Gå til innhold
Arkivverket

Erland Andersen (d.1660), Vestre Røtnes, Nes på Romerike


Sindre Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på om det var noen som hvisste noe mer sikkert om foreldrene til Erland Andersen, d. ca. 1660, br. av Vestre Røtnes i Nes på Romerike og gm. Kari Torgersdtr. fra Stemsrud i Grue i Solør.

 

I gardshistorien til Nes, bind 4, s. 349 og bind 6, s. 361, står Anders Erlandsen oppført som far.

Mens i gardshistorien til Nes, bind 6, s. 365, står Anders Amundsen oppnevnt som far.

 

Dette har for mange år siden blitt diskutert på Dis sitt debattforum, uten at de (av det jeg kan se) kom noe nærmere et svar: http://www.disnorge....pic.php?t=39477

 

Mvh

Sindre Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Johan Garder har i Romerikes ættehistorielags årbok, bind 1 skrevet litt om denne slekta på Rotnes i nes, se side 297-298

Faren Anders Rotnes omtales som lensmann i Nes omkr 1616.

Han står som eier av flere gårdparter bl- a 10 lpd i Rotnes, 1/2 pd smør i Bingen, Sørum, 12 lisp i Haug og 10 lpd i Løken, Nes, 10 lpd i Stav, Ringsaker, 5 lpd Skjamerud, 5 lpd i "Bratt"Rotnes og 5 lpd i Hesbøl, Eidskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Per Otto!

Disse opplysningene du nå har kommet med tyder på at det er Anders Erlandsen som er den korrekte faren, mens Anders Amundsen bare er en missforståelse og gjetninger bakover i slektleddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett litt nærmere på alle de opplysningene jeg har, og det er ikke til å bli klok på. Alle opplysningene passer på begge to og slekta videre bakover er den samme (foruten to ekstra slektledd bak Anders Erlandsen). Så uansett hvilken av teoriene man velger å "tro" på, så ender du opp hos Eivind Mogensen Gyldenaar på Store-Re i Stange og slekten videre bak han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men slik er det ofte når vi går så langt tilbake i tida. Trolig går linjen fram til Anders Rotnes gjennom et kvinneledd, som vi bare kan skrive som NN. Hennes navn kan forbli ukjent, men hvis man oppdager nye kilder kan jo hennes navn dukke opp. At denne NN også kan være mann skal ikke jeg utelukke, men iflg Garder skal dette helst være en kvinne, pga grunn av arverekkefølgen. Linjen bakover til Eivind på Store Re er ganske klar pga av dette med arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare takke deg nok en gang for de opplysningene du ga meg Per Otto, så skal jeg holdt utkikk etter nye kilder der denne slekten er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ender du opp hos Eivind Mogensen Gyldenaar på Store-Re i Stange og slekten videre bak han.

 

Selv om Henning Sollied for 68 år siden skrev i: "Nogen problemer omkring slektene Hummer, Haard og "Gyldenaar", NST IX, s. 293-320 (1944):

 

"Og denne Hammerske konstuksjon - den gamle norske adelsslekt "Gyldenaar" - er faktisk på hans autoritet i over halvannet hundrede år blitt akseptert i norsk genealogi. Forhåbentlig er denne legende nu bragt ut av verden." så er den tydeligvis ennå i live.

 

Se også Arne Nygårdsmoens artikkel ""Gyldenaar" er svindel fra 1700-tallet til nå!" i Hedmark Slektshistorisk Tidsskrift, 2006, 12 - 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Nils Aksel, jeg skal lese disse artiklene. Men selv om denne "Gyldenaar" slekten ikke er adelig, så har jo slekten eksistert på gårder på Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Nils Aksel, jeg skal lese disse artiklene. Men selv om denne "Gyldenaar" slekten ikke er adelig, så har jo slekten eksistert på gårder på Stange.

 

Det er ikke bare at de ikke er adelige, men navnet "Gyldenaar" er et påfunn. Fjern det fra alle dine data!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.