Gå til innhold
Arkivverket

Den yngre Smør-ætten


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Alv,

 

Sikter du til litteratur fra 1800-tallet? P.A. Munch har trolig benyttet betegnelser som den eldre og den yngre Smør-ætt. Smør er i virkeligheten et personlig tilnavn og ikke noe egentlig slektsnavn.

 

Se forøvrig denne debatten på Middelalderforum om den såkalte Smørtavlen: http://www.genealogi...c.php?f=5&t=112

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Spørsmålet dukket opp da jeg gikk i gjennom en del gamle kopier jeg hadde liggende. Deriblandt en kopi fra eldre NST, hvor det var gjort tegninger av div. adelsvåpen. - Et av disse var da ganske likt det våpen som jeg har sett at denne Tord Tordgunnson er blitt utstyrt med. Det har 9 sk. "franske liljer". -

I den forklarende teksten til disse avtegnede våpen skulle dette våpen da tilhøre "Den yngre Smør-ætten". -

 

Den ovennevnte Tord Tordgunnson skulle da være far til bl.a. Tora Tordsdr., som blev g. på Bjølstad m. Eysten Guttormsen Bratt. -

 

Det har jo vært en del debatt omkr. denne Tora Tordsdr.s opphav og ætt. - I den sammenheng syntes jeg det kunne være av interesse å finne ut hvor begrepet "Den yngre Smør-ætten" kom ifra. - Kanskje det i dette kunne ligge en mulig pekepinn. -

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv,

 

Kan du være litt mer spesifikk? Hva er tittelen til denne artikkelen i fra NST (med forfatternavn hvis mulig) og hvilket bind og/eller sidetall er det snakk om?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Det ser ut som dette er fra NST bind 4. - Beskrivelsen av våpenet er på side 51. Side nr. tegningen av selve våpenet er på fremgår ikke, men må vel være i nærheten. - Dette er det eneste jeg har kopi av og kan da ikke opplyse om forfatter. -

Det er mulig jeg skal innom bibl. etter helgen og kan da etter, hvis boken er inne. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side 51 i NST 4 er siste side av Jens Holmboe sin artikkel "Nogen brev fra foged Jens Holmboe til kjøbmand Jørgen Grip." og omhandlar så vidt eg kan sjå handel på Nordland med fisk og tran...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan jeg ikke ha noen annen mening om dette, uten at jeg selv får sjekket det på biblioteket. -

Nederst på side 49 på min kopi står det: "4 - Norsk Slektshistorisk Tidskrift." -

 

Jeg går ut ifra at du er klar over at det i disse bøkene gjerne er slått sammen flere bind i samme bok ? Da uten at jeg nu husker hvilke som er sammen. -

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Nu har jeg vært innom biblioteket. - Den omt. artikkel er å finne i NST, bind 1. og starter på side 32. - Den heter Norske slegtsmerker og er skrevet av C. M. Munthe. -

 

Det aktuelle slektsmerke som er benevnt som "Smør, den yngre slegt", er beskrevet på side 51 og har nr. 93. - Tegningen av dette slektsmerket finnes på planche III, på side 56. - Som nevnt, så er dette da samme våpen som Tord Tordgunnson er blitt oppført med ellers. -

 

Det kunne da ha vært greit dersom noen kunne ha noen formening om dette, evt. om noen har funnet andre med samme våpen og som kanskje da kunne si noe om hvor denne Tord kunne komme fra. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel ikkje fram av Munthe sin artikkel kva som er kjelda til våpenbeskrivingane eller koplinga av våpen/namn. Kor han har "den yngre Smør-ætta" frå blir berre gjettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Til innl. 10. - Ja det er dette.

 

Til innl. - 11. Hvor han har funnet opplysningene om disse våpen- merkene fremgår ikke hav jeg kan se, men han kan vel ikke bare ha funnet på det hele. -

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligger på Arnsteins sider, under Tjerne-ætten og er fra Lisbet Bryskes våpenbok, hvor det feilaktig kalles Smør http://picasaweb.google.com/Blegubben/Heraldikk02#5118101827151836434

 

Det samme våpenet med 9 franske liljer (3-3-2-1) er også avbildet på Christopher Eriksen Ornings (- 1679) slektstavle og skulle da - iflg. denne tavlen - tilhøre Karine Knudsdatters mor, Christopher Trondssøns svigermor

 

Vigerust: I norske våpenbøker er dette våpenet tillagt Tord Torgundson:

"Thore Thorgundsen

 

Dette er Anna Krucows Möderne og Thore Thorgundsen paa Hedemarken förte dette, denne Thore var föd i Wiegen, hans Hustrue var Hustrue Berta Kiettelsdatter til Tierne, med hende fik hand Tierne og Tiernegods deres börn var

 

1, Hustru Thore som fik Östen Bratt.

 

2, Kield Thoresen, Som var K. Christiani 3tii Överste for Carlsborg i Wiegen og havde Österdalen i forlening, hans Hustrue Agatha, Asguth Qumpes datter, og södster til Hustrue Karen som var Hans Krukows Hustrue.

 

3, Hustrue Guren Thorsdatter som fick Johan Krucow".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Skal man da forstå teksten slik at mor til Anna Krucow og Thore Thordgundsen ført dette våpen ? - Er det i så fall noen som har nærmere kunnskap om Anna Krucows familie ?

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are - det jeg opplyste om var hvor dette våpenet var avbildet og det ser ut til å være Bryske som tillegger dette våpenet "Smør" - derav muligens uttrykket "den yngre Smørætten" - og altså feilaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser SNL har ein (kort) notis om denne Smør-ætta: http://snl.no/Sm%C3%B8r/slekt : "En slekt som førte ni gull liljer i rødt felt i sitt våpen. Til slekten hører Kjell Trondsson (død 1532), lensherre i Åbygge og Idd." Den Kjell Trondsson som er nemnt der er vel meint å vere den Kjell Tordsson som er nemnt i debatten Are linker til. Det kan vel tyde på at SNL sin bidragsyter har henta Smør-linken frå Lisbet Bryske si våpenbok...

 

Vi har vel ingen kjeldebelegg for bruk av Smør-namn knytta til dette våpenet, så intil vidare er det vel bedre å unngå å villede ved å bruke slike konstruksjonar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.