Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var kona til Rasmus Andersen Tonning. Stryn, Nordfjord? 1665- ?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Rasmus Andersen fra Tonning i Stryn, Nordfjord, Sogn og Fjordane var født omlag 1665 i følge laderen i 1701 manntallet.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=1701nba&gardpostnr=8338&merk=8338#ovre

 

 

Han var oppsitter på gården og hadde en sønn Anders2 år i den samme tellingen. Er der noen som har kjennskap til hvem denne Rasmus Andersen var gift med, når han evt døde og hvem som var foreldrene hans? Kanskje bygdeboka kan gi noen svar, selv om den bare omtaler eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Har ikke så mye å bidra med, men har notert følgende da jeg lånte bygdeboka (Aaland sin) for noen år siden:

 

Tonning, Nr. 10, Klemmetbr. (Mørsbr.)

Rasmus Andersson, br. i 1680-åra; pass dags. 1696; borgaren P. R. Tonning åtte br.; sidan åtte sonen R. P. Tonning br.

 

mvh

 

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene Pål, selv om det ikke ga svar på spørsmålet mitt med hensyn til hvem han var gift med. Han kan selvsagt ha vært gift med en datter av forrige bruker, for jeg finner ingen Anders på Tonning i 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere bruker heter Anders Olsen, men hvis han er faren må Rasmus være født etter 1664-65. Desverre er det sparsomt med opplysninger, men sønnen Anders Rasmussen er i følge mine notater gift på Kirkeide, og han er det et skifte etter - men desverre uten at det hjelper særlig mht. opphav.

Skiftet er datert 29. april 1765 og kan være verdt en ekstra gjennomlesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor, og takk for innlegget ditt.

 

Ja, det er nettopp pga sønnen Anders Rasmussen på Kirkeide at denne problemstillingen dukket opp.Det er kun alderen i 1701 som er bakgrunnen for min antakelse av fødselsåret. I den tellingen er sønnen Anders 1 1/2 år. Men det er så vidt jeg har erfart ikke noe skifte etter Rasmus Andersson. Skiftet etter sønnen har jeg sett, men det volder meg så store problemer at jeg kun har fått med meg hovedtrekkene. Det kan godt være det er mer å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.