Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Gulen, Sogn og Fjordane - foreldre?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Har store problemer med å lese hva som står her. Det er ikke skrifta det står på, men blekket...

 

Barn nr. 36. Far Johannes Olsen Eivindvig? Mor???

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-61

 

Henrikke Eilifsdatter? Fra GENI:

http://www.geni.com/...000018340075124

 

Det kan se slik ut nå da jeg har "fasiten"

 

Hvis noen vet noe mer om denne familien er jeg interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Jeg trodde jeg "var i Klokkerboka",da går jeg for den. Men det ser ut som det skal være en gård; Engevig, og ikke stedet Eivindvik slik jeg trodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg. "Solund" BB b.2, br.nr. 1 "Urtegarden" under gnr.52 "Engevik", så var "Johannes Olsen Kråkevåg" (1813-1877" g. 1844 m. "Henrikke Eilifsdtr. Eide" (1816-1865).

 

Barn : 1) "Ola" f. 11/12-1844 pl.mann her, 2) "Elen" f. 1847 g. 1881 m. "Henrik Knutsen Pollevik" f. 1850, 3) "Paul" f. 1851 g. 1881 m. "Elen Hansdtr. Kråkevåg" (1. gifte), 4) "Johannes" (1858-1948) til "Bergen" 1877, 9 barn i 2. ekteskap.

 

Ser nå att "Johannes Olsen Kråkevåg" var bror til min tippoldemor "Adele Olsdtr. Kråkevåg" f. 1817. Og da jeg ikke har gransket så mye i denne grenen av mine forfädre, så er denne tråden også interessant for mig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du i slekt med en jeg kjenner Svehn! Er særlig (i første omgang) interessert i det som måtte stå om Johannes Olsen Urtegaard f. 1874, gift med Elisabet L.. Deres barn osv. Jeg har notert barna Olina, Lars, Ingeborg og Ola på dem. Er også interessert i barna til barna. Disse bygdebøkene går jo veldig langt fram i tid (noe alle ikke er like begeistret for). Du kan jo evt sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger og legge inn svar på spörsmålet her da det kan väre andre som forsker i samme släkt, og dette er vel "Anna Johannesdtr." på "Urtegaard" du mener i FT 1900 "Sulen" : http://digitalarkive...7&merk=607#ovre

 

Under "Urtegaard" står det bare nävnt att "Ole Johannessen" og familie hadde "Anna J." som fosterdatter, og det förste som slo mig var att dette kan väre en datter til sönnen "Johannes" i "Bergen".

 

I FT 1910 "Hamre" som du har funnet står "Lindås" som födested på "Anna J.", men jeg finner henne ikke döpt hverken i "Bergen" eller "Lindås". :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Anna jeg leter etter, men jeg tenkte også at hun var sønnedatter til paret i folketellingen. Ellers så syns jeg at kirkesognene i dette strøket beveger mye på seg. Har Lindås alltid hatt de samme grensene? Dette strøket er jeg lite kjent i. Men står det ikke noe om Anna i bygdeboken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, så ikke det. Jeg blingsa og trodde du mente folketellingen. Det er i alle fall nærliggende at hun kan være en sønnedatter. Ikke viktig. Hvis jeg får ånden over meg så kan det være jeg leter litt, men det er jo et veldig vanlig navn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.