Gå til innhold
Arkivverket

Fire lag/foreninger i fellesskap arrangerer kurs i gotisk skrift på Hamar med start i januar


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

I slutten av november ble alle historielag og slektshistorielag i Hedmark innvitert til et møte på Hamar.

 

De fire som møtte opp, Vang historielag, Sør-Østerdal Slektshistorielag, DIS-Hedmark og NSF, ble alle enige om i samarbeid å arrangere et kurs i gotisk skrift.

 

Kurset starter i januar, går over 6 kvelder a tre timer, og avsluttes i juni 2013. Alle medlemmer i historielag og slektshistorielag i Hedmark vil få muligheten til å melde seg på.

Lagene/foreningene vil den 14/12 få datoer og kursavgift tilsendt, og påmelding vil være fra den 17/12

 

Dere kan lese mer om dette her:

 

http://www.genealogi.no/node/552

http://he.disnorge.n...-å-tyde-gotisk

https://www.facebook...page_fan_invite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal alle slektshistorielag og historielag i Hedmark med kjent epost-adresse fått følgende epost:

 

Sør-Østerdal slektshistorielag, Vang historielag, DIS-Hedmark og NSF skal i samarbeid arrangere et kurs i gotisk skrift over 6 kvelder på Statsarkivet i Hamar. Lærer blir Inger-Karin Martinsen, som til daglig jobber på Statsarkivet på Hamar.

 

Alle slekthistorielag og historielags-medlemmer i Hedmark er velkomne, men det er kun plass til 25 deltagere.

 

Kursets blir avholdt onsdager på datoene: 16.01.2013 - 13.02.2013 -13.03.2013 - 10.04.2013 - 15.05.2013 og avsluttes den 12.06.2013

Tidspunkt 18.00 - 21.00

Kursavgift kr 300,- (ved fulltegnet kurs 25 deltagere)

 

Påmelding til kurset starter mandag 17/12 (ikke før), og påmeldingen må være personlig og den er bindene. Husk at her blir det "først til mølla"-prinsippet.

 

Og det viktigste: Påmelding må kun skje til denne epost-adressen kurs2332@gmail.com

De som kommer med på kurset vil få en epost med informasjon om hvordan betaling av kurset skal utføres.

 

Med hilsen

 

Arrangørene

 

(Kurset er sponset av Studieforbundet kultur og tradisjon)

 

Lagene/foreningene vil selv måtte informere sine medlemmer om dette kurset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove!

Hedmark slektshistorielag ønsker dere til lykke med kurset! Vi få ikke lov til å være med som arrangsjør, på tross av at de som skulle være med å undervise gjorde deg oppmerksom på at det skulle vi. Som vanlig for alt du gjør i NSF sitt regi, regner jeg med at du har ryggdekning for å kuppe opplegget og stenge oss ute. Dersom du har NSF sitt styres godkjenning for dette, så bør du si det her, så vi vet at det ikke er et personlig påfunn!. I tillegg kunne det være kjekt å høre om dette er drøftet inngående med de medarrangsjerende lag?

 

Så kan en spørre: Hvorfor var det bare fire lag som møtte på dette møtet på tross av en så stort anlagt invitasjon? Årsaken til at jeg ikke møtte på dette møtet, var at jeg var på sykehus!

 

Jeg er klar over at jeg går vel langt i å stille disse spørsmål, men når du spør på dette forum om andre lag sine beveggrunner, så har du for lengst tatt av deg silkehanskene. Jeg spør faktisk ikke på vegne av meg selv, men på vegne av HSL.

 

Hilsen Thor Wold Bøhmer

 

Lars Ove!

Hedmark slektshistorielag ønsker dere til lykke med kurset! Vi få ikke lov til å være med som arrangsjør, på tross av at de som skulle være med å undervise gjorde deg oppmerksom på at det skulle vi. Som vanlig for alt du gjør i NSF sitt regi, regner jeg med at du har ryggdekning for å kuppe opplegget og stenge oss ute. Dersom du har NSF sitt styres godkjenning for dette, så bør du si det her, så vi vet at det ikke er et personlig påfunn!. I tillegg kunne det være kjekt å høre om dette er drøftet inngående med de medarrangsjerende lag?

 

Så kan en spørre: Hvorfor var det bare fire lag som møtte på dette møtet på tross av en så stort anlagt invitasjon? Årsaken til at jeg ikke møtte på dette møtet, var at jeg var på sykehus!

 

Jeg er klar over at jeg går vel langt i å stille disse spørsmål, men når du spør på dette forum om andre lag sine beveggrunner, så har du for lengst tatt av deg silkehanskene. Jeg spør faktisk ikke på vegne av meg selv, men på vegne av HSL.

 

Faktisk har dette almenhetens interesse og spesielt interessant er det for leserene av dette forum.

Hilsen Thor Wold Bøhmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor Wold Bøhmer

 

Jeg har lyst til å minne deg om, og gjøre de andre leserne oppmerksom på følgende:

  1. Jeg sendte ALLE slektshistorielag og historielag innbydelse til møtet på SAH den 28/11, også deg!
  2. De fleste lagene responderte enten ved at de kom på møtet eller var forhindret
  3. Du ga ALDRI noen tilbakemelding om noe som helst. Ikke om at dere møtte opp, eller at dere var forhindret. Du har både epost-adressen min og telefonnummert mitt!
  4. Dere, verken du eller andre i styret, møtte opp på møtet den 28/11

At du da kommer i ettertid og forlanger at du skal være medarrangør etter at vi fire som var på møtet hadde tatt en beslutning og sendt innbydelse til alle, inkludert dere, synes jeg er en merkelig oppførsel. Vi var fire lag som i fellesskap ble enige om å arrangere dette kurset.

 

Og jeg forstår ikke problemet!

Alle medlemmene i Hedmark Slektshistorielag får det samme tilbudet om kurset som medlemmene i alle de andre lagene får. Ingen blir forskjellsbehandlet!

 

At du som formann glemte, eller ikke gadd å respondere på innbydelen til møtet den 28/11, er ikke mitt problem. og det blir heller ikke deres medlemmers problem så lenge de kan melde seg på kurset, og jeg synes det er direkte ufint at du kritiserer meg for at jeg tar et initiativ til et samarbeid i Hedmark. Jeg har overhode ikke "kuppet" noe som helst. Hadde dere møtt opp den 28/11, eller i det minste gitt meg beskjed om at dere ikke kunne komme, men allikevel var interessert i et samarbeid, ja da hadde dere selvfølgelig vært medarrangør.

 

Og det er mange andre foreninger og lag i Hedmark som ikke er medarrangører, men du er faktisk den eneste som har gitt uttrykk for noe negativt ved å holde et kurs i gotisk skrift på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng var at vi hadde en avtale med de som skal undervise om å arrangsjere et slik kurs siden september. Det ble du gjort oppmerksom på av instruktørsiden. Men at det bare var rom for et kurs og at instriktørsiden sa til deg at dette fikk vi gjøre i fellesskap. Mere sier jeg ikke om den saken.

 

Så regner jeg med at du har informert styret i NSF om at også vi ønsket å bruke samme intruktør, men at du utelukker oss fordi vi ikke møtte på møtet og at du dermed har styrets ryggdekning? Jeg regner med at det er styret i NSF som treffer beslutningene i NSF? Jeg vet jo at NSF har et vel fungerende demokrati.

 

For øvrig drøftet styret i HSF møtet ditt og jeg hadde pålegg om å møte, men som sagt over, ble jeg plutselig forhindret. Da tenkte jeg på helt andre ting enn møtet ditt. Mere ønsker jeg ikke å si om det. og vil heller ikke debattere det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng var at vi hadde en avtale med de som skal undervise om å arrangsjere et slik kurs siden september. Det ble du gjort oppmerksom på av instruktørsiden. Men at det bare var rom for et kurs og at instriktørsiden sa til deg at dette fikk vi gjøre i fellesskap. Mere sier jeg ikke om den saken.

 

Jeg regner med at det du kaller "instruktørsiden" er hun som skal være kursleder. Jeg ble gjort oppmerksom den 28/11 (etter at vi fire hadde blitt enige) at dere hadde spurt henne om å holde et kurs for deres medlemmer. Jeg sa da at selvfølgelig skal Hedmark Slektshistorielags medlemmer få muligheten til å delta på kurset. Og det er ikke NSF som arrangerer dette kurset. Det er fire lag og foreninger som alle var enige om å gjøre det i fellesskap. Beslutningen ble tatt den 28., ikke etterpå.

 

Men datoene på kurset jeg skrev i #2 er feil! Datoene skal være:

 

16. januar (som oppsatt)

20. februar (ikke 13.)

20. mars (ikke 13.)

17. april

15. mai

19. juni (ikke 12.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg det slik at alle medarrangsjørene var orientert og at dere i fellesskap bestemte at NSF ikke skulle være medarrangsjør? Og selvfølgelig, som NSF sin oppnevnte representant så du det ikke som nødvendig å informere NSF fordi dette ikke hadde noe med NSF å gjøre?

 

Dersom det ikke har noe med NSF å gjøre, så blir overskriften på debatten feil!

 

Jeg poengterer ikke dette bare for å presisere at vi burde ha vært medarrangsjør, men for å vise at samarbeid går flere veger. Det er jeg som ikke vil samarbeide med Lars Ove Wangensteen. Årsak? Jeg orker ikke fokuset på egenperson. Så må man plutselig som vi har sett på nettet stå til rette for både det ene og andre.

 

Hedmark Slektshistorielag har alltid samarbeidet med NSF. Laget er sogar medlem. Det ville da være forunderlig å ikke samarbeide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg det slik at alle medarrangsjørene var orientert og at dere i fellesskap bestemte at vi ikke skulle være medarrangsjør? Og selvfølgelig, som NSF sin oppnevnte representant så du det ikke som nødvendig å informere NSF fordi dette ikke hadde noe med NSF å gjøre?

 

Medarrangørene bestemte i felleskap at vi skulle arrangere et kurs. Er det vanskelig å forstå?

Ingen av de over 15 andre lagene/foreningene i Hedmark som ikke møtte opp var tema. Hvorfor skulle de det?. Hedmark Slektshistorielags medlemmer får det samme tilbudet om å delta som NSFs, DIS-Hedmarks, Sør-Østerdal slektshistorielags og Vang historielags medlemmer.

 

Og er det ikke slik at tilbudet til medlemmene er viktigere enn at en styreformann er "grinete" fordi han ikke er medarrangør fordi han ikke møtte opp, eller sørget for en stedfortreder. på et innkalt møte?

 

Men nå kan du gjerne få siste ordet Thor.

Jeg gidder ikke "rive mer kjeft" med deg om denne saken. Den er avgjort, og jeg har andre ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Medarrangørene bestemte i felleskap at vi skulle arrangere et kurs. Er det vanskelig å forstå?

Ingen av de over 15 andre lagene/foreningene i Hedmark som ikke møtte opp var tema. Hvorfor skulle de det?. Hedmark Slektshistorielags medlemmer får det samme tilbudet om å delta som NSFs, DIS-Hedmarks, Sør-Østerdal slektshistorielags og Vang historielags medlemmer.

 

Og er det ikke slik at tilbudet til medlemmene er viktigere enn at en styreformann er "grinete" fordi han ikke er medarrangør fordi han ikke møtte opp, eller sørget for en stedfortreder. på et innkalt møte?

 

Men nå kan du gjerne få siste ordet Thor.

Jeg gidder ikke "rive mer kjeft" med deg om denne saken. Den er avgjort, og jeg har andre ting å gjøre.

 

Men lars Ove, det var et tema at vi hadde et kurs på beddingen. Du ble orientert om det den 28/11. Du valgte å ignorere det! Ingen av de andre lagene hadde sagt seg interessert i å arrangsjere et slik kurs. Du kuppet instruktøren ved å holde oss utenfor.

 

Ellers så sies det at Per Eivind Sandberg holde kurs for folkeuniversitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er en litt merkelig diskusjon. Det ble innkalt til et møte på SAH hvor alle historielagene og slektshistorielagene ble invitert. Noen takket nei av forskjellige årsaker, og andre valgte å forholde seg helt tause. De tause kan ikke i ettertid påberope seg å skulle være med på å arrangere noe som de tilstedeværende foreningenes representanter kom opp med.

 

Det er samtidig åpnet for at alle lag får invitasjon på like linje og anledning til å melde seg på på et temmelig billig tilbud. Kurset er altså ikke på noen måte eksklusivt for de lagene som fant tid til å møte opp, men også for alle andre i Hedmark som måtte ha nytte og glede av et slikt kurs. Jeg synes dette er et flott og godt tiltak fra de foreningene som var tilstede. De som ikke var der, har altså like sjanser til å delta på kurset som de fire som brukte tiden sin på å møte opp.

 

Kanskje vil dette medføre at flere lag vil se nytten av et samarbeid, ikke med NSF i førersetet, men som en likeverdig part sammen med dere andre.

 

Og til slutt: Greit at Per Øivind Sandberg skal holde kurs hos Folkeuniversitet, men det blir garantert til en helt annen deltakeravgift enn dette kurset som holdes i foreningenes egen regi.

 

Jeg tror at viljen til samarbeid vil øke etterhvert og at dette vil være en fordel for alle foreningene og lagene i Hedmark. Sammen blir vi sterkere enn hver for oss. Og det er ingen grunn til at de som har dette som en i utgangspunktet hyggelig hobby skal bruke tiden sin på å krangle med hverandre når det finnes uendelig mange nyttigere ting å foreta som vil gagne slektsforskermiljøet, ikke bare i Hedmark men i hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er en litt merkelig diskusjon. Det ble innkalt til et møte på SAH hvor alle historielagene og slektshistorielagene ble invitert. Noen takket nei av forskjellige årsaker, og andre valgte å forholde seg helt tause. De tause kan ikke i ettertid påberope seg å skulle være med på å arrangere noe som de tilstedeværende foreningenes representanter kom opp med.

 

Det er samtidig åpnet for at alle lag får invitasjon på like linje og anledning til å melde seg på på et temmelig billig tilbud. Kurset er altså ikke på noen måte eksklusivt for de lagene som fant tid til å møte opp, men også for alle andre i Hedmark som måtte ha nytte og glede av et slikt kurs. Jeg synes dette er et flott og godt tiltak fra de foreningene som var tilstede. De som ikke var der, har altså like sjanser til å delta på kurset som de fire som brukte tiden sin på å møte opp.

 

Kanskje vil dette medføre at flere lag vil se nytten av et samarbeid, ikke med NSF i førersetet, men som en likeverdig part sammen med dere andre.

 

Og til slutt: Greit at Per Øivind Sandberg skal holde kurs hos Folkeuniversitet, men det blir garantert til en helt annen deltakeravgift enn dette kurset som holdes i foreningenes egen regi.

 

Jeg tror at viljen til samarbeid vil øke etterhvert og at dette vil være en fordel for alle foreningene og lagene i Hedmark. Sammen blir vi sterkere enn hver for oss. Og det er ingen grunn til at de som har dette som en i utgangspunktet hyggelig hobby skal bruke tiden sin på å krangle med hverandre når det finnes uendelig mange nyttigere ting å foreta som vil gagne slektsforskermiljøet, ikke bare i Hedmark men i hele landet.

 

Jeg er helt enig i det du har som grunnholdning Rune, men da kupper du ikke instruktøren vel vitende om at instruktøren bare ville holde ett kurs! Det er det som er mitt grunnlag. Wangensteen var helt klar over at vi skulle nytte samme instruktør. Det er Wangensteens brautende oppførsel som er grunnlaget for det hele. Det regner jeg med at Rune er enig i. Eller?

 

Vi var mer enn villig til å gjøre som instruktøren sa, vi fikk samarbeide om kurset. Det var det Wangensten satte en effektiv stopper for. Det går slettes ikke på om kurset er godt eller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe rart det blir krig her i verden når detaljer er viktigere enn resultatet.

Formannen i HSL gir herved tydelig melding om at hans forening ikke ønsker noe samarbeid.

Det er notert, og det blir sikkert noterte hos andre.

 

Og hvis jeg blir oppfattet som brautende fordi jeg tar initiativ til samarbeid i Hedmark så er det også greit.. Jeg tror fortsatt at de fleste kan tenke selv uten hjelp av noen som ikke vil forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal meget kort avslutte med å oppsummere fakta:

 

NSF avtalte i september kurs med en instruktør som er blant de beste på Hedemarken i gotisk. I slutten av november ber du om samme kurs sammen med et par andre lag. Instruktøren sier at da må partene samarbeide om å arrangsjere kurset. Det ville ikke du. Du prøver å koke det ned til at vi er utestengt som arrangsjør fordi vi ikke møtte på ditt møte. Det er det dette dreier seg om. Ikke noe som helst annet. Det er helt feil å si at HSF ikke vil samarbeide med NSF. Da hadde HSF ikke vært medlem hos NSF.

 

Jeg vil tro flere enn meg mener det er brautende å kuppe et kurs?

 

Nei, det var absolutt ikke NSF som ba om kurs i september. det var HSF. Skrivefeil fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal meget kort avslutte med å oppsummere fakta:

 

NSF avtalte i september kurs med en instruktør som er blant de beste på Hedemarken i gotisk. I slutten av november ber du om samme kurs sammen med et par andre lag. Instruktøren sier at da må partene samarbeide om å arrangsjere kurset. Det ville ikke du. Du prøver å koke det ned til at vi er utestengt som arrangsjør fordi vi ikke møtte på ditt møte. Det er det dette dreier seg om. Ikke noe som helst annet. Det er helt feil å si at HSF ikke vil samarbeide med NSF. Da hadde HSF ikke vært medlem hos NSF.

 

Jeg vil tro flere enn meg mener det er brautende å kuppe et kurs?

 

Jeg sier bare UFF :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er prisverdig at et kurs arrangeres i gotisk skrift. Det kommer dem til gode som har anledning til å delta i et slikt kurs..

 

Jeg er nokså "selvlært" når det gjelder å forstå gotisk skrift. Jeg hadde med meg et alfabet, da jeg begynt å lese kirkebøker på film i 2004. Det haltet og gikk fremover etter hvert.

 

Senere har jeg lest skifter og tingbøker. men for meg har det vært en langsom prossess å komme så langt. Min mening er er at hvis man ikke tar den utfordring å lese kildene. så kommer man ingen vei - om man nå man deltatt på kurs eller ikke. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt tyder på at dette er populært

Påmeldingen startet i går, og i morges er det 20 påmeldte og kun 5 plasser igjen som er ledig.

Selv om kurset er på Hamar så kommer det deltagere både fra Kongsvinger og Trysil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Astrid i at det er veldig fint at det arrangeres kurs i gotisk skrift, og jeg gikk selv en gang på slikt i Sandnessjøen der jeg bodde før. Jeg gikk det kurset, selv om jeg allerede den gangen

hadde litt erfaring med kirkebøker og skifter. Prosessen min har vært enda lengre, og jeg begynte med å lese kirkebøker og folketellinger på mikrofilm tidlig på året 1996. Jeg er ganske bra på å lese skifter,

men fremdeles ikke særlig bra på å lese tingbøker og pantebøker. Kanskje dette med tingbøker og pantebøker har vært litt for sporadisk, og det er viktig at en "øver" hele tiden og ikke lar det gå for lang tid

mellom hver gang man forsøker seg på disse kildene. Det skyldes vel også blant annet min iver etter å skrive av arvinger fra skifter, som jeg har skrevet om tidligere. Slikt tar tid. Er jo slitsomt når man ikke

forstår det man forsøker å lese, men så moro når man forstår. Der er matrikkelen for Helgeland 1723 på mikrofilm et godt eksempel, for jeg forsto "ikke bæra" i begynnelsen. Etterhvert ble det veldig artig etterhvert som

jeg forsto informasjonen jeg fant på mine forfedre der. Det endte med at jeg kjøpte hele mikrofilmen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kurset fulltegnet, og 25 personer vil fra den 16 januar sitte på skolebenken for å lære seg gotisk skrift på Hamar

 

Dette synes jeg må være et godt eksempel på et meget godt samarbeid mellom de fire foreningene som ble enige om å arrangere et slikt kurs på et møte den 28/11.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da var første kurskveld avholdt.

 

25 deltagere fra Sør-Østerdal Slektshistorielag, Vang historielag, Våler historielag, Veldre Historielag, Glomdalsmuseet, Stange historielag, DIS- Hedmark og NSF fylte hele lesesalen på SAH, og en dyktig og energisk Inger Martinsen fra SAH hadde med seg to saker vi skulle arbeide med. Begge to var fra prestearkivet, skrevet av to forskjellige prester, henholdsvis i 1824 og 1856.

Alle fikk utdelt en kopi av sakene pluss et ark hvor hele alfabetet over de gotiske bokstavene som ble brukt den tiden, og ALLE deltagerne fikk i oppgave å lese høyt hver sin linje. På denne måten måtte alle konsentrere seg fra første stund, så opplegget var både genialt og lærerikt.

 

Mange av deltagerne ble overrasket over hvor stor forskjell det var på disse to sakene. Når vi var ferdig med den ene, og trodde vi hadde lært litt, så kom den andre saken på bordet, og vi måtte begynne på nytt igjen. Nesten alle bokstavene var skrevet forskjellig.. Et bilde av noe av "skoleklassen" ligger her:

 

Dette var som å begynne i 1. klasse igjen. Vi kunne egentlig ikke lese, og jeg gruer meg litt til hjemmeleksa vi fikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.