Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter og funderer på om der er en sammenheng mellom Henrik Baltersen Fæster i Trondheim og Fæster familien i Bergen.

Som jeg antydet kan man på Geni få inntrykk av at Didrik og Henrik kanskje var brødre.

 

I Borgerrullene fra Bergen finner jeg Baldtzer Fasters som får borgerskap/brev 28.01.1635 han var født ved Glückstad. Jeg lurer på om det kan være far til Henrik Baltersen Fæster som dør i 1680 i Trondheim.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borg1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freistande tanke, ja.. Faster, Fæster, Fester - ein ikkje tysk-kyndig vil kanskje ikkje oppfatte tøddelane over a-en i tysk ä, og då er vi der allereie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg liker ikke å legge inn ting når jeg står på farten til jobb, slik jeg gjorde i går, fikk ikke tid til å se på så mye av det som stod i skiftet. Her er det i alle fall en slektsside som opererer med tre koner på Henrik:

 

http://www.roysofting.com/Slekt/getperson.php?personID=I45410&tree=Roy

 

Men regner vel med at dere allerede har sett denne siden. I skiftet kommer det i alle fall fram at mange av de som skyldte penger i boet var fra Bergen, og siden denne Henrik vel også var handelsmann, så vil jeg tro at han dro med sine jekter til Bergen ganske ofte. Det kan nok også tale for at han hadde slekt der for den del.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk igjen Kjell. Denne nettsiden sier altså at han var gift andre gang med Maren Mortensdtr. og at det var skifte etter henne 30.10.1668. Jeg vet ikke hvor det skiftet finnes, men det må jo bety at det var hun som var mor til de øvrige barna.

 

Men det snodige er, at da jeg la til slektsnavnet Røst på kone nr.3 Ingeborg, så fikk jeg opp en melding om at jeg hadde henne i programmet fra før.

Og ganske riktig, jeg har henne registrert som gift med Jacob Rasmussen Teielgaard og de hadde to barn sammen født rundt 1685, Hans og Rasmus. Disse finner jeg igjen senere på Stangvik, Møre hvor slekten etter hvert kobles til Norbeck, som er min kones slekt.

 

Denne Ingeborg Hansdtr. Røst var datter av Hans Iversen Røst, som jeg ikke har ytterligere opplysniger om. Da tyder skiftet etter Henrik på at han hadde barn i to ekteskap og at de to hustruene var døde. Ingeborg overlevet ham og giftet seg så med Jacob Rasmussen Teielgaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Teilgaard og Nørbech er kjente slekter her på Nordmøre, vi har av dem her på Smøla også.

 

Ellers så er jeg enig med deg og Aase om denne Baltzer Fasters, han kan godt ha vært far til de to, Didrik og Henrik. Men om de kom til Bergen sammen med faren, eller at de kom senere gjenstår å se, jeg tror gjerne det siste, at de kom etter ham senere, men her er det fremdeles mange ubesvarte spørsmål. Skulle forresten ikke forundre meg at det var flere søsken i denne familien som dukker opp etter hvert.

 

Henrik må i alle fall ha gjort det godt i Trondheim, det var et usedvanlig rikt skifte etter ham. Når man søker på enkelte navn der, f. eks. Margrethe, sal. Christen Rasmussen, så kommer det jo opp noen svar, for hennes del så kan det se ut som at hun var en søster av Ingeborg Hansdatter Røst. Johan Omsen var en kjent størrelse i Bergen, tysk av fødsel han også.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man dømme etter Borgerboken for Bergen kom Baltzer i 1635 og Diedrick året etter. Jeg kan imidlertid ikke finne Henrick der, men han kan jo ha reist rett til Trondheim.

 

Nok en gang hjertelig takk for hjelpen. Hvor fant du skiftet etter Henrick i 1680 i Trondheim? Skulle gjerne ha sett skiftet etter Maren Mortensdtr. fra 1668.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det finnes, Rune, se her:

 

http://www.bechstrom.net/tng/getperson.php?personID=I27427&tree=kalles_slekt#cite3

 

Det kan se ut som at det var opprettet et testamente etter henne, som kilde ser det ut til at det er Norsk Slektshistorisk Forenings årsskrift, så det er nok nevnt der. Skiftene i Trondheim starter ikke før senere, så det er ikke å finne der desverre. Det er heller trolig at det er nevnt i "Tronhiems OffverFormønder-Bog", altså overformynderiprotokollen, og om den er lagt ut på digitalarkivet aner jeg ikke. Jeg har vært bort i noen saker som er nevnt i denne protokollen før.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grei tilbakemelding Kjell.

 

Jeg får slå meg til ro med det, og anta at hun var mor til barna i kull to. Når det gjelder guttene vet vi jo at de var født omlag 1659-63 og 65 og at det bare er datteren Hille/Helle Marie jeg ikke har noe årstall på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være at det finnes skifter tidligere enn de som er lagt ut på digitalarkivet, da bør de i alle fall snart bli lagt ut, for de er jo utvilsomt interessante. Ser ut som at Helle Maria ble bosatt i Trondheim i følge Geni, men der er det så utrolig mange feil ute og går, at jeg tar ingenting for god fisk. Kan kanskje være en mulighet å prøve FS og deretter slå opp i kirkeboka?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele debatten, men kan kanskje bidra med litt fra det jeg har notert om familien i Trondhjem: Henrik Baltsersen Fester (eller Fæster) var gift med 1) Karen Hansdatter d. 1656, 2) Maren Mortensdatter d.1668 og 3) Ingeborg Hansdatter. Datteren Margrethe fra 1. ekteskap var gift med Didrich Brun, d 1697. Han var blikkmaker og også kalt Didrich løktemaker.

Henrik hadde broren Claus som var skredder. Deres far var visstnok født i Lübeck.

Jeg har litt mer, men er usikker på hva som er relevant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ingenting å finne der, som jeg egentlig ante. Mere trolig at Helle Maria ble med sin mor til Stangvik enn det våset som ligger ute på Geni!

 

Hei Leif!

 

Himmel og hav.....her dukker det jo opp enda en Fester i Trondheim ja, ved søk på Claus Fester kom jo dette opp:

 

http://torkil.grinds...tree=Grindstein

 

Vel, dette blir jo også noe å forske på....

 

Mvh. Kjell

 

....og her er skiftet etter Claus Fester:

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen både til Leif og Kjell.

 

Denne Claus har jeg såvidt vært innom tidliger, men satt ham på vent fordi det var mer enn nok andre Fæstere i Bergen, Sunnfjord og Nordfjord å ta tak i. Men nå ser jeg jo at det kanskje er en sammenheng.

Diederick Fæster var i følge Borgerboken også født i Lübeck men Baltser Fasters var født ved Glückstad. Hvor i Tyskland det ligger i forhold til Lübeck vet jeg ikke. Men det er jo ikke noe uvanlig at far er født et sted og barna et annet.

 

Så dersom du Leif har mer å tilføye i denne sammenhengen, så er det velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å vite hvor mye av dette som er dokumentert og hva som er ønsketekninger. Men dersom Baltzer var gift med en Modeste, da er jeg rimelig sikker på at det er en sammenheng. For navnet Modeste/Modester/Modesta og Modestus går igjen blant Diederichs etterkommere som en rød tråd, og var vel på sett og vis starten på Fæster diskusjonen som Aase i sin tid dro i gang og som jeg senere fulgte opp med denne tråden.

 

Jeg har jo hatt stor tiltro til Nermo tidligere og det kunne vært svært så interessant hvor han eventuelt har hentet opplysningen om Baltzer og Modeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante innspel her. Litt av det artige med å drive med desse slektene er av vi no kan kjeldebelegge mykje meir enn det vi har kunna før, og eg tykkjer det er viktig at vi ikkje blir så ivrige at knyter trådar vi ikkje kan dokumentere. Men etter kvart som vi dokumenterer blir det endå meir spennande - ! Der er sikkert meir å hente i diverse skifte og andre kjelder, når ein berre dumpar opp i dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte etter Maren Mortensdatter 30/10 1668. Barn: Elias 9, Johannes 5 og Jakob 5 år. Boet var på 1548 minus 966, arv 300 Rd. (NST XVI, side 142).

Henriks 3. kone Ingeborg Hansdatter var datter av Hans Iversen Røst. Datter Helle Marie.

Claus var gift med Gidsken Didrichsdatter Heyermand d. 1685, og trolig også med en annen ukjent. Barn ved skiftet 19/10 1685: Dirich 19, Baltzer 8, Margrethe 21, Marte 13. (NST XVI s 300).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje skiftet etter Claus Fester er hans avdøde hustru Gisken Didriksdtr Heiermand mor til Didrik, Baltser og Marte, og hans etterlevande hustru (som eg ikkje finn namn på?) var mor til Jonas. Andre born kan eg ikkje sjå nemnde.

 

Elles, Kjell, siterer eg frå ein Tine-reklame, lett omskriven: Fester er Fester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for nye innspill.

Jeg er klar over Aase at det er lett å la seg rive med. Jeg har en såkalt arbeidsdatabase hvor jeg legger inn det vi finner . Etter hvert som det dokumenteres kopierer jeg informasjonen over i hoveddatabasen min.

Jeg har ikke sett på skiftet etter Claus, men skulle gjerne ha sett at vi fant Margrethe nevnt i skiftet.

For en ting er i alle fall helt sikkert og det er navnelikhetene som går igjen. Tilfeldigheter vil sikkert skeptikerne si, og de kan ha rett i det. Men samtidig er det et faktum vi ikke kan se bort fra. Margrethe, Diederick og Helle har vi mange eksempler på i etterslekten etter Diederick Fæster. En eller annen forbindelse tror jeg det er mellom slekten i Bergen og Trondheim, det gjelder bare å finne ut vilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg tror nok at det kunne ha vært lurt å vite hvor Per Nermo har funnet ut det han har lagt ut om Baltzer og Modeste ja, det kan jo for den del være fra denne tråden, men egentlig så tviler jeg vel på det, for det har vel aldri vært sagt her at Didriks foreldre het Baltzer og Modeste? Tråden er jo blitt veldig lang, og jeg har i alle fall ikke oversikten, men det regner jeg med at Aase og Rune har. Som det er sagt her - det må dokumentasjon til for å vite hvem som er søsken i denne Fæster/Fester- familien, det gjelder bare å finne den. Har noen forsøkt seg på lensregnskapene?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjell og takk for nytt fint innspill.

 

Den eneste måten å holde oversikten over dette på er å legge opplysningene inn i en slektsdatabase. Uten den ville det ha vært helt umulig å holde styr på alle disse Fæsterne, ikke minst pga navnelikheten og det faktum at man i de aller fleste tilfellene har utelatt farsnavn i kildene. Derfor er og blir dette et puslespill. Og om du ikke lar de brikkene du har fått på plass ligge i fred, men skal rydde dem bort hver dag, da har du virkelig et problem.

 

Nei , jeg har aldri sagt at Diedricks foreldere var Baltzer og Modeste. Jeg har bare sagt at det er klare likheter mellom de to grenene. Når det gjelder Diedrick vet vi bare slektsnavnet Fæster. I henhold til manntallet i Selje i 1663 var han 60 år, altså født rundt 1603. Per Nermo har en dato 05.06.1596 på "sin" Diederick Fæster. Vi vet heller ikke med sikkerhet hvor mange barn Diederick og Trine hadde eller hva de het. Vi har kun 4 sikre barn og det er Alexander død før 1701 på Vågsberget, Modeste død i Bergen 1713, Lorentz som døde i Bergen 1669 som student og Margrethe død 1722 i Bergen.

 

Ut fra det vi vet skulle man da tro at Diederick's far het enten Alexander eller Lorentz. Men de kan selvsagt også hatt en Baltzer som kanskje døde ung (før 1676), eller som var myndig i 1676 og som har sneket seg unna de kildene vi har sjekket.

 

Når det gjelder lensregnskapene har jeg ikke gitt meg i kast med de. Jeg har problemer nok med å forsøke meg på gamle skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt kontakt med administratorene på de sidene på Geni som gir opplysninger om at Diedrick skal være født 05.06.1596 og at foreldrene var Baltzer Fæster og Modeste. De hevder også at Diedrick og Baltzer Fæster som tok borgerskap i Bergen 1636 og 35 var brødre. Det siste kan kanskje stemme, men jeg synes det er merkelig at Diedricks far skulle hete Baltzar. Det navnet er jo totalt fraværende i etterslekten mens Lorentz og Alexander finnes det mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....jeg skal helt ærlig tilstå at Geni er vel det jeg stoler aller minst på, men OK at de hevder det. Kom de fram med dokumentasjon på at dette var riktig da - altså utenom å påstå at dette slektskapet var riktig?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg når det gjelder troverdigheten ved Geni, selv om jeg kjenner folk som jobber svært seriøst med treet sitt der. Jeg har sendt mail, men forløpig ikke fått svar. Jeg har spurt om hvor de har denne informasjonen fra, om det kan dokumenteres og om de i så fall er interessert i å dele den kunnskapen med meg. Jeg legger det ut her så snart jeg eventuelt har noe. Inntill noe annet kan dokumenteres opptrer Diedrik og Baltzer med hvert sitt tre i arbeidprogrammet mitt. Og de grenene blir ikke smeltet sammen før jeg har fått dokumentert at de var brødre.

Som jeg før har sagt, så anser jeg det som overveiende sannsynlig at der er en forbindelse mellom dem, men om det er som brødre, fetre eller en helt annen sammenheng vet jeg altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på sakefallsregnskapene i Bergen, for event. å være så heldig at disse navnene kan dukke opp der, og da også med patronym, men har ikke funnet noe ennå. Har funnet noe som sikkert kunne ha vært lagt inn på en annen tråd, det gjelder Berent Jansen på Sunnmøre i 1643, men det blir jo noe annet da :)

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.