Gå til innhold
Arkivverket

Wirthmand


Einar Østensen
 Del

Recommended Posts

Spennende slekter dette, Anne Lise.

 

-----

Steen Pedersen er nevnt årene 1755, 1756 og 1757 i Manntall over borgere, jekteskippere og handlere i Helgelands Fogderi 1742-1799.

De to første årene skatter han 2 rdr, i 1757 står følgende:

 

«forklarede Laugretted og almuen om, at han dette aar slet ingen handel har ført, og er dertil uformuende, da det nu neppe skulle være ham muelig at forskaffe sig 1/2 tx.»

«Brendeviin hvor af hans ringe handel forhen har bestaaed, kan altsaa ei for handel skatt anføres»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den debatten er det blant annet lenke til Frode Holthes slektssider, og der er det meste å finne om slekten Falck. Anbefalt videre litteratur om Falckslekten er foruten kildene jeg har nevnt tidligere:

-"Embetsmenn i Midt-Norge 1536-1700" av Svein Tore Dahl,

-"Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700" med samme forfatter

-"Falcker i flere farvann" fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift i 2002 side 146(jeg har ikke notert hvilket nummer det gjelder fra 2002). Artikkelen er av Erik Lie

-Kirkebøkene for Herøy 1714-1737(under Alstahaug i Nordland), hvor en finner Margrethe født 1725 og flere av hennes søsken som døpt(fra 1715 og utover), men Margrethe hadde 5 søsken født før det(fra ca 1705

og utover). Kirkebøkene starter på 1714 for Herøy.

Nå har du iallefall fått noe å studere på videre, og så er det sikkert andre som kan hjelpe deg med noen andre grener her i f.eks. Angellslekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er spennende slekter dette Grethe. og for noen år siden prøvde jeg meg på tingbok for Helgeland på mikrofilm. Jacob Benjaminsen Dass var nevnt flere ganger og i flere saker(ingen alvorlige)

Det går blant annet på rettigheter han hadde angående plassen Tenna i Herøy som han bodde på med familien i noen år, og innstevningen av naboen i denne forbindelse i 1725-1726(saken gikk over

flere tingmøter). Jeg har funnet han som lensmann på disse tingmøtene: På Hellesvik i Alstahaug 30.oktober 1742 som var for Alstahaug,Tjøtta og Herøys almue(høsttinget). På vårtinget for den samme

almuen 07.05.1743 i Hellesvik, og vårtinget for den samme almuen på Solvigen 22.04.1744. Mulig han også var lensmann før og etter. Det dukket opp da jeg så etter annet i tingbøker på mikrofilm for

noen år siden, og siden jeg hadde han i slektsprogrammet mitt(som etterkommer av søsken av en av mine aner og jeg hadde forsket på han for andre) skrev jeg det inn i mitt slektsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, her var mye interessant!

Steen Wirthmand som sønn av Peder Pedersen Hamnæs var nytt for meg.

Men, som Lars Østensen sier, det gjenstår bekreftelse på at han er Judithes far.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Støvers nedtegnelser:

 

Familien til Jens Gjertzen Bruun, bonde, Myklebostad

Født: / 1767. Fødested: Gildeskål. Familienr: 427.

Familien var:

Ektefelle: Juditha Wirtmand. Gift: 2/12 1788.

Hans Bruun, , prest, Gildeskål.

Far.

Juditha Maria Wirthmand, Myklebostad, født: / 1753.

Hustru, Gift, ektefelle: Jens Bruun, gift: 2/12 1877.

Steen Steensøn Wirthmand, .

Svigerfar.

Benjamin Jensen Bruun, Inndyr, fødested: Myklebostad, født: 17/12 1787.

Sønn, Gift.

Christina Sophia Jensdatter Bruun, , fødested: Myklebostad, født: 10/5 1789.

Datter.

Carsten Volqvartz Jensen Bruun, , fødested: Myklebostad, født: 6/6 1790.

Sønn.

Peder Tostrup Jensen Bruun, , fødested: Myklebostad, født: 14/8 1791.

Sønn. Døde liten.

Per Tostrup Jensen Bruun, Inndyr, fødested: Myklebostad, født: 30/7 1792.

Sønn, Gift.

Barbra Margrethe Jensdatter Bruun, Chrania, fødested: Myklebostad, født: 8/9 1793.

Datter, Gift, ektefelle: Morten Knudsen.

Morten Knudsen, Chrania.

Svigersønn, Gift, ektefelle: Narbra Bruun.

Margrethe Marie Jensdatter Bruun, , fødested: Myklebostad, født: 11/10 1795.

Datter, død: 30/10 1795.

Hans Jensen Bruun, , fødested: Myklebostad, født: 16/1 1797.

Sønn, død: 1/2 1797.

Hans Christian Jensen Bruun, Sør.Findset, fødested: Myklebostad, født: 10/10 1802.

Sønn, Gift.

 

Judith Maria bodde på Wiigdel (Vigdel) i Gildeskål da Benjamin ble født utenfor ekteskap i 1787. Utlagt til barnefar Jens Hansen Gilleskaal.

Benjamins faddere ved dåpen 17. des. var:

  • Bjørn Walnum, Wiigdel
  • Lars Todahl, Walle
  • Friderich Holst, Gilleskaal
  • Madame Maren Blix, Kapstøen [Maren Mikkelsdatter Hvid]
  • Judithe Todahl, Walle

Nordland fylke, Gildeskål i Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A01 (1773-1804), Kronologisk liste 1787, side 186-187.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at det er skiftet etter henne i 1833.

Var skifte vanlig mens ektefellen fremdeles var i live? (Jens døde i 1840.)

Finnes det opplysninger om Steen Steensøn Wirthmand?

Hvem er Støver det refereres til?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at det er skiftet etter henne i 1833.

Var skifte vanlig mens ektefellen fremdeles var i live? (Jens døde i 1840.)

Finnes det opplysninger om Steen Steensøn Wirthmand?

Hvem er Støver det refereres til?

Mvh

 

Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål.

 

Ny utgave 2012 er kompatibel med Windows 7 og Windows Vista. Bortsett fra noen små rettelser, er denne versjonen identisk med den gamle.

 

Nedtegnelsen omfatter inneholder 23550 personer fra Gildeskål. Dette er ikke avskrifter fra dødsboskifter, men en databaseversjon av hefter utgitt av Nordlandsarkivet innsamlet av Arvid Støver, basert på flere kilder

 

Prisen er kr. 150,-. Oppgradering: kr: 50,-. Porto tilkommer. Lik pris for medlemmer/ikke-medlemmer.

Bestilling: E-post: kildereg.skifte@sa.disnorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.