Gå til innhold
Arkivverket

Manglende person i emigranter fra Bergen


Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Hallo

Ifølge databasen Emigranter fra Bergen 1874-1930 reiste 2 barn på 4 og 3 år alene til USA. ref 4-åringen. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=163&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=75104&merk=75104#ovre

Personen som skulle stått innskrevet på den tomme linjen er Olena (Olina) Langeland (født Olavsdtr, Hausvik) Olina er født i 1885. Familien inkl far finnes i FT1910 i Bergen http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708054701

 

Håper dett er tilstrekkelig til at dere kan fylle dette "hullet". Jeg har brukt mange timer på å lete etter Olina før jeg oppdaget "hullet"

 

Mvh Roald Sjursen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tok opp eit anna eksempel på feilen her for snart sju år sidan. Sidan det ser ut til å vere ein del slike feil ville det ha vore fint om det var mogeleg for Digitalarkivet å få retta databasen. Kanskje dette kan gjerast i samband med overføring til "nye" Digitalarkivet?

 

Også eg brukte ein del tid på feilen. Etterkommarar i Amerika fortalde at Sara var i Norge på denne tida, utan at eg greidde å finne ho i lista. Men etter å ha funne dei i Ellis Island-listene fann eg dei omsider også i emigrantlistene frå Bergen. Om dette hadde vore ein person som eg ikkje kjende så godt til frå før kunne feilen lett ha ført til at eg aldri fann personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble satt igang et arbeid for å få rettet på postene som har blitt rammet av teknisk feil for omtrent 12 år siden, men da det ikke ble ferdig til det store emigrasjonsjubileet, ble resten av prosjektet nedprioritert til fordel for andre presserende oppgaver. I forbindelse med overføring av data til nye nettsider, ser vi at det hadde vært fint å få rettet opp i dette en gang for alle.

 

Statsarkivet i Bergen skal lete etter ledige ressurser for å få på plass de postene som mangler, slik at vi kan publisere oppdaterte data på de nye nettsidene i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.