Gå til innhold
Arkivverket

Gamle julekort, portotakstar


Gunnar Sigdestad
 Del

Recommended Posts

Eg har god erfaring med dette forumet, her får ein svar på det meste...

 

Det eg lurer på er om nokon her har greie på gamle portotakstar. Eg har ein flott julekort i fargar som er sendt til bestemora mi ca. 1960, men stempelen er så utydeleg at den ikkje er leseleg, men det er stempla i Volda, og portoen er 25 øre. Det er frankert med 2 tiøres og eitt femøres posthornfrimerke. Så eg lurer på kva tid portoen for eit kort med over 5 ord, for det òg var noko den gongen, steig til 25 øre. I 1949 var portoen 15 øre, i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit interessant spørsmål.

 

i boka Norske innenrikske portotakster & gebyrer 1877-1995 som du finn digitalisert på nasjonalbibliotekt si nettside http://www.nb.no/

(søk f.eks. på portotakster) er det over sikt over portotakstane i denne perioden.

 

For vanlege postkort (altså med meir enn fem ord, så kosta det 15 øre frå 1921, 20 øre frå 1952, 25 øre frå 1956 og 35 øre frå 1962.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret, Egil.

Portoen på kort heldt seg altså på 15 øre i over 30 år for det tok til å akselerere, men med stigning kvart 5. år fyrste tida... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1920- og 1930-tallet var det heller ingen (nevneverdig) inflasjon. Ingen tjente store penger på å kjøpe bolig for så å selge den noen få år senere, slik det er mulig i dag. Lønningene sto stille. Trikkebilletten holdt seg på 35 øre, slik at man laget egne polletter med verdi 35 øre som kunne brukes på trikken og som liknet på mynter og derfor gikk som vekslepenger i tobakksforretninger o.l. (Har jeg hørt - jeg er født i 1947.)

 

På 1970-tallet var inflasjonen kraftig, mener jeg å huske, og rentene var høye. Da steg husprisene veldig. Og lønningene har mer enn tidoblet seg fra da til nå (mest nominelt, men også reelt for de fleste). Og alle andre priser steg i omtrent samme takt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også denne forskjellen i portoen for kort med 5 ord og de med lengre epistler, men hvorfor hadde de denne forskjellen? Kortet veide jo det samme.

 

"gamle dagar" i dette tilfellet var altså før 1984....

 

Bakgrunnen var at trykksaker hadde lågare porto. Men så var det lov å notere korte meldingar på trykksakene, inntil 5 ord, utan at det vart meir porto.

(Jule-)kort med 5 ord hadde altså trykksak-porto, medan kort med meir skrift måtte gå som vanlege brev.

 

Så kan kanskje du finne ut kvifor trykksaker hadde lågare porto enn brev...... Det tok vel også slutt i 1984.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

"gamle dagar" i dette tilfellet var altså før 1984....

 

Bakgrunnen var at trykksaker hadde lågare porto. Men så var det lov å notere korte meldingar på trykksakene, inntil 5 ord, utan at det vart meir porto.

(Jule-)kort med 5 ord hadde altså trykksak-porto, medan kort med meir skrift måtte gå som vanlege brev.

 

Så kan kanskje du finne ut kvifor trykksaker hadde lågare porto enn brev...... Det tok vel også slutt i 1984.

 

Tusen takk Ivar, det var slik det var ja, og visste det muligens selv også den gangen, men har ikke tenkt mer på det og det er dette med glemmeboka :-)!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største Smartpakken koster i dag kr 210,-. Jeg sendte en slik til Stavanger i dag. I 1968 reiste jeg med fly fra Oslo til Stavanger for kr 80,-!

 

Trodde en flybillett mellom Oslo og Stavanger kostet mer enn kr. 80.- i 1968?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn jeg mener å huske det. Men det kan ha vært prisen for Oslo - Kristiansand i 1966.

Det kan også ha vært studentrabatt, hvis noe slikt fantes. Det er den billettprisen jeg husker.

 

Men jeg kan kanskje ikke stole på hukommelsen i min alder, he he.

Så hvis noen vet helt sikkert hva billettene kostet den gang, er det jo moro å få vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det var dyrare med meir enn 5 ord var at det tok lenger tid for postmannen å lese det - vart det sagt. I ein periode fanst det også lokalporto - post innanbygds og til nabobygder var rimelegare, lærte eg nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker selv som postmann disse reglene om 5 ord og denne posten ble lagt vekk ved store postmengder i jula og ble sortert opp etter at budruta var ferdig, slik at det ikke skulle forsinke prioritert post. Kort med God Jul og Godt Nytt år var ikke så viktig for de inneholdt ikke noen annen viktig beskjed. Julaften ble alt tatt ut uansett prioritet, med unntak av de med mangelfulle adresser og de var det en del av i den travle førjulstida. Noen hadde skrevet ut all tekst, men glemt å påføre hvor kortet skulle hen og noen hadde klart å sende kort med rett adresse,men glemt å skrive noe som helst.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.