Gå til innhold
Arkivverket

Branntakster for Ullensaker kommune?


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har problemer med å finne frem til branntakster for Ullensaker kommune, Akershus.

Noen som vet hvor jeg finner dette i f.eks "Arkivportalen"?

 

Mvh

Marius H Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalog over branntakstprotokollene for Ullensaker ser du her. Branntakster fra årene etter 1815 til før midten av 1840-årene er i ekstrarettsprotokollene. De fleste av ekstrarettsprotokollene er forresten skannet inn, men det vil ta noe tid før de kommer på nett. Også Akershus gjensidige brannassuranseforening har enkelte takster fra Ullensaker.

 

mvh

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for hjelpen!

 

Jeg har nå bladd meg igjennom en del protokoller uten å finne "min" gård. Jeg finner riktignok flere gårdsnavn som går igjen med noen års mellomrom.

Er det noen som vet hvor vanlig det var å be om en branntakst av gården? Gjaldt dette først og fremst de større gårdene/brukene?

 

 

mvh

Marius H Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en tendens til at brannforsikring på landet i den perioden vi har materiale fra var vanligere for de større gårder og bygninger, særlig før 1900. Men også mindre bygninger kunne bli taksert, for eksempel på grunn av eierens lånebehov. Mange av dem vil være ført inn i skjematakstprotokoller. I noen bygder ser det ut til at brannforsikring var vanligere enn i andre. Det varierte også hvor vanlig det var å forsikre i andre selskap enn Norges brannkasse. Uansett, det var ikke uvanlig at bygninger på landet ikke var forsikret i Norges brannkasse.

 

mvh

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Odd!

 

Ja det er jo en mulighet for at Gjensidige kan ha takster som jeg er interessert i.

Pussig nok så står det skrevet MANGLER på arkivenhetene som tar for seg Ullensaker kommune....

Er disse mistet/tapt?

 

Mvh

Marius H Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takstprotokollene for Akershus gjensidige brannassuranseforening ble gjerne oppbevart hos lokale takstmenn. Mange er ikke kommet tilbake. Noen er sikkert gått tapt, andre befinner seg like sikkert spredt på ulike steder - uten at vi har noen oversikt over dette. Dessverre. Men for ikke lenge siden fikk vi en avlevering som spesielt gjaldt Ullensaker brannkasse, har du sjekket i takstprotokollene der?

 

mvh Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset!

 

Ja da skal jeg bestille materiale fra Ullensaker brannkasse og se om jeg finner noe mer der.

 

Mvh

 

Marius Holm Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.