Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Men dersom bygdeboka for Bremanger har rett i at Margrethe døde i 1700, da er det støre spørsmålet hvem denne Margrethe Fæster som ble gravlagt i Nykirken 17.08.1722, var?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=bedo1668&gardpostnr=42100&merk=42100#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Lars Ove for lenken til slektsboken om slekten Formann. Jeg hadde registrert at Modesta ble gift inn i denne slekten, men har så langt ikke hat tid til å se nærmere på den grenen.

Vil samtidig benytte anledningen til å ønske deg og dine en God og Velsignet Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den bekreftelsen Aase, det var det jeg trodde, men her er det lett å trå feil. Har du noen synspunkter på hvem Margrethe Fæster død 1722 kan være datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To merknader: Korleis veit vi at Margrete døydde i 1700 - ? Og til denne Dirich Jostsens enkje - kven står oppført etter henne? Jau, Cort og Anne v. Lybech - men det kan vel i alle fall ikkje vere far Cort, dersom det er "vår" enkje - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer fra Bremanger Bygdebok og Holmen.

 

" Det gjekk heller ikkje særleg bra med handelen til Torstein og Margrete. Skiftet etter Margrete frå 1700 syner at dei hadde mykje gjeld og også mykje uteståande hjå folk i Bremanger"

 

Videre står det at Torstein likevel gjorde et nytt forsøk med handel etter at han var gift på nytt med Mirite Andersdtr.. I 1702 var han for fattig til å betale skatten han ble krevd for og året etter druknet han.

 

 

 

 

Her tror jeg sannelig jeg må lese skriften en gang til. Den Margrete som døde i 1700 må. være første kona til Torstein Oleson, Margrete Persdtr. Han giftet seg på nytt med Marite Andersdtr.

For mens Torstein og kona drev handel på Holmen, så var det Margrete Fæster som eide bygningene.

 

Da tror jeg at jeg satser på at det var Margrete Diedrichsdtr. Fæster som døde i Bergen i 1722

 

 

 

Når det gjelder salige Dierich Jostsens hustru, så oppfatter jeg det slik at de som står etter henne er ekteparet Cordt og Anne Lybeck. Jeg kan ikke se at de har noe med enken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant! Margrete sin lagverge er Rasmus Jensen - kan vel ikkje vere andre enn Hr Lindegård, gift med Modesta. Eg har i det lengste kvidd meg for å setje Modesta inn som dotter til Didrik sidan ho ikkje er i skiftet, men det ser ut som eg må kapitulere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tidligere antydet at grunnen til at Modesta ikke var nevnt i skiftet, var at det kun gjaldt umyndige/ugifte barn. Vi vet at Alexander giftet seg ca 1684/85, altså etter skiftet i 1676, og trolig har også Margrete giftet seg med Hans Christensen etter det tidspunktet. Jeg har i alle fall vært borti flere skifter hvor det kun er umyndige/ugifte barn som nevnes. Kanskje satt Trine i uskiftet bo. Hun må jo ha levdt til bort mot 1690. Synd det ikke er noe skifte bevart etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bekreftelsen. Det var jeg som misstolket teksten i Bygdeboka.

 

Jeg sitter imidlertid med følesen av at det er noe som mangler i dette bildet. Didrich Fæsters hustru, Trine Cordtsdtr. var jo svært aktiv i handelen på Vaagsberget. Noe merkelig er det jo at vi ikke har snublet over en Cordt Fæster i all vår søken etter denne slekten.

 

Vi ser jo at Alexander går mye igjen i navneoppkallingen. Det gjør også Dierich, og i en viss grad også Lorentz, men altså ingen Cordt. Hva som var Dierichs farsnavn, er ikke godt å si, men jeg holder en knapp på Alexander inntil det eventuelt dukker opp et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er mange lause brikker. Eg ser litt meir på denne Didrik Fester som eg nemner i forrige innlegg - kona Lisbet Jørgensdtr / Balchen må rett og slett vere ei dotter etter Jørgen Berentson Balchen i Smørhamn, men det får vi la ligge her - men fadrane til borna som blir døypte, og namna på borna av dette paret peikar vel i retning av Didrik Aleksanderson som er 16 år på Vågsberget i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå ikke merke til kommentaren din om Didrik og Lisbeth.

 

Jeg har i alle fall notert at det dreier seg om Diedrich Alexanderson Fæster som var født i Selje/Vågsøy i 1685. Og Lisbeth Balchen har jeg som datter av Jørgen Berentson Balchen og kona Anne Mendtsdtr. Jeg har imidlertid ikke registrert noe fødselsår på Lisbeth, ei heller når Didrich og Lisbeth døde.

 

Bl.a. så døper de en sønn Alexander 13.05.1710, dessuten en sønn Rasmus 17.08.1713 og en sønn Jørgen 25.07.1717. Jeg tror derfor vi kan anta at barna er oppkalt etter farfar Alexander Diedrichson Fæster og morfar Jørgen Berentsen Balchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et annet lite lurespørsmål er hvem denne Anna Dorthea Fester som blir gravlagt 21.12.1792, 83 år var enke etter? Jeg vet jo ikke her om Fester navnet kommer fra ektemannen eller er hennes farsnavn. Hun skal være født rundt 1710.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=bedo1668&gardpostnr=32831&merk=32831#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Didrik og LIsbet har ei dotter Modesta i 1718, og blant fadderane der er Modesta Fester. Aleksander si syster Modesta har eg død i 1715 men ikkje notert kjelde. Er dette dødsåret feil eller er det ei anna Modesta vi får inn her?

 

Og korleis kom Forman-namnet inn her, eg ser du nemner det i svar til Lars W lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her gjelder det å holde tungen beint i munnen. Modesta Diedrichsdtr. Fæster ble gift med Rasmus Jensen Lindgaard uvisst når. De hadde bl.a sønnen Jens og datteren Karen. Karen Rasmusdtr. Fæster/Lindgaard d.1760 ble gift med Hans Henrichsen Forman 1672-1723. De var eiere av Lysekloster gods da mannen døde i 1723.

 

Modesta Diedrichsdtr. Fæster ble gravlagt i Nykirken 13.09.1713, året etter ektemannen Rasmus Jensen. Hun kan derfor ikke ha vært fadder i 1718. Jeg tror derfor den Modesta er datter av Alexander Diedrichson Fæster. Hun ble født i 1689 og ble gift med Daniel Bastiansen. De på sin side hadde igjen barna Margrethe f.1715, Bastian 1717, Modeste 1721, Modeste 1723, Alexander 1728 og Karen Kristine 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Alexander Fæster død 13.09.1773 i Kinn, 63 år gammel. Da vil jeg anta at det dreier seg om Alexander Didrichsen Fæster født 1710 som sønn av Diedrich Alexanderson Fæster og Lisbeth Jørgensdtr. Balchen. Da var det han det var skifte etter i Rognaldsvåg i 1774 og som etterlot seg en datter Modester døpt 03.04.1735. Hvem som var moren vet jeg forløpig ikke.

 

Se øverst på høyre side i kirkeboka.

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-386

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70510610463.jpg

 

 

Men det svaret er jo her. Anne Pedersdtr. Ebeltoft.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=vi14371729tr&gardpostnr=23&personpostnr=89&merk=89#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høyrest logisk ut. Då er spørsmålet om det er han som er nemnd i skiftet etter Sakarias og - og at eg dermed ikkje har peiling på kvar Aleksander Hansson er blitt av - ? Godt å få rydda til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var vel gift med Anne Pedersdatter Ebeltoft . De er notert med to barn: Moderster g m Olav Olavson , og Helle. Anne var først gift med Wilken Hiermand og de er notert med en sønn Per som i 1751 seilte på Amsterdam iflg moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i ferd med å skumme gjennom skifte etter Sakarias, og finn systera Karen nemnd; han har vore formyndar for henne. Så er også enke Madame Modester, sal.Berent Foormands, nemnt. Som er - ?

 

Ein Modestus Fester er også nemnd.

 

Det er ikkje noka liste over arvingar i skifter så vidt eg kan sjå - det har vel vore for mykje krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilskuddet Terje.

 

Men dette åpner opp for et nytt problem. For i skiftet på Rognaldsvåg i 1774 er det kun Modester som er oppgitt som arving og eneste barn. Dette stemmer jo da dessverre dårlig med dine opplysninger.

 

Ole Olsen Rognaldsvåg var gift med Modester Heljesdtr. Fæster. De hadde 3 barn. Anna Elisabeth Margrethe født 1766 gift med Ole Nielsen Botn øvre, Diedrich født 1768 gift med Berthe Sophie Nilsdtr. og Ole Olsen født 1769.Det er skifte etter faren Ole Olsen i 1769. Der er det ingen Modester.

 

 

Det er skifte etter Anne Pedersdtr. Ebeltoft i Rognaldsvågen 15.05.1751. Det nevner sønnen Peder fra første ekteskap og datteren Modester, 16 år gammel fra andre ekteskap.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24190/146/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126640596.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i ferd med å skumme gjennom skifte etter Sakarias, og finn systera Karen nemnd; han har vore formyndar for henne. Så er også enke Madame Modester, sal.Berent Foormands, nemnt. Som er - ?

 

Ein Modestus Fester er også nemnd.

 

Det er ikkje noka liste over arvingar i skifter så vidt eg kan sjå - det har vel vore for mykje krav.

 

 

Når det gjelder Berendt Formands hustru, må jeg nok inn i boka som Wangensten la inn lenke til tidligere for å kunne svare på det. Da skal jeg prøve å svare på det også. Berendt Madtzen Forman 16.08.1702-17.01.1747 giftet seg i Nykirken 06.10.1729 med Modesta Hansdtr. Forman 17.02.1709-26.03.1783. Hun var datter av Hans Henriksen Forman og Karen Rasmusdtr. Lindgård (Rasmus Jensen Lindgaard og Modesta Dietrichsdtr. Fæster)

 

Når det gjelder Modestus Fæster, så kan jo det gi svar på denne Modestusdtr. som var nevnt i et tidligere innlegg. Jeg skal prøve å leite det opp igjen. Se innlegg nr.67, Anne Modestusdtr. gift med Simon Olsen i Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var vel gift med Anne Pedersdatter Ebeltoft . De er notert med to barn: Moderster g m Olav Olavson , og Helle. Anne var først gift med Wilken Hiermand og de er notert med en sønn Per som i 1751 seilte på Amsterdam iflg moren.

 

Eg har leita høgt og lavt etter ein son Helle, men eg er ikkje istand til å finne han. Han er som Rune nemner, så er han ikkje nemnd i skifte etter mora i 1751 eller faren i 1774. Han er heller ikkje å finne blant døde i Kinn pr.gj. 1729-1750.

 

Aleksander Hellesen Fester på Holmen fekk to gutar døypte som Helle i h.h.v. 1734 og 1736. Kan det vere ein av dei som er kome inn i feil Fester-familie?

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.