Gå til innhold
Arkivverket

Noen som vet hvordan bruke ArkivDigital?


Pia
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har masse slekt i Sverige og tenkte og finne frem litt i Arkiv Digital men

er ikke så kjent med hvordan jeg skal finne disse personene. Synes programmet er

litt vanskelig å bruke og håper noen av dere har noen tips :)

 

Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som kirkebøkene her i Norge, men du må laste ned et program og installere. Så kan du slå opp på kirkesogn. Du finner nyttige oversikter på hjemmesidene til Arkiv Digital. Programvaren deres finnes for Windows, Mac og Linux, jeg har bare erfaring med den siste (som er veldig grei å bruke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har masse slekt i Sverige og tenkte og finne frem litt i Arkiv Digital men

er ikke så kjent med hvordan jeg skal finne disse personene. Synes programmet er

litt vanskelig å bruke og håper noen av dere har noen tips :)

 

Mvh Pia

Synes programmet er litt vanskelig å bruke - :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Arkivdigital mye, og kommer du inn i det, så er det ikke vanskelig. Prøv deg frem. Du kan gjerne sende meg mailer om det er noe du står fast på, så prøver vi å løse det. Eller du legger det ut her. Forsøker gjerne å hjelpe om du står fast.

 

Anne Lene alenehagen@hotmail.com

 

de

Synes programmet er litt vanskelig å bruke - :)

 

Kanskje det skulle skrives ned noen enkle punkter på hvordan komme i gang med å bruke ad online. Det er nok en del som synes det er vrient. Det er vel mest annerledes tenker jeg i forhold til her i Norge. Det er enkelt når man blir kjent med det, men sånn er det vel med alt.

 

Jeg kan godt forsøke meg på å skrive ned noen punkter, men det må bli litt senere i dag.

 

Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar , nå har jeg lastet ned programmet og jeg har inntrykk av at man må vite stedet de kommer fra for å finne

de personene man leter etter. Jeg har ikke så mange stedsnavn men det blir vel endel mer leting i disse arkivene enn i det norske.

Har også litt vansker med å tyde det som står men med litt trening går det vel :)

Til deg Anne Lene , du skal ikke se bort i fra at jeg sender deg en mail, takk for at jeg har mulighet til å spørre når det dukker opp ting

 

God Jul alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skall ikke helt se bort ifra att man kan finne en del på http://www.slaktdata.org/, og Familysearch.org som gjør arbeidet lettere. Ofte blir det bare en kontroll av disse databasene som man behøver gjøre. På Anbytarforum http://aforum.genealogi.se/discus/ finner en personer med lokalkunnskap, kanskje til om med en fjern slektning ;) .

 

God jul og lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familysearch er også nyttig for å finne opplysninger (som må kontrolleres!) Det er mye bedre opplysninger der nå enn for bare et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt AD i fire måneder og er vildt begeistert!

 

Fire av mine åtte oldeforeldre var svenske og jeg hadde det samme problemet som deg med å finne hvor de kom fra. Jeg hadde noen få stedsdnavn, de fleste viste seg å være feil, det var etterkommere til mine aner som bodde der. Jeg slet i flere uker for å "finne dem". Men via FS og en søkbar folketelling i 1890 (den er ikke landsdekkende, men omfatter heldigvis mitt län, Värmland) fikk jeg klaff på på alle.

 

Når du først får et ankerfeste på en person ligger verden åpen!

 

I Sverige har de "husförhörslängder" som viser seg å være en kontinuerlig folketelling. Du kan følge en familie og i prinsippet enhver person fra vugge til grav. Kirkebøkene (dåp, konfirmasjon, vielse, begravelse) blir mest å betrakte som kvalitetssirkring av det du allerede vet.

 

Mvh Cai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt stor nytte av husforhør. Ved dåp står det oftest et gårdsnavn, og så kan man slå opp i husforhør. Der kan man ofte nøste seg forover og bakover i tid, men det er tidkrevende. Er man heldig, så finner man bevegelse over lang tid, fordi man kan se hvor de flyttet fra og hvor de flytter til.

 

Jeg har 2 svenske oldeforeldre som flyttet til Norge på 1870-tallet, og en spennende slekt å forske i også i Sverige. Jeg har forsøkt Genline (som var først), men Arkiv Digital har programvare for Linux, så de senere årene har jeg bare brukt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.