Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Folketellinga 1891


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Når byene etter hvert blir lagt ut, vil det da være aktuelt å skanne inngangsprotokollene for Kristiania som står på Riksarkivets lesesal? De er til meget stor hjelp hvis man vet på hvilken adresse folk bodde.

 

Vi har nå skanna gateregisteret for Kristiania, som har henvisninger til tellingskrets og huslistenummer. Det blir lagt ut sammen med selve tellinga for Kristiania.

Mye vilsom kjent ha mer; er det mulig å drømme om at adressebøkene for Kristiania 1891 og 1892 blir lagt ut i forbindelse med at hovedstadstellingen nå etter hvert kommer på nett? Dette vil jo i hvert fall gjøre materialet noe enklere å finne frem i.

 

Forslaget er oversendt Seksjon for digitalisering og konservering, som vil vurdere om det lar seg gjøre. Spesielt for de eldste årgangene av adressebøkene har det vist seg vanskelig å finne eksemplarer som kan "slaktes" for effektiv skanning, eller i det hele tatt eksemplarer som tåler skanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir FT 1891 lagt ut som nedlastbare pdf-er, slik som 1801, 1865, 1900 og 1910?

 

PDFene viser avskriftene av de tellingene du nevner. FT1891 er bare skanna, så det blir en annen sak.

 

Hvis du har sett betaversjonen for nytt visningsprogram for skanna kirkebøker, så er det der en funksjon som lar deg produsere PDF-filer med inntil 100 fritt valgte bilder. Når vi etter hvert får på plass nytt visningsprogram for skanna folketellinger, vil du kunne produsere PDF-filer på samme måte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er også Bergen og Kristiania publisert, slik at alle de 559 herredene, byene og ladestedene er publiserte. Som antydet i mitt innlegg 21. august er imidlertid Kristiania ikke komplett; så langt er kun Vår Frelsers menighet og Johannes menighet med. Disse menighetene utgjør ca. 1/6 av hele Kristiania. De resterende menighetene vil bli tilgjengelige etter hvert som de blir indeksert, med oppdatering på nett hver onsdag. Vi tror vi vil trenge 2-3 uker på å bli ferdige.

 

Se også nyhetssak på arkivverket.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtfolk,

 

Riksarkivet fortjener virkelig en stor honnør for lang og systematisk innsats med å få skanningen av folketellingen 1891 i havn. Jeg vil samtidig oppfordre alle interesserte til å ta del i den inviterte dugnad for å dataregistrere den samme folketellingen.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er også Bergen og Kristiania publisert, slik at alle de 559 herredene, byene og ladestedene er publiserte. Som antydet i mitt innlegg 21. august er imidlertid Kristiania ikke komplett; så langt er kun Vår Frelsers menighet og Johannes menighet med. Disse menighetene utgjør ca. 1/6 av hele Kristiania. De resterende menighetene vil bli tilgjengelige etter hvert som de blir indeksert, med oppdatering på nett hver onsdag. Vi tror vi vil trenge 2-3 uker på å bli ferdige.

 

Kristiania er oppdatert med menighetene Johannes, Uranienborg, Trefoldighet, Gamle Aker og Jacob. Antall bilder har da kommet opp i 88 105, hvilket betyr at det fremdeles mangler drøyt 86 000 bilder.

 

Innholdssida for Kristiania blir tung å laste pga. alle de tilhørende bildene. Det må vi leve med, i alle fall inntil videre. På samme måte som vi er i ferd med å skifte visningsprogrammene for kirkebøkene og tinglysingsmaterialet, vil vi skifte visningsprogrammene for øvrig skanna materiale.

 

For øvrig kan jeg opplyse om at adresseboka for 1891 er skanna og vil bli lagt ut i nær framtid. For årgangene 1890 og 1892 har vi dessverre ikke noen eksemplarer som vi kan bruke til effektiv "bunkeskanning". Alternativet er en mer tidkrevende skanning, som ikke blir prioritert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har blitt oppmerksomme på en bildefeil mht. personsedlene for tellingskrets 46-68 i Kristiania (Uranienborg menighet). Det ser ut til at feiel også berører personsedlene for tellingskrets 137-142. Vi retter dette så snart som praktisk mulig.

 

Denne feilen ser nå ut til å være rettet.

 

Resten av FT1891 for Kristiania er nå indeksert, og vi ser derfor fram til førstkommende onsdag, når webserveren ved lunsjtider vil være oppdatert, slik at den endelige sluttstreken kan settes. Samme dag vil også adresseboka 1891 for Kristiania bli lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette er helt topp - jeg gleder meg. At det ble en adressebok å få "på kjøpet" er også supert. Utgaven fra 1891 blir veldig nyttig, siden den jo gjenspeiler forholdene høsten 1890 og tellingsdatoen er 1. januar 1891.

 

Vennlig hilsen

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag!

 

Så FINT!

 

Litt pirk (men det er pirk altså): Kanskje adresseboken kunne vært lagt inn i oversikten man får opp om man går inn snarveien fra forsiden også, så var den litt enklere å finne frem til enn om man må søke på adressebok?

 

Og så burde den vel strengt tatt hete Kristiania Adressebok (og ikke Oslo Adressebok) i _alle_ visninger man får opp?! :-)

 

Tusen takk for flott jobb og service, alle sammen!

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk (men det er pirk altså): Kanskje adresseboken kunne vært lagt inn i oversikten man får opp om man går inn snarveien fra forsiden også, så var den litt enklere å finne frem til enn om man må søke på adressebok?

 

Og så burde den vel strengt tatt hete Kristiania Adressebok (og ikke Oslo Adressebok) i _alle_ visninger man får opp?! :-)

 

Til det første: Jeg ber Digitalarkivets redaksjon, som redigerer forsida, om å se på det.

 

Til det andre: Dette oppdaget jeg selv i morges, så det er rettet, men det går ei natt før alt er synkronisert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at i innlegg #20 ble det svart at tellinga ble utført over noen dager i starten av januar 1891.

 

På et skjema for Sandakerveien 20 står det - som jeg i alle fall tror - en telledato: 3.1.90

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kristiania kjøpstad, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52721/154472/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10171506435080.jpg

 

Kan det virkelig være tilfelle at tellingen der fant sted så lenge som et år tidligere? Personen (+ familie) jeg er ute etter står oppført i adresseboka 1891 på den adressen, men er ikke å finne på listen over beboere, og heller ikke blant personsedlene i folketellingen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et skjema for Sandakerveien 20 står det - som jeg i alle fall tror - en telledato: 3.1.90

 

[...]

 

Kan det virkelig være tilfelle at tellingen der fant sted så lenge som et år tidligere? Personen (+ familie) jeg er ute etter står oppført i adresseboka 1891 på den adressen, men er ikke å finne på listen over beboere, og heller ikke blant personsedlene i folketellingen. 

 

Jeg tror du trygt kan regne med at dette er en skrivefeil. Jeg kan ikke tenke på noen fornuftig grunn til at noen skulle tyvstarte med et helt år, og det er vel også lite sannsynlig at skjemaene var trykt opp (og i alle fall distribuert) allerede i januar 1890.

 

Vi har vel alle opplevd - av gammel vane og på refleks - å skrive foregående år ved datering av brev etc. de første dagene av et nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Kristian. Veldig sant det du sier. Da får jeg slå meg til ro med at de hadde flyttet en gang i tidsrommet mellom at adresseboka ble satt sammen og folketellingen utført (søren!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag!

 

Så FINT!

 

Litt pirk (men det er pirk altså): Kanskje adresseboken kunne vært lagt inn i oversikten man får opp om man går inn snarveien fra forsiden også, så var den litt enklere å finne frem til enn om man må søke på adressebok?

 

Og så burde den vel strengt tatt hete Kristiania Adressebok (og ikke Oslo Adressebok) i _alle_ visninger man får opp?! :-)

 

Tusen takk for flott jobb og service, alle sammen!

 

Marius

 

Under Snarveier på forsiden har vi en inndeling for folketellinger og en for adressebøker. Det vil skape noe forvirring om vi gjorde om på lenken for den skannede utgaven for 1891-tellingen til også å inkludere adressebøker for dette året. Jeg tenker vi lar det være som det er inntil videre.

 

På sikt har vi planer om endringer av framsider og snarveier og temainnganger, og da vil det f.eks. være nyttig å kunne peke til adressebøker på en folketellings-side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette!

 

Nå har jeg nok ikke skrevet klart nok hva jeg mente (og jeg skjønner godt at det du trodde jeg mente ikke går an, for det hadde jo blitt bare rot).

 

Slik det var hos meg da jeg skrev innlegget mitt kom ikke adresseboken for 1891 opp blant opplistingen av skannede adressebøker når jeg fulgte snarveien fra forsiden med adressebøker for Kristiania, men måtte søkes opp helt separat ved å bruke ordet adressebøker eller liknende i søkemotoren. Det var i opplistingen snarveien ledet til jeg ønsket at 1891 kom med, sammen med de øvrige årgangene som er online. Denne listen var oppdatert sommeren 2014 eller der omkring, om jeg ikke husker feil.Sånn ser det imildertid ikke ut nå i dag, for nå leder snarveien til en tekst oppdatert for bare et par dager siden, og videre med en ny lenke til alle adressebøkene, også den for 1891. Det var nettopp noe slikt jeg ønsket, så da er jo alt såre vel!

 

Vennlig hilsen

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.