Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

I fylgje denne nettsida hadde Zacharias og Anna Castberg fire barn: http://home.no/oavesthagen/bartum_castberg.pdf

 

1. Henning Castberg Fæster, døpt i Bergen 3.3.1741, død før 1788.

2. Henninga Birgitha Fæster, født 1742, begravet 17.10.1805. Gift 5.9.1783 med proprietær på Vågnes Johan Arnoldus Heide. Han ble født 1727 og døde 1799.

3. Johanne Catharina Fæster, født 1745, død 16.6.1805 hos sin fetter Christian Lohmann som var hennes eneste arving.

4. Elias Christopher Fæster, født 16.11.1747, død 13.10.1806. Studiosus. Gift med Anne Marie Thode. Hun ble født ca. 1747 og døde i Bergen 9.7.1820. De hadde 5 barn.

 

Om dette er rett, så er det Elias Christopher det står, og ikkje Christophersen.

 

Eg ser at Zacharias er nemnd som dommar i Svanøe Birk på 1740-talet. Dei tre siste barna er vel då fødde i Sunnfjord ein eller annan stad. (Kinn, Indre Holmedal, Ytre Holmedal?)

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den lenken Egil.

 

Jeg har registrert at navnet var Elias Christopher Fæster. Han og Anne Marie Thode fikk disse barna i Bergen.

 

Zacharias født 19.05.1780 (død i merknadsfeltet)

 

Hans Andreas Norenberg født 29.09.1781

 

Annanias Castberg født 04.06.1783

 

Diederich Lyder Smith født 19.10.1786 (her er far skrevet som Lars Elias) her er også anført død i merknadsfeltet

 

Bergitt Marie født 11.03.1789. Også her er anført død.

 

 

Da tror jeg nok vi kan fastslå at Zacharias og Anne har hatt 4 barn hvorav 3 var i live ved morens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for den - uforståeleg at eg ikkje fann dette, men slik er no verda. Grunnen til at eg har avskrive Sakarias som barnlaus i farten er nok at dei ikkje står i skiftet, det er eg ikkje van med. Stadig nye ting å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for dem som kanskje trodde, eller håpet at vi nå var ferdige med denne Fæster floken, så har jeg en ny liten nøtt.

 

Det gravlegges 13.05.1750 under stolene i Korskirken en Alexanders Fæster, 17 år gammel. Hvem var han sønn av?

 

Og hvem var Kirsten Fæster, Iver Michelsens kjæreste som ble gravlagt 30.06.1716 i Nykirken under mannfolkstolene? Kan det være Kirsten Alexandersdtr. Fæster som var født i Selje i 1690?

 

Og hva med denne lille julenøtten? Den 06.05.1696 ble det gravlagt et navnløst barn uten klokker og uten likpreken i Nykirken. Moren var Maren Fæster.

 

http://digitalarkive...merk=39515#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det gravlegges 13.05.1750 under stolene i Korskirken en Alexanders Fæster, 17 år gammel. Hvem var han sønn av?

 

 

Alexander Fæster 17 år konfirmert i korskirken i Bergen januar 1750. Eg er litt usikker på korleis eg skal tolke desse kråketeikna, men eg tolkar det til at han er døypt i korskirken (Xkirken?), og bur hos Herman Ladvig.

Nr. 6

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 7 (1736-1839), Konfirmerte 1751, side 39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8682&idx_id=8682&uid=ny&idx_side=-42

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321630276.jpg

 

Kan det vere denne, Alexander døypt 1733, Far Hans Fester, blant fadrane Egte Fester og Maren Thode.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=dp12011686&gardpostnr=6417&personpostnr=51814&merk=51814#ovre

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye bidrag Egil.

 

Selv om jeg har ført inn alle Fæsterne vi har vært borti i dette temaet, har jeg likevel problemer med å finne frem til rett person.

 

Vilken Hans Fæster er det snakk om her da?

 

Hans Fæster giftet seg i DK 17.01.1725 med Boel Lodding. En enkemann med samme navn, styrmann, giftet seg 09.01.1744 med Brigida Undal i DK. Er dette samme mann, hvem var han sønn av?

 

Hans Michael Alexanderson Fæster f. 1694 giftet seg 10.04.1720 med Elisabeth Zandersdtr. Bærdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Ladvig ovanfor kan vere den same som Herman Lodding. Eg ser at Herman Lodding og Fester-farmilien ofte er oppført som fadrar, enten for kvarandre sine barn, eller som fadrar saman for andre barn.

 

I oversikta over fadrar dukkar det av og til også opp fars- og/eller etternamn på ein del Fester-koner. Det kan kanskje vere interessant, dersom det er noko som manglar. (Det er litt ulik skrivemåte, så eg tar med alle variantane)

 

1691 Christen Festers kone Ane Tollachsdat

1710 Jens Festers k Birte Farnow

1711 Diric Festers k Lisbet Jørgensdat

1711 Jens Festers k Berthe Farnov

1714 Diric Festers k Elisabeth Balchen

1716 Jens Festers k Berthe Farnow

1717 Jens Festers k Birgittha Farnow

1720 Hans Festers k Elisabeth Bærdt

1723 Berent Gunderssøn Festers k Ægte Castensdat

1725 Hans Festers k Boel Lading

 

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jo ikke dette enklere akkurat.

 

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, finner jeg 3 aktuelle vielser med Hans Fæster i 1720, 1725 og 1744.

 

Hans Michael Alexandersen Fæster var altså gift med Elisabeth Zandersdtr. Bærdt i 1720.

De får etter hva jeg kan se, disse barna.

 

1. Alexander døpt 08.12.1720 i KK

 

2. Johan Peter døpt 02.08.1722 i KK

 

3. Elisabeth døpt 12.10.1723 i KK. Det er trolig hun som gravlegges 08.05.1724 som Hans Fæsters barn 6mnd gammel.

 

Så dukker Hans Fæster opp med hustru Boel Lodding. De giftet seg 17.01.1725 i DK

 

De får disse barna

 

1. Hermann døpt 24.10.1726

 

2. Alexander døpt 10.11.1733

 

Dersom jeg går tilbake til gravlagt finner jeg bl.a. dette i merknadsfeltet.

 

Hans Fæsters kone på Torwed , begravet i kirken med prædiken 08.02.1740 i KK. Er dette Boel Lodding?

For en Hans Fæster styrmann, giftet seg som enkemann i 1744 med Brigida Undal i Dk.

 

Videre i gravlagte finner jeg dette.

 

Birthe Knudsdtr. Undall , Hans Fæsters kone , af det søefarendes fattighues gravlagt 11.02.1756 i St. Jørgen

 

Og den 18.06.1757 gravlegges Hans Fæsters kone i Nykirken.

 

Ble du noe klokere Egil?

 

Dør Elisabeth Zandersdtr. Bærdt en gang mellom 1723 og 1724 og Hans gifter seg på nytt med Boel Lodding som dør i 1740 hvorpå Hans gifter seg på nytt med Brithe/Brigida Knutsdtr. Undal i 1744. Hun igjen dør i 1756?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dukker Hans Fæster opp med hustru Boel Lodding. De giftet seg 17.01.1725 i DK

 

De får disse barna

 

1. Hermann døpt 24.10.1726

 

2. Alexander døpt 10.11.1733

 

 

Hans Fæsters kone på Torwed , begravet i kirken med prædiken 08.02.1740 i KK. Er dette Boel Lodding?

For en Hans Fæster styrmann, giftet seg som enkemann i 1744 med Brigida Undal i Dk.

 

 

Skifte etter Boel Hermansdtr Lodding (altså også kobling til Herman Lodding) 2. mars 1740

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=269&storleik=

 

Det betyr vel at det må vere ho som blir gravlagd 08.02.1740

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Boel Hermansdtr. Lodding 02.03.1740. Hans Fæster oppholder seg i Købelhavn. De har barna Herman og Alexander. Herman Loding er formynder, kanskje far til Boel.

 

Da kan vi trolig slå fast at det dreier seg om to Hans Fæster. Den ene Hans Micheal og den andre, kun Hans. Det er denne vi ikke klarer å plassere. Men han døper altså en sønn Alexander i 133, vilket burde indikere at også hans far var en Alexander Fæster.

 

Nei nå tror jeg at jeg trenger en pause fra disse Fæsterne til over jul. Det går trill rundt her :lol:

 

 

Hjelper dette da?

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1380&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå tror jeg at jeg trenger en pause fra disse Fæsterne til over jul. Det går trill rundt her :lol:

 

 

Hjelper dette da?

 

http://da2.uib.no/cg...=1380&storleik=

 

Det vil vel bli nokre "Fæster" når alt er på plass.

 

Eg tolkar dette til at den siste delen av skiftet er påført seinare (1746). Dette med datteren til Boel Lodding kan tolkast på to måtar: Enten er ikkje Hans Fæster som var gift med Elisabeth, den same som Hans Fæster som var gift med Boel (og det kan vel kanskje stemme) eller så ville det vel blitt opplyst at datteren også var Hans Fæster si, eller så hadde Boel Lodding ei datter frå før.

 

Dersom det er rett at påføringa er gjort i 1746, så betyr det at alle barna etter Hans og Elisabeth då var døde. Dersom Hans Fæster si daverende kone gav avkall på deler av arven i 1746, så må det bety at Hans Fæster som var gift med Elisabeth, også må ha gifta seg opp igjen. Var det med Berthe, eller kvifor står ho oppført der. (Nei det blir vel feil. Ho var gift med Jens, men ho døde vel i 1735, er det to Berthe Fæster ogå?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at Berthe Fæster er identisk med Berthe/Brigida Knutsdtr. Undal som giftet seg med Hans Fæster i 1744..

 

De to første barna i ekteskapet med Elisabeth døde små, sønnen Johan Peter døde trolig i 1746. Da var Hans Fæster fraværende og hans daværende hustru gav avkall på arven som faren skulle hatt.

Da må det være snakk om Hans Michael Alexandersen Fæster.

 

Han var først gift med Elisabeth i 1720. De får tre barn sammen, to dør små en sønn lever til 1746 = Johan Peter. Elisabeth dør i 1724 ref skiftet 10.02.1724. Hans Michael gifter seg på nytt med Boel Lodding. De får to barn, Hermann og Alexander. Boel dør i 1740 og barna er nevnt i skiftet med Hermann Loding som formynder. Hans Fæster er i København.

Han Fæster gifter seg i 1744 med Berthe/Brigida Knutsdtr. Undal. Hans drar til København igjen og sønnen fra første ekteskap Johan Peter dør.

Berthe dør i 1756.

 

Jeg oppfatter skiftet i 1724 som at datteren Elisabeth har fått et gullsmykke av Boel Lodding.Jeg ser jo at Herman Loding er fadder, dermed så har nok Loding familien hatt forbindelse med Hans Fæster mens han var gift med Elisabeth. Kanskje har Elisabeth fått dette gullsmykket i forbindelse med dåpen fra Boel Loding.

 

Jeg tolker alt dette som at det er Hans Michael Fæster vi har med å gjøre i alle disse tre ekteskapene. Så spørs det da om han giftet seg en fjerde gang etter Berthe Undal døde i 1756, siden det åpenbart ogs dør en kvinne i 1757 som var Hans Fæsters kone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si. Jeg var ikke en gang klar over at han var dårlig. Eller som den ene karen sa til den aldre. "Nå er'n Ole dau. Hvorpå den andre svarte. Var'n sjuk? Da håper jeg ikke det var noe alvorlig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest du har gjort ein formidabel ryddejobb til jul, Rune. Vi kan nok framleis klare å dokumentere lagnaden til fleire etterkomarar etter Didrik Fester, men som fleire har antyda: No trur eg vi prioriterer Jule-Fester nokre dagar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er einig i at det kan passe å ta julehelg no.

 

Eg har eit eige lite Fester-mysterium som eg aldri har funne ut av. Dette er frå ein seinare generasjon, men når det er så mange Fester-kjennarar inne, så kan det vere artig og høyre om nokon kjenner til denne.

 

Johan Lauritz Thomassen Fester – f. Reksten (Kinn) 1877. Han forsvinn etter 1892 då eg finn han som fadder i Kinn.

(Han hadde ein bror Didrik, som var fødd i 1875, og som emigrerte til Amerika i 1893)

 

Thomas Olai Olsen Fester f. Reksten 1852, gift 1 med Juditte Eriksdtr Reksten 1874, gift 2 med Karen Karlsdtr Rognsø 1886, Thomas Olai døde i 1894.

 

Far til Thomas Olai var Ole Didrikson Fester, fødd Florøen 1801, gift 1840 med Henrikke Bjørnsdtr.

 

Far til Ole var Didrik Olsen Fester,f Rognaldsvågen 1768, gift med Birte Nilsdtr.

 

Mor til Didrik var Modeste Alexandersdtr Fester f. 1735 Rognaldsvågen, gift med Ole Olsen Fengestad.

 

Eg hadde ei etterlysing etter han i det gamle forumet. http://forum.arkivve...age__hl__fester

 

Dersom det er nokon som kjenner til Johan Lauritz sin skjebne, så hadde det vore kjekt å få informasjon om korleis det gjekk med han.

(Ikkje bruk til å leite, det kan vi heller ta igjen ein annan gong i eit eige tema.)

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan vel være greit å ta en liten feste pause.

 

Etterlysningen din har jeg dessverre ikke noe å bidra med forløpig. Jeg har ikke kommet så langt ut i Fæster slekten ennå. Det er bare en ting som får det til å skurre litt i ørene mine. Jeg er klar over at Modester er oppført som Alexandersdtr. ved vielsen, men hvorfor døper hun en sønn Diedrich og ikke Alexander. Jeg har i bakhode tanken på at der også finnes alternativer i Modesta Diedrichsdtr.

 

 

Som en siste liten tankevekker har jeg følgende problem jeg vil dele.

 

Maren Dorothea Fæster giftet seg i Bergen 22.11.1769 med Jacob Abrahamsen. Etter alder i 1801 å dømme var fun født omlag 1745.

 

Sammen fikk de 6 barn som jeg har funnet.

 

Johanne Dorothea 1770, Alida 1772, Abraham 1775, Alexander Fæster 1778, Anna Dorothea 1781 og Isach i 1784.

 

Følgende faddere er av interesse. Anne Elisabeth Fæster i 1770, Karen og Hans Fæster i 1772, Nielske Maria Faster i 1775, 1781 og 1784.

 

Bare i tilfelle man skulle mangle tidsfordriv i jula. Skulle jeg snuble over noe selv legger jeg det inn, jul eller ikke jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten brikke til på plass i puslespillet.

 

Kirsten Alexandersdtr. Fæster døpt i Selje 24.09.1690 giftet seg i Korskirken 12.10.1713 med Iver Michelsen Gram.

De fikk to barn.

 

1. Karen døpt 04.03.1714 i Nykirken

 

2. Michel døpt 01.11.1715 i Nykirken

 

Kirsten dør og blir begravet 30.07.1716 i Nykirken. Det er skifte etter henne 09.09.1716. Iver Michelsen dør i 1736 i Venedig.

 

Da er det Rasmus født 1693 jeg ikke har opplysninger om når det gjelder de barna vi kjenner til etter Alexander Diedrichson Fæster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Men eit spørsmål til: Er dette den same Modesta som vi har gift (for andre gong?) med Rasmus Jensson Lindegård?

17201 Helle Christensøn Olberk Modesta Didricsdatr Fester Jul 06 1673 NK

 

Han har borgarskap frå 1635 2531 Hellge Christenssen Aalborg 2804 1635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase.

 

Ja, det må være den samme Modesta. Det andre alternativet var jo at det var Modesta Alexandersdtr. født 1689 som giftet seg med Rasmus, men hun ble gift med Daniel Bastiansen.

 

Denne Helle må jo ha vært en godt voksen mann i 1673 ,år han tok Borgerskap alt i 1635. Jeg antar at han må være født 1615 eller før. Hun har da trolig blitt enke tidlig.

Helle Obech er nevnt i koppskatten 1675, da er han oppført alene. Men jeg finner ham ikke i samme liste fra 1683.Da er Modester nevnt med Rasmus Jensen og datter Karen.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=kopp1683&gardpostnr=318&merk=318#ovre

 

 

Det samme finner jeg i 1689. Kun Modeste med ektemann Rasmus Jensen og datter Karen.Sønnen Jens må ha blitt født etter 1689 eller ville vel han ha vært nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.