Gå til innhold
Arkivverket

Prest Botsfengselet ?


Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Mine venner antar at Hans Thordsen tok embetseksamen 1846.

Han var født 1811 i Vågå.

Prest ved Botsfengselet fra starten, 1851 ?

Han døde 1858.

 

Vi vet egentlig ingen ting.

Er det mulig å tyne ut info ? (hva eventuelt 1846-51 ?)

 

Hilsen

Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er H. Steensrud som første prest på Botsfengslet (se første innførsel øverst til venstre):

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Botsfengselet, Ministerialbok nr. Fa 0001 (1853-1880), Dagregister 1853-1854, side 25.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9030&idx_id=9030&uid=ny&idx_side=-24

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70130010024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit, Du er nesten genierklært av meg. I alle fall hjelpsom.

Hjertelig takk !

I en transkribert kilde finner jeg fødsels- dåpsår til å være 1811.

Vaage kirke, bosted Pillervigen.

Hilsen

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din forklaring kan være mulig, Berit, men Gunnar Johannessen Stendal (1875 - 1949) som laget oversikten "Norske teologer" 1815 - 1948, har neppe hatt tilgang til kirkebøkene (bortsett fra i Bergen hvor han bodde). Derfor tror jeg heller grunnen er at presten Hans Steensrud selv har operert med 1812. Dette årstallet er jo også oppgitt som fødselsår på ham i den første kilden du fant ham i (ditt innlegg 5). Jeg tipper at Gunnar Johannessen Stendal har hentet sine opplysninger fra mange slags kilder, men ikke direkte fra kirkebøkene (med unntak av ganske få tilfeller).

 

Men din forklaring kan likevel være hovedårsaken, for det ser ut som 1812 starter med 1. søndag i advent i kirkeboka i Vågå - er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.