Gå til innhold
Arkivverket

Gamle ord , utrtrykk , setninger ; satt i en sammenheng ; Hvordan tolke dette ? Her er det bare for alle å legge ut gamle ord og uttrykk .......


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei er det noen som kan hjelpe meg med betydningen av dette : '

 

Begærede hans Hustru Alhed Lubbers, der boede i København, en Latværge, som hendes Gods og Formue i Husbondens Fraværelse kunde forestaa, hvorfor Renteskriver Anders Sørensen maatte paatage sig dette Værgemaal.

- Hva er en Latværge ? 

Willum Leiell blev udset til Kommandant i Trankebar; antoges i 1639 som Buchhalter 

- Hva er en Buchhalter ? 

 

På forhånd tusen takk for innspill og svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Håvard Moe skrev:

1. Er det ikkje snakk om ein lagverge?

2. Direkte oversatt blir det vel bokhaldar. Hadde han ei administrativ stilling?

 

Hei Håvard og tusen takk for svar . Ja lagverge høres vel logisk ut . Denne Renteskriver Anders Sørensen som tok på seg dette værgemaal var vel i en administrativ stilling å regne antar jeg .

Men så var det en Buchhalter , hva i all verden var det ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ErlingUtne skrev:

I moderne tysk er dette ein bokhaldar/reknspasførar.

Tusen takk Erling Utne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en ; Felbereder  ? som i ; Maren Jensdatter Død og efterlat sig en Datter ved nafn Kirsten Suends datter paa hendis vegne fader Suend Felbereder

 

På forhånd tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Odd Annar said:

Han bereder skinn uten bruk av bark. Den som bruker bark kalles hvitbereder.

Derav ordet skinnfell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei ... tatt fra  min tipp oldemors føderådskontrakt , dette ordet nr. 2 under pkt. 7 er det / står det skrevet : prostationer  ? eller hvordan er riktig staving på dette ordet ?

 

Og hva betyr dette dette ordet ? 

 

På forhånd tusen takk 

00000002 – Kopi.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Ryen skrev:

Jeg tror jo det står Præstation, kunne her oversettes med "ytelser"?

 

Tusen takk Astrid ... høres logisk ut med ytelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme jeg har denne tråden oppe ... hva døde min tippoldefar av ? 

Jeg ser at det er noe med maven , men hva betyr dette første ordet ? 

2bb0421c-7c74-429c-b075-6a21ba1d6b7f (1).jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Astrid Ryen skrev:

Gevæxt i Maven. Ordet gevekst brukes vel lite i dag, kan oversettes med tumor.

 

Tusen takk Astrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 9.12.2012 den 17.33, Bjørn A Løkken skrev:

Are og Anett , tusen takk for innspill og svar .

 

Are :

 

dette er noe Tordis Trønnes fant til meg fra ei ministrialbok for Ringebu . Det som er gjengitt i # 16 er alt som sto i forbindelse med denne lejermaals saken . Så denne opplysningen om Anders Engebretsen : “ efterdi Anders Lundbacken hafde et Skoledistrict i fieldet for Nybyggerne “

kom som en tileggsinformasjon i lejermaalssaken . Det virker på meg nesten som at formålet med denne setningen skulle tale til fordel for Anders . En kjensgjerning fra denne tiden er vel at det IKKE var likhet for loven i mange tilfeller .

 

Ordet : Nybyggerne i denne sammenhengenfår meg til å undres om det da var nybrottsfolk som hadde eller holdt på å rydde seg boplasser i området eller om det er i forhold til utskiftning av folk på husmannsplassene i Venabygd . Nå er ikke jeg noe ekspert på Venabygd , men jeg innbiller meg at de fleste gamle gardene i Venabygd var etablert allerede i 1779 .

 

 

Når Anders nå var skoleholder i Ringebu så er vel dette også et bevis på at han kunne både lese og skrive kar'n i fra Venabygd . Og var det presten som utnevnte hvem som skulle være skoleholder mon tro ? eller var det folk høyere opp på rangstigen i lokalsamfunnet ?

 

Tusen takk Are for gode svar og svært nyttig informasjon , og masteroppgaven til Gerd Irene Aamlid Ødeskauger er virkelig verdt å lese

 

Mvh. Bjørn

, 🤔 Denne Anders"n høres da unektelig ut som min 3t, han var født ca 1739, mener jeg så 1779 kan jo derfor også stemme? 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marcus Lindgren skrev:

, 🤔 Denne Anders"n høres da unektelig ut som min 3t, han var født ca 1739, mener jeg så 1779 kan jo derfor også stemme? 🤷‍♂️

 

Anders Engebretsen Kvitrud var født ved garden Kvitrud i Venabygd , og døpt den 26 januar 1749 , og gravlagt 27 november 1824 . Hans foreldre var Engebret Larssønn Nordrum , døpt 2 november 1704 og gravlagt 9 mars 1766 . Anders sin mor var Marte Andersdatter Kvitrud , døpt 3 september 1713 . Anders Engebretsen Kvitrud gifter seg med Mari Pedersdatter den 26 april 1787 i Ringebu . Mari var født ca. 1764 og dør 28 februar 1855 ved Lundbakken i Venabygd . Mari Pedersdatter sitt opphav har jeg ikke funnet .

 

Anders Engebretsen Kvitrud og Mari Pedersdatter disse barna som en kjenner til ; 

 

-          Engebret Anderssønn Lundbakken , født ved Lundbakken i Venabygd , og døpt 15 juni 1788 , og gravlagt 7 august 1791 .

 

-          Peder Anderssønn Lundbakken , født ved Lundbakken i Venabygd , og døpt  28 november 1790 .

 

-          Engebret Anderssønn Lundbakken , døpt 15 april 1792 og gravlagt 18 april 1833 i Ringebu . Engebret ble gift med ei Gjertrud Engebretsdatter Spidsberg . Engebret var blant annet klokker i Venabygd . En kjenner til 4 barn i dette ekteskapet .

 

-          Marit Andersdatter Lundbakken , født ved Lundbakken i Venabygd , og døpt 11 juni 1797 i Venabygd kirke , og hun gravlegges 2 juni 1833 i Venabygd kirke . Marit Gifter seg med Johannes Jonssønn Ødegard . ( se under Ødegard ) . Denne Marit er da min stammor . 

 

-           Anders Engebretssønn Lundbakken , født 11 mars 1819 og emigrerte til USA hvor han døde den 16 september 1888 i Fillmore County i Minnesota . Anders Engebretssønn ble gift med Lisbeth Engebretsdatter Røen fra Venabygd. En kjenner til 8 av barna deres . Minst 5 av barna emigrerte også til USA . Det er stor etterslekt etter Anders og Lisbeth i USA .

 

I mellom 1797 og 1819 er det plass til flere barn . ( Mellom Marit og Anders ) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.