Gå til innhold
Arkivverket

Thorbjørn Egners aner


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

I dag, 12. desember 2012, er det 100 år siden forfatteren Thorbjørn Egner ble født på Kampen i Kristiania.

 

Som en begynnelse til videre forskning har NSF lagt ut en artikkel om Thorbjørn Egners aner på Slektshistoriewiki. Anetavlen går foreløbig tilbake til Egners tippoldeforeldre, men forhåpentligvis kan man komme lenger på mange av linjene bakover etterhvert. Slektshistoriewiki er et dugnadsprosjekt, så vi håper at flere vil ønske å delta og få flere detaljer (det ble ikke tid til å komme til bunns i alt) og aner på plass.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans farsslekt fom fra Egner i Sørum. Det er kjent at han var en god del knytta til slekter som bodde på Vølner og Egner. Bygdebok bd. 1 av Horgen har vel en del stoff om hans slekt fra Sørum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kunne nok ha konsultert en del bygdelitteratur m.m., i tillegg til den nye Egner-biografien av Heger, men av tidsmessige grunner (vi kom for sent i gang med prosjektet) ble turer til bibliotek (for de bøkene som ikke var digitalisert) nedprioritert. Jeg skal legge til en litteraturliste m.m. etter hvert.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, på et bortgjemt sted, side 62 i bind 1 (Horgen) står det:

Etterkommere til Anders O Vølner bruker Egner som etternavn. Han er farfar til Torbjørn Egner 1912-1990

Lenger oppe på siden står det om Anders Olsen Vølner, bruker av Negarn Egner Ser ut fra teksten at Anders flytta flere ganger mellom Sørum og Kristiania.(fram og tilbake). Han hadde også flere jobber, fra snekker til handelsmann.

Anders Olsen Vølner, fra Lille Vølner, 1839-1914 g.m. Dorthea Larsd. Smedhaugen, Gjerdrum 1838-1910.

 

Dette visste du vel fra før?. mvh POA

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, på et bortgjemt sted, side 62 i bind 1 (Horgen) står det:

Etterkommere til Anders O Vølner bruker Egner som etternavn. Han er farfar til Torbjørn Egner 1912-1990

Lenger oppe på siden står det om Anders Olsen Vølner, bruker av Negarn Egner Ser ut fra teksten at Anders flytta flere ganger mellom Sørum og Kristiania.(fram og tilbake). Han hadde også flere jobber, fra snekker til handelsmann.

Anders Olsen Vølner, fra Lille Vølner, 1839-1914 g.m. Dorthea Larsd. Smedhaugen, Gjerdrum 1838-1910.

 

Dette visste du vel fra før?. mvh POA

Takk skal du ha. Ja, datoene som er lagt inn i anetavlen angir at Anders og Dorthea dro litt frem og tilbake (jf. vielsesdatoen og barnefødsel), men alle flyttinger har vi nok ikke registrert. Det kan nok tenkes at vi vil legge til noen noter med relevante opplysninger fra bygdebøker etc. i tillegg til det vi har fra primærkildene, men julerushet gjør nok at dette må vente litt. Hvis ikke andre oppdaterer wikiartikkelen i mellomtiden... :)

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp for å verifisere Egners oldeforeldre på morssiden:

 

12. Hans Christophersen, gift i Ås 19. oktober 1846 med

13. Johanne Tostensdatter

 

Ved giftermålet i 1846 står følgende: Ungkarl Hans Christophersen Tveter, 29 år og Pigen Johanne Tostensdatter, 27 år, bosted Nordreaas.

 

I FT 1865 er alderen hhv 50 og 49 år, og begge oppgitt å være født i Ås.

FT 1875 oppgir fødselsårene til 1819 og 1822, han født i Vestby og hun i Ås (NB: feil patronym på begge i denne tellingen).

 

 

Kandidater til Hans Christophersen i Vestby (ingen passende funn i Ås):

Kandidat til Johanne Tostensdatter i Ås:

Er glad for innspill og hjelp.

 

Slektshistoriewiki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg har de siste dagene syslet litt med Thorbjørn Egners slekt og aner igjen. Det er med noen få unntak ikke gjort så mye med anetavlen etter at den ble lagt ut på Slektshistoriewiki 12. desember 2012 i anledning 100-årsjubileet for Thorbjørn Egners fødsel. Jeg skrev senere en kort artikkel om Thorbjørn Egners fødselstidspunkt for Genealogen nr.  1, 2015 (født 12.12.1912 kl. 12!), og har ellers gjort noen få tilføyelser og rettelser. Det har vel mest vært snakk om å ta seg tid til å tråle gjennom kirkebøker og andre kilder, noen aner byr kanskje fortsatt på noen utfordringer, mens andre detaljer egentlig bare "har ligget og ventet på meg".

 

Men de siste dagene har jeg fått på plass flere detaljer for ane nr. 12 og 13, og sett litt mer på nr. 6, morfaren Karl Anton Hansen. Jeg fant ham i folketellingen 1891 sammen med foreldrene og etter hvert også som død i 1925 (nr. 7), Frogn. Da stod han oppført som gift jordarbeider, og jeg finner ham så igjen i folketellingen 1910 i Ås med kone Jenny (Samuelsen/Kristiansdatter/Kristiansen) og barna Sølga og Hild (fødselsåret er feil, men fødselsdatoen 1. oktober er korrekt) :

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036369000212

 

Jeg går videre bakover og finner både Jenny og Sølga i folketellingen 1900:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037026000925

 

Men det er ikke spor av Karl Anton. Noen som finner ham?

 

Jeg finner enkelt  fødselsdatoene for barna Sølga Kamilla (1900) og Hilda Sofie (1902):

 

Sølga Kamilla Hansen, f. Frogn 14. oktober 1900, d. 1984

Akershus fylke, Frogn i Drøbak, Ministerialbok nr. III 1 (1871-1900), Fødte og døpte 1900, Side 64, nr. 17

https://www.digitalarkivet.no/kb20060911010324

 

Hilda Sofie Hansen, f. Ås 8. november 1902, d. 1966

Akershus fylke, Ås i Ås, Ministerialbok nr. I 10 (1900-1918), Fødte og døpte 1902, Side 13, nr. 27

https://www.digitalarkivet.no/kb20050315010859

 

[Gravminne for Jenny og Sølga: http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2305451

Hilda, gift Iversen, ligger også gravlagt i Drøbak, id. 2306090.]

 

Jeg har lett etter vielsen i kirkebøkene for Frogn, Drøbak, Ås og Vestby uten resultat (1891 til 1900). Er det noen som har bedre lykke med seg?

 

Det er altså kun ft. 1900 og vielsen jeg (i denne omgang) spør etter. Takker på forhånd for hjelp!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7. Her er Jennys konfirmasjon i 1885:

 

Akershus fylke, Vestby i Vestby, Ministerialbok nr. I 9 (1878-1900), Konfirmerte 1885, Side 74. nr. 19

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060927040624

 

Det står henvisning til attest 6. juli 1900, som kanskje gir en pekepinn på årstall for giftermålet?

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 12.12.2012 den 14.14, Per Otto Asak skrev:

Ok, på et bortgjemt sted, side 62 i bind 1 (Horgen) står det:

Etterkommere til Anders O Vølner bruker Egner som etternavn. Han er farfar til Torbjørn Egner 1912-1990

Lenger oppe på siden står det om Anders Olsen Vølner, bruker av Negarn Egner Ser ut fra teksten at Anders flytta flere ganger mellom Sørum og Kristiania.(fram og tilbake). Han hadde også flere jobber, fra snekker til handelsmann.

Anders Olsen Vølner, fra Lille Vølner, 1839-1914 g.m. Dorthea Larsd. Smedhaugen, Gjerdrum 1838-1910.

 

Dette visste du vel fra før?. mvh POA

Har selv Egner slekt i Sørum. I den forbindelse sliter jeg litt med å finne forbindelsen mellom nevnte Anders og den / de Egner slektene som fortsatte å bo på diverse Egner gårder.

Er det noe som noen her kjenner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2018 at 10:37 PM, Dag T. Hoelseth said:

Jeg har lett etter vielsen i kirkebøkene for Frogn, Drøbak, Ås og Vestby uten resultat (1891 til 1900). Er det noen som har bedre lykke med seg?

 

 

Se nr. 84 her (se også nr. 83):

 

SAO, Uranienborg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1896-1914, s. 51
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10111306141055

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Tilføyelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

 

Se nr. 84 her (se også nr. 83):

 

SAO, Uranienborg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1896-1914, s. 51
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10111306141055

 

Takk skal du ha, Espen, da har jeg fått oppdatert noten. Hvordan kom du over dette, forresten? Altfor lenge mellom hver gang jeg får studert anene til Egner ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Takk skal du ha, Espen, da har jeg fått oppdatert noten. Hvordan kom du over dette, forresten? Altfor lenge mellom hver gang jeg får studert anene til Egner ...

 

Husk at nær sagt alle kirkebøkene i Digitalarkivet f.o.m. 1801 nå er søkbare. Selv om det er mye feil i AMF-transkripsjonene, gir det nye muligheter til å finne "forsvunne" mennesker, f.eks. slike som ble gift et annet sted enn forventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Dag T. Hoelseth said:

Hvordan kom du over dette, forresten?

 

Tok et ganske vidt personsøk her på Digitalarkivet ved å søke etter alle menn født i Aas som var født i 1849, med hendelsesår 1900, og da dukket han opp ganske langt nede i lista med en transkriberingsfeil. Tror det sto Karl Anathon, eller noe i den dur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Husk at nær sagt alle kirkebøkene i Digitalarkivet f.o.m. 1801 nå er søkbare. Selv om det er mye feil i AMF-transkripsjonene, gir det nye muligheter til å finne "forsvunne" mennesker, f.eks. slike som ble gift et annet sted enn forventet.

Sant nok. Jeg er jo selvsagt klar over det du skriver. Men siden jeg ikke har jobbet med Egner på en stund, så har nye kilder kommet til siden sist. Det gir jo uante muligheter, bare man får eller tar seg tid til å jobbe med det. 🙂

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.