Gå til innhold
Arkivverket

Aker, Ministerialbok nr. 8 (1749-1765), Fødte og døpte 1763, side 116.


Kristen Rekdal
 Del

Recommended Posts

Ole og Marene Malene, Tvill.

F. Peder Henrichs. paa grønl. Maren Hansdr.

F: Marte Maria, Gubjør Hovi, Marte Hansdr.

Inger Christiansdr, Marte Andersdr, Svend Tostens. Lars Larss.

Ole Østergaard, Jochum Haagens. Jørgen Jørgens. Jørgen Hanss.

 

(PS. Du har kanskje ikke sett transkriberingen i ditt spørsmål tidligere idag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk for rask respons. Oppholdsted Grønland var viktig informasjon for meg.

Det var godt gjort å kunne lese 'grønl.' ut av krusedullen i kirkeboka!

Men jeg ser jo nå at du sikkert har rett.

 

Men vet du hvilket Grønland det her er snakk om?

Jeg trodde kanskje ikke at dagens Grønland ved Oslo Sentralstasjon var del av Aker sogn på 17-hundretallet?

Jeg ser også at det iallefall er en husmannsplass i Oslomarka (Vestmarka) som heter Grønland,

og i Maridalsregisteret er det mange referanser til 'Grønland' uten at jeg er sikker på hvilket sted det refereres til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, området Grønland var en del av Aker frem til 1861.

 

Uten at jeg kjenner til disse menneskene, vil jeg tro at det dreier seg om bydelen Grønland, øst for byen. Dersom det hadde vært snakk om en husmannsplass, ville nok barnefaren ha vært benevnt som "Peder Henriksen Grønland", ikke "paa Grønland", og antagelig ville presten ha skrevet hvilken gård denne plassen lå under. Dessuten er det også noe ved faddernes navn som jeg synes peker mot personer i forstaden Grønland snarere enn mot gårds- og plassfolk i Vestre Aker. Men helt sikker kan man ikke være før man har undersøkt dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.