Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldre til Reier Iversen og Gunhild Jacobsdatter Forr, Sør-Fron


Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Det ble holdt skifte etter Reier Iversen Forr i Sør-Fron 13.1.1669. Han var gift med Gunhild Jacobsdatter og etterlot seks barn. Er det noen som kjenner foreldrene til dette ekteparet, og kanskje slekta lenger bakover i tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ble holdt skifte etter Reier Iversen Forr i Sør-Fron 13.1.1669. Han var gift med Gunhild Jacobsdatter og etterlot seks barn. Er det noen som kjenner foreldrene til dette ekteparet, og kanskje slekta lenger bakover i tida?

 

Hei, det er ikkje mykje å finne om desse folka. Her er det eg har notert: Gunhild er truleg frå Forr, dtr. til den Jacob Forr som er bruker i 1610 - , bet for holling av 4 huder crong i Forr 1614. Ein Laurits Jacobsen betalte for 1 hud 2 bis.p. i Forr som hans mor oppgav.(Fut. 1631) Dette er truleg ein bror av Gunhild.

Reier og Gunhild var ikkje eigare av noko jord, derfor usikkert kvar Reier Iversen kom frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sagt på Fron at Reier Forr, kunne stemme blod.

Ser en i Tingbok nr 2 1663, folio 3a- 4b; kan dette ha noe i seg:

Her blir Reier For innkalt til å Lege Laurits Endresen Brende, som hadde blitt knivstukket i ett gravøl på Sønstebø (Stormorken) i Kvam, han dør desverre etter 4 dager.

Fortsetter i tingbok 4, 1665,

Han var kansje en datidens Dokter, med litt utdanning, eller naturlige egenskaper???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, jeg har interesse for gården Forr, da noen av mine forfedre var bosatt på gården:

http://www.genealogi...fra_Christiania)_(slekt)

 

Jeg fant for noen år tilbake mye god informasjon om gården på denne siden: http://web.comhem.se/lienn/forr.htm

Men jeg får den ikke lenger til å virke, har derfor lagt ut en faksimile av det som sto på nettsiden:

https://docs.google....gGHlDOZBqic/pub

(Gjerne si ifra hvis linken ikke fungerer)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En litt sein takk for svar på dette spørsmålet (som skyldes at jeg ikke har kommet inn på Brukernes eget forum den siste måneden). Da er det vel mest sannsynlig at Gunhilds far var Jacob på Sygard Forr nevnt 1610-1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.