Gå til innhold
Arkivverket

Alexander Heljesen Fæster og Anne Margrtethe Corneliusdtr. Kinn, Sunnfjord. Foreldre?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Alexander Heljesen(Hellesen) Fæster giftet seg i Kinn 22.10.1733 med Anne Margrethe Corneliusdtr..

Er der noen av Brukerforumets mange dyktige hjelpere som kan fortelle meg hvem som var foreldrene deres?

Det er skifte etter Alexander 27.04.1746. Her nevnes enken Anne Margrethe Stock? samt 3 barn, Helle Alexandersen 10år, Ingeborg Margrethe Alexandersdtr. 7år og Anne Margrethe Alexandersdtr. 4år.

 

http://arkivverket.n..._read/24189/12/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126640204.jpg

 

 

Spørsmålet er altså hvem som er foreldrene, hvor og når ble de født og bruden het Corneliusdtr. ved vielsen i 1733 men hva står det egentlig om hennes etternavn i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje heilt svar på spørsmålet ditt, men dette må då vere skifte etter Anne Margrethe i 1747. Det ser ut til at det der er mange fleire barn.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 5a , 1746-1749, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 1-251. EDB-register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/24189/55/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126640248.jpg

 

(Her er det visst eit eller anna som ikkje stemmer heilt. Det ser ut til at skifte etter Anna Margrethe var påbegynt i 1742, men ho er oppført som enke i skifte etter Alexander i 1746. Eg lyt sjå nærmare på det seinare, om ikkje andre finn ut av det)

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den henvisningen Egil, men dette må være skifte etter mor til Alexander. Her nevnes jo Jørgen Hellesen Fæster 25 år, Jacob Hellesen Fæster 21 år, Modester Hellesdtr. Fæster 19 år, Anne Hellesdtr. Fæster gift med Hans Jonsen Grotle og Karen Kristine Hellesdtr. Fæster 14 år. I tillegg Alexander som var død og som det var skifte etter samme år.(1746). Det er jo selvsagt noe forvirrende at både mor til Alexander og kone begge het Anne Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Har gjort et forsøk på å transkribere første del av skiftet (er på ingen måte ekspert, så det er nok noen feiltolkninger). Vil forresten takke for lenken til vielsen mellom Mattis Kirkeide og Anne Margrethe, det har jo gitt meg en del nye aner :-)

 

Anno 1746 den 27 april -?-

med lensmanden Ras-

mus Jonnsen houg?, og 2de

vurderingsmænd, anders

giertsen fløjtevog og -?-

Jonnsen houge, va

re vi forsamlede, paa

kræmersætte? Holmen

i Bremanger Sogn, og

-?- Skibrede?, for at

holde skifte og deling efter

afg: Alexander Hellesen Fæs

ter, kræmer og gæstgie

ver samesteds, som udi

aaret 1743, ved en ulyklig

hændelse paa Søen Druknede,

imellem hans Efterladte

Enke anna Margrete Stox

paa den ene, og deres fel

les børn naml: Helle Alex

andersen paa 10de aar, Alex

ander Alexandersen to aar,

fød efter faderens død,

Ingeborg Margrethe Alexan

dersdatter, 7 aar, Andrea

Alexandersdatter, 6 aar, og

Anne Margrete Alexanders

datter,4 aar, paa den an

dre side;

mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Pål.

 

Jeg har stort sett problemer med disse skiftene. Jeg får bare med meg bruddstykker, og da kan sammenhengen fort bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.