Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan gå tilbake til t.d. søk ... når man har vert inne på brukerforum


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Når jeg er inne på brukerforum, vil jeg gjerne gå tilbake å se på t.d., folketellinger, emigranter, evn opprette nytt emne etc., men synes at dette er tungvint? Det blir kanskje tungvint fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal kunne veksle mellom folketellinger etc og brukerforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god løsning synes jeg må være å bruke en nettleser hvor du kan "lage" faner.

Jeg bruker Firefox og jeg har 12 nettsider oppe samtidig: Du kan da ha en fane for kirkebøker, en for folketelling, pluss pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker Internet Explorer, så kan du bruke følgende hurtigtaster, greit å slippe musbruk hele tiden. Bruker du andre nettlesere må du sjekke i hjelpen til nettleseren.

  • Åpne ny fane: Ctrl+T
  • Skifte mellom faner: Ctrl+Tab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme på Firefox. Jeg tror det har blitt "standard som en del andre hurtigtaster. Men, jeg har også opplevd att en webside blokkerer Cntr+T, da blir det å ta hjelp av musen igjen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også med Opera som nettleser kan jeg ha masse faner åpne og veksle mellom dem med et museklikk. Har laget meg snarveier til alle de kildene jeg bruker mest,det er veldig greit å slippe å "lete" seg fram til kildene man trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint skjermbilde/illustrasjon.

 

Trodde inntil nå at fanene var de vi fikk opp nederst etter å ha minimert.Men så skjønte jeg at det kunne gjøres enklere etter at Terje stilte spørsmål om det.Nå ble det enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Jeg dette er ok når man bruker en vanlig pc, men når man bruker mest nettbrett, det er da det blir tungvindt. Det finnes sikkert også en enkel løsning for nettbrett (IPAD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For iPAD:

 

Åpne en nettside. Trykk på symbolet med en pil til høyre øverst til venstre på verktøylinjen. Velg "legg til bokmerke", så velger du "bokmerkelinje". Da legger siden seg i en egen linje oppe på skjermen. Du kan gjenta dette så mange ganger du vil, og gi hver fane et eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og bra med faner i nettleseren, men det hadde ikke gjort noe om det var en direkte link til Digitalarkivet fra forumene. F.eks en link i tillegg til Arkivverket|Forum|Medlemmer øverst på forumsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på gamle tråder er nå vanskeligere enn før.

 

Tidligere skal det ha vært nok å legge til trådnummeret i adressen, type: http://forum.arkivve...no/topic/180598 men gir nå "Ingen resultater". Dette vil nok bli ordnet etterhvert, men i mellomtiden ber administrator om at en benytter Google. Søkestrengen må være slik: site:forum.arkivverket.no "180947"

 

Jeg håper også at det snart mail som varsler om nye innlegg gir direkte link til aktuell tråd og ikke som idag bare til Digitalarkivets forumhovedside, altså ikke en gang til selve forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all hjelp og gode svar. Jeg hadde ikke tenkt på muligheten til å bruke bokmerke, så takker for det tipset, men jeg er enig med Asbjørn i at det burde vært en egen link fra forumnet til Digitalarkivet (helt oppe på den blå linjenl der det står: Arkivverket, Forum, Medlemmer). Det ville vært det aller beste, men når jeg kan bruke bokmerker, så antar jeg at det vil fungere utmerket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPAD: Jeg ser også at det er en annen mulighet, det er å legge den aktuelle siden til "leselisten", men det er også lurt å gjøre slik at de aktelle sidene legger seg som en fane øverst i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.