke klart å finne dette paret senere ,men det er noen med omtrent samme navnet i Ripley ,Morrison County ,MN i 1900. Der stemmer riktignok ikke fødselsårene ,men noen av deres barn var født i Wisconsin.

 

For et par 3 år siden pratet jeg med en slektning.

Han fortalte meg noe om et portrett/bilde av ei ung dame fra Australia. Den ukjente damen fra Bakpå bildet fra damen i Australia sto det visstnok "til Tante" bakpå og jeg tror det bildet ble sendt til hennes tante Marte Marie Olsen ,som var gift med Lars Olsen`s bror Halvor Olsen. (Halvor og Marte Marie er mine tipptippoldeforeldre.

Det sto visst også navnet på fotografen i Australia og da sannsynligvis også stedet den fotografen holdt til. Portrettet skal være fra slutten av 1800 tallet kanskje 1890åra. Dessverre vet man ikke navnet eller noe mer om denne damen eller hvor hun bodde eller om hun var gift etc. Bildet skal visst være hos noen i USA nå uten at det er mulig å finne ut hos hvem. (Jeg har prøvd!!)

 

I ca 1945-1946 var det et slags skifte etter ei Anne (sannsynligvis Anna Olsen Finley i Spokane ,Washington ,hun døde faktisk i 1966). Anna Finley var datter til Halvor og Marte Marie Olsen og søskenbarn til Lars i Australia`s ukjente datter. Anna`s mann William Finley døde i 1918 og de hadde ikke barn og Anna hadde da bare 2 levende søsken igjen i Norge. Jeg skulle gjerne hatt det skiftet etter denne Anne (eller Anna Finley) for der skulle det visst også være nevnt ei i Australia.

 

Håper noen har noen ideer om noe jeg kan prøve her!!

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis og Lewis er en mulighet ja og siden faren het Ole Hansen kan vel Lars til og med hett Hanson ,selv om søsknene het Olsen. En av brødrene kalte seg også Munkvik etter en plass på Nes hvor familien hadde bodd.

Denne skredderen i Saint Paul står jo også som enkemann da og det er mange Louis/Lars/Lewis Olsoner....

Kanskje man burde prøve å finne innflytningen i USA? Det står jo at han skulle til Philadelphia......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.