Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i bygdebok for Innvik/Stryn, Nordfjord-gården Kirkeide.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til oppslag i bygdebok for Innvik/Stryn og gården Kirkeide. Anders Rasmussen var gift med Ingeborg Mathiasdtr. De holdt skifte i levende live i 1765, og i følge det skiftet hadde de 7 barn.

Rasmus Andersen soldat, Mattis Andersen fullmyndig bosatt på Kirkeide, Cornelius, fullmyndig og bosatt på ytreeide, Anders Andersen 20 år, Ingeborg Andersdtr. 23 år, Kari Andersdtr. 21 1/2 år, Ahlet Andersdtr. 16 1/2 år.

 

Anders Rasmus dør trolig i 1778, 79 år. Ingeborg Mathisdtr. finner jeg ikke død.

 

Jeg vil gjerne vite hva bygdeboken sier om denne familien. Evt. foreldre til Anders og Ingeborg, når Ingeborg døde, barnas skjebne. Særlig er jeg interessert i opplysninger om yngste datteren Ahlet. Jeg kan ikke finne henne gift eller død i området. Jeg finner henne ikke der i 1801.

 

Dette har sammenheng med et annet tema i brukerforumet.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/179861-alethalida-andersdtr-f-ca-1750-fana-hordaland-hvem-var-foreldrene-og-hvor-kom-hun-fra/

 

Jeg prøver å finne ut om Ahlet fra Kirkeide kan ha fulgt etter presten Jørgen Meldal til Fana i Hordaland og tatt tjeneste hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB for Innvik/Stryn av Aaland innholder kun brukerne på gårdene, ingen barn er nemnd, Anders kom fra Tonning og Ingebor fra Kirkeide, trolig er foreldrene til Ingebor R. Mattis Vernersen Kirkeide og Ingebor Rasmusdtr. Brekke, ikke skifte etter disse. Så her var det ikke mye å hente for deg, Alet er ikke gift i Innvik/stryn og er ikke å finne død her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Rune. Har du hele slektsbiblioteket med deg til Spania?

 

Som du sier. så var det ikke så mye å hente i bygdeboka, men det svekker i alle fall ikke teorien om at Alithe har dradd fra bygda. Hun kan selvsagt ha reist til en av nabobygdene, men like gjerne ha tatt turen til Fana for å arbeide for presten som hadde vært i heimbygda hennes i 16 år frem til 1764.

En ting er i alle fall ganske sikkert. Mora hennes må ha vært en Ingeborg, for Ahlet i Fana døper de to første døtrene Ingeborg og Anna. Ektemannens mor het Anna, og jeg føler meg derfor ganske sikker på at hennes mor må ha vært Ingeborg. Og I tillegg er der ingen slektsrelasjoner verken til forlovere eller faddere som tyder på at "min" Alithe kom fra Fana eller nærliggende områder. Hadde nå bare en av søskene til Alithe fra Kirkeide hatt vett til ikke å gifte seg og samtidig etterlatt seg et skifte, så kunne man kanskje fått svar på hvor hun ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall skifte etter Rasmus Corneliussen og Ingeborg Joensdtr. på gården Brekke i 1735, og det bekrefter at datteren Ingeborg Rasmusdtr. var gift med Mattis Kirkeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål, og hjertelig takk for lenken din.

 

Jeg reagerer imidlertid på to ting ganske umiddelbart. Du skriver at Mattis Anderson var født ca 1732 og døde 1847. Det vil jo si at han ble 115 år, vilket vel er ganske usannsynlig.

Du skriver også at Ingeborg Mattiasdtr. døde i 1762. Men i følge skiftet i 1765 var både Ingeborg og Anders i live da de skiftet.

 

"Skiftet er datert 29. april 1765, og skjedde på ekteparets 'Forlangende og Begjær'. Arvingene var sju barn: Matis A. Kirkeide, Cornelius A. Ytreeide, Rasmus Andersen, underoffiser, Anders A., 20, Ingeborg A., 25, Kari A., 21 1/2, Alet A., 16."

 

Jeg registrerer imidlertid også at du ikke har funnet noe mere om den yngste datteren til Anders Rasmussen og Ingeborg Mathiasdtr., Ahlet født ca 1748/49.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias Andersen Kirkeide og kona(ene)? døper seks barn i Innvik mellom 1767 og 1779. Kona oppgis med flere navn: Anna Magrete Fæster/Magrete Jakobsdatter/Anna Magrete Jakobsdatter/Magreta Aleksandersdatter.

Det kan tenkes at han var gift mer enn en gang. Sønnen Kristian blir døpt i Innvik den 29.8.1773, #39:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 1 (1750-1816), Fødte og døpte 1773, side 84.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15951&idx_id=15951&uid=ny&idx_side=-84

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070509640366.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Øistein.

 

Jeg ser at det er en av Fæster folket fra Kinn det dreier seg om. Ellers var det nok et av barna deres som døde i 1847. Mathias har nok dødd relativt kort etter 1801 vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Ja, det forklarte jo den biten. Jeg vet jo at kirkebøkene fra Ulstein er borte for den perioden rett før og etter 1801. Men kanskje det kan være et skifte etter Mathias eller kona. Ellers er det jo søsteren til Mathias, Ahlet, jeg er mest opptatt av.

 

Her er foresten vielsen til Mathias i Kinn i 1765.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=vi14371689&gardpostnr=1085&personpostnr=2169&merk=2169#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.