Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan tolke "enke" i gammelt skjøte (Kiellands samlinger) i 1681


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv og ber om synspunkter på følgende:

 

Idken Svendsdatter var 2. hustru til byfogd, rådmann og borgermester Bernt Berntsen d.e. 1570-1636 i Stavanger. Hun er nevnt noen få steder i Arne Kvitruds "Sammendrag av skjøter og andre dokumenter i Stavanger", første gang i 1618 som gift med Bernt Berntsen. Jeg forsøke å estimere når hun dør og nevner nedenfor de to siste gangene hun blir omtalt.

 

 

13.2.1668 (Kiellands samlinger pakke 2, legg 3 og Elgvin, PA 149-1 med referanse til diplom i NRA)) får vi vite at 10.5.1661 Knut Klaussen følgende grunner med påstående hus til Mikkel Hanssens avdøde formann .. Meyer:

* hadde Vedel Eriksdatter solgt Jørgen Berentsen et stykke grunn etter måleforretning av 25.8.1640. Grunnen var mellom hennes eget og Idken enke etter Berent kremmers naust. Grunnen er i bredden tvers over på Vendels eget hus til ildhuset 15 norske alen og i lengde ut på sjøen 28 norske alen. Grunnleie til byen 9 skilling. (Vedel Eriksen bodde på Koholmen).

 

10.6.1681 på ”Naig” (Erichsen, 1903, side 488 og Kiellands samlinger, pakke 2, legg 3) solgte Karen Tornsdatter enke etter sorenskriver Thomas Kristensen en kornhage på Grimsageren til hennes svigersønn Johannes Petersen Friis. Det hørte til et berg ved Kleven, et naust og en sjøgrunn på stranden mellom Anne - enke etter Markus (Kristensen) Humbles naust på den ene side og byens almenning i nord. Senere solgte Thomas Kristensen en kornhage kalt Grimsageren med tilhørende berg ved Kleven til sin hustru Karen Tornsdatters svigersønn Johannes Pedersen Friis. Grunnleie. Vitner fogden i Ryfylke Nils Kristensen og Torn Thomassen. Nedenfor på samme dokument var det skrevet (før 8.8.1681) at Maren Johannesdatter Friis på mannens vegne frafaller alle krav på arv fra hennes avdøde farfar Berent Berentsen og farmoren Idken enke etter Berent Berentsen.

 

Nevnte Jørgen Berntsen er hennes sønn og var gift med nevnte Karen Thornsdatter Schive. Hun ble gift 2) med Thomas Christensen Nag.

 

Idken nevnes som enke etter begge steder, men som mor til Jørgen Berntsen som trolig er født omkring 1610 eller noen år senere, finner jeg det ikke rimelig at hun lever helt til 1681 uten at hun da nevnes eksplisitt som "gammel" eller likn. Egentlig er det vel bare en "feeling" av hun kanskje bare lever til "etter 1668".

 

Kanskje vurderer jeg dette helt feil og ber derfor om synspunkter - tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var jo hustru nummer 2 og kan således ha vært en meget ung enke, og derfor er det ikke noe merkelig at hun lever lenge etter ham uten å bli benevnt som gammel. Vet du noe om når hun var født?

 

Hun er nevnt i sitatet fra 1681, men behøver ikke å være i live lenger da. (Det er jo her tale om arv etter henne og hennes mann.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var enke de siste årene av sitt liv (enten de var få eller mange) og hun døde som enke. Da var det (den gang) naturlig å kalle henne enke også etter hennes død. Menn ble også omtalt med sine titler etter sin død, og enke ble brukt som en tittel, akkurat som frue ble det (og enkefrue).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig når det gjelder med deg Dag Aage når det gjelder det første sitatet, men hvorfor bruke

enke i det andre sitatet

arv fra hennes avdøde farfar Berent Berentsen og farmoren Idken enke etter Berent Berentsen
?

 

Setningen ville vært uten enke hvis hun var død, mente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.