Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen. Helle ble født 1734 og døde samme år i Bremanger. Derfor finner dere ikke mere om han.

 

Det høyres ut til å passe på Aleksander Hellesen Fester på Holmen sin fyrste son

http://digitalarkive...3&merk=723#ovre

 

Eller er det fleire Helle Aleksandersen Fester som er fødde i 1834, og død same året.

 

Ikkje heilt enkelt med alle desse namna som går igjen.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett. Jeg har ved en feil ført Helle opp begge steder. Men som datter av Alexander Hellesen Fester har jeg notert henne med faddere.

Faddere: Niels Andersen, Rasmus Iversen Houe, Iver Klongersætt, Anne Margrethe sal Helle Fester, Anne Fester, Synneve Iversdatter. Har nu slettet den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare bekrefte at denne slekten nok har forvirret langt flere enn vi som har styrt med denne debatten. Og problemene blir jo verken færre eller mindre av at man stort sett utelater farsnavnet og bare skriver Fæster. Når de dertil forflytter seg rundt i Sogn og Fjorane, til Bergen og tibake igjen, så blir saken ennå mer komplisert.

Men trøsten må være at vi vet langt mer om denne slekten enn da vi startet. Så får vi heller prøve å plassere bitene i puslespillet en etter en etter som de dukker opp. Jeg har i alle fall ikke tenkt å gi meg riktig ennå.

Det kunne ha vært svært interessant og hørt hva Aase har funnet ut at skiftet etter Sakkarias Hansen (Fæster) sønn av Hans Erikson Rygg. Han døde ugift og det burde forhåpentligvis gi oss opplysninger om hans søsken som tildels ogs brukte Fæster navnet selv om det kom fra mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakarias var gift, med Anna Castberg. Skiftet er stort og langt og inneheld ei formidabel liste over framlagde dokument og krav, men inga liste over arvingar, dessverre. Systera Karen Hansdtr Fester er nemnd fordi Sakarias har vore formyndar og ho dermed har krav på pengar frå buet.

 

Alle syskena kalla seg Fester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en smule skuffende, men takk for hjelpen skal du ha likefullt. Jeg har kikket på det selv og gav ganske fort opp.

 

Men du nevnte noe om en Modestus. Fant du ut noe mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om det Terje. Det jeg vet er at Sakkarias Hansen Fæster var født på gården Rygg i Gloppen i 1707 og døde i Holmedal, Sunnfjord i 1755. En gang rundt 1730 eller senere må han ha giftet seg med Anne. Kanskje andre har mer om den biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noen kjente Fæster?

 

"Foreldre: Johan Arnold Heide, født 08.06.1727, død 31.08.1807 og Henninge Birgitte Fæster, født 1738, død 09.10.1803 paa Søndmøre"

 

"Hanne Justa van Aller, født 08.09.1806

Gift 19.02.1835 med Harald Fæster, født 20.04.1798, død 25.12.1870. Søcapt. Komand. Ub. (Foreldre: Grosserer i København Jes Fæster, født 04.01.1766, død 21.09.1840 og June Marie Bendstrup, født 31.10.1763, død 29.09.1849)."

 

Og her kan dere søke på "Fæster" http://wangensteen.net/diverse/gloppen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars Ove.

 

Takk for et nytt flott bidrag.

Når det gjelder Henninger Bergitte har jeg såvidt registrert henne og notert meg navnet for videre undersøkelser.

Når det gjelder Fæster navnet utenfor Norge har jeg ingen opplysninger så langt, da jeg har konsentrert meg om slekten i Norge på 16 og 1700 tallet. De er en oppgave stor nok i øyeblikket. Men jeg er klar over at der finnes mange med det navnet i Danmark og Tyskland. Den første norske stamfaren Diedrich Fæster kom jofra Lybeck da han fikk >Borgerskap i Bergen i 1636.

 

Når det gjelder lenken din til Gloppen, så skal den bli meget interessant å følge. Jeg fikk opp 47 treff på Fæster. Dette ser ut til å være etterkommerne etter Hans Ericson Rygg og kona Katrine Alexandersdtr. Fæster. Dette blir spennenede å sjekke ut. Takk igjen for et flott bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott Terje. Da er også han på plass også med mellomnavnet Holbeck. Det dukker opp igjen i 1760 da datteren til Helje døper en sønn med samme navn..

 

Da mangler kun Katrine født ca 1684/85 og Lorentz 1691/92 i den familien, med mindre det er født noen jenter i de årene hvor kirkeboken mangler . Guttene ville jo ha vært med i 1701 tellingen.Der er jo plass til barn i perioden 1695-1701 da Alexander døde. Men de må enten være død før 1701 eller det var døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorentz Alexandersen Faster ble døpt den 15,november 1671 og her må man lese vertialt i venstre kolonne:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Selje, Ministerialbok nr. A 1 (1668-1696), Kronologisk liste 1692, side 76.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11642&idx_id=11642&uid=ny&idx_side=-79

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070515630080.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk begge to for en ny brikke i puslespillet.

 

Da gjenstår Katrine av de kjente barna. Hun var trolig det dørste barnet og er trolig født i 1684 siden Didrich ble født året etter.

Vi vet jo heller ikke når eller hvor Alexander giftet seg, men ut fra skattelistene i 1685 må det ha skjedd kort tid i forveien. Det må trolig enten ha skjedd i Bergen, eller Selje, Sannsynligheten taler vel for Bergen da det jo også er der hennes bror Rasmus Jensen Lindgaard opptrer med Modeste Diedrichsdtr. Fæster som hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nå prøve meg på en liten oversikt over Gloppen grenen av Fæster treet. Her regner jeg med at Aase kanskje kan evt rette opp feil eller legge til om noe mangler.

 

Erik Hansen Fæster fra Rygg i Gloppen var sønn av Hans Ericson Rygg og Katrine Alexandersdtr. Fæster. Han var døpt 12.07.1705 og ble gravlagt 24.06.1760. Han ble gift med Mari Jacobsdtr.24.01.1733. Hun skal være født rundt 1711 og var fortsatt i live i 1801.

 

Jeg har registrert følgende barn.

 

Hans Ericson Fæster døpt 12.09.1734 og gift 26.06.1762 med Eli Christine Absalonsdtr. Vereide. Har forløpig funnet 4 barn

 

Anne Marie Ericsdtr. Fæster døpt 23.01.1740, konfirmert 06.08.1758, gift 11.04.1763 med Ole Absalon Vereide , trolig bror av Eli Christine

 

Cathrine Ericsdtr. Fæster døpt 12.01.1743, gift 14.01.1765 med Klokker Christen Didrikson Wittrup men gravlagt allerede 14.07.1765

 

Pernille Eriksdtr. Fæster døpt 27.07.1745, konfirmert 06.12.1761 og gift 14.10.1771 med Knut Nielsson Rygg.

 

Margrethe Ericsdtr. Fæster døpt 21.07.1748, konfirmert 09.04.1764, gift 02.01.1774 med Rasmus Hansson Rødset.

 

Jacob Ericson Fæster døpt 30.05.1751, fortsatt ugift i 1801.

 

Elsebe Christine Ericsdtr. Fæster døpt 21.04.1754, gift 14.04.1785 med enkemann Jens Jonson Scodden.

 

Christense Ericsdtr. Fæster døpt 06.04.1760, konfirmert 27.10.1774, gift 07.01.1777 med Peder Reinholtson Wittrup

 

 

I tillegg til disse jeg her har nevnt finner jeg også en Malene Ericsdtr. Fæster som som giftet seg 04.07.1774 med Elling Bergeson Østrem. Jeg finner ikke fødselen hennes.

 

Der er også en Johanne Cathrine Ericsdtr. Fæster som opptrer som fadder. Jeg er usikker på om hun er identisk med Cathrine Ericsdtr. Sistnevnte bruker kun Cathrine ved vielsen.

 

Som man ser er der god plass til 2-3 barn mellom 1734 og 1740. Kanskje Aase har noe å tilføye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noen kjente Fæster?

 

"Foreldre: Johan Arnold Heide, født 08.06.1727, død 31.08.1807 og Henninge Birgitte Fæster, født 1738, død 09.10.1803 paa Søndmøre"

 

"Hanne Justa van Aller, født 08.09.1806

Gift 19.02.1835 med Harald Fæster, født 20.04.1798, død 25.12.1870. Søcapt. Komand. Ub. (Foreldre: Grosserer i København Jes Fæster, født 04.01.1766, død 21.09.1840 og June Marie Bendstrup, født 31.10.1763, død 29.09.1849)."

 

 

Her er giftemålet mellom Johan Arnold Heide og Henninge Birgitte Fæster i 1783. Henninge var ei niese av Johan Arnold si tidlegare kone.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=vi15311698&gardpostnr=2222&personpostnr=4440&merk=4440#ovre

 

Johan Arnold gifta seg i 1765 med Thygana Catharina Castberg

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=vi15311698&gardpostnr=1699&personpostnr=3393&merk=3393#ovre

 

I 1739 giftar ein Zacharias Hanssen Faster?? seg med Mdmselle Anne Henningsdtr Castberg.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi15311698&personpostnr=1689&merk=1689

I kyrkjeboka ser det ut til å stå Fæster, og Zacharias skal vere frå Bergen (midt på sida)

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A02 (1739-1761), Ekteviede 1739, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15996&idx_id=15996&uid=ny&idx_side=-43

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070831640618.jpg

 

Gir dette noko meining?

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil.

 

Ja dette har vi forsåvidt berørt tidligere. Zakarias Hansen Fæster var sønn av Hans Ericson Rygg og Kathrine Alexandersdtr. Fæster. Han var døpt i Gloppen 05.03.1707 og dør i Holmedal i Sunnfjord i 1765. Det er imidlertid første gang jeg ser Annes's farsnavn og ikke minst tid og sted for vielsen.Der er et stort skifte etter Zacharias, hvor et par av søskene nevnes . Ekteskapet med Anne var barnløst, men de hadde tydeligvis stor gjeld så der var intet å arve.

Hjertelig takk for den Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skifte etter Anne Castberg i 1788 i Borgund. (Eg er litt usikker på om eg klarer å tyde denne heilt, men eg prøver)

Så vidt eg tolkar det, er ho oppført som enke etter avdøde "Birke-dommer"?? Fæster. Hennes barn (kan det vere frå eit tidlegare ellerseinare ekteskap?) Elias Christophersen Fæster, gift og busatt i Bergen, Henninge Birgithe Fæster gift med Johan Arnold Heyde og Johanne Catharina Fæster, opholder seg hos svoger Heyde, dvs. hos Henninge Birgithe.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 29 , 1787-1801, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Uryddig kronologi. Nytt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/24570/81/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90126710720.jpg

 

Eg har forsåvidt falt av Fæster-lasset for lenge sidan, men om ikkje Zacharias er far til desse barna, kor kommer då Fæster-namnet frå?

 

Her er Henninge Birgithe og Johanne Catharine i 1801, oppgitt til h.h.v. 59 og 56 år gamle. Det skulle for såvidt passe bra at Zacharias var faren, i forhold til at han og Anne Castberg gifta seg i 1739 (Eller er det fleire Anne Castberg også som har gifta seg med ein annan Fæster?)

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg prøver i det lengste å holde meg fast på lasset, men det er som alle forstår vanskeleg.

 

Det einaste barnet eg har funne etter Sakarias og Anna er Henning Castberg Fester, f.1741 i Bergen. Eg finn han ikkje død, men finn han heller ikkje seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder Castberg og for å kanskje trå utenfor stien:

 

Er nevnte Castberg i slekt med presten i Vang i Valdres som ble gift med Gelmeyden ? Hvis ja så har jeg en del om presten i Vang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått sett så nøye på dette ennå. men om Anne Castbergs barn har Christophersen som farsnavn må jo det være fra et annet ekteskap enn med Zacharias.

 

Jeg kan imidlertid fortelle at Anne var døpt i Borgund 26.05.1705 som datter av Sorenskriver i Borgund Henning Thygesen Castberg og Berthe Andersdtr. De giftet seg i Borgund 09.05.1703.

 

Jeg skal prøve å se om jeg kan finne disse Fæster barna døpt et sted.

 

Til Lars Ove.

 

Takk igjen for bidraget ditt. Jeg jobber fortsatt med det forrige :D . Jeg vet som sagt ikke noe mer om denne Castberg slekten forløpig. Og jeg vet ikke om jeg skal gi meg i kast med det riktig ennå. Det er mer enn nok av løse tråder i denne Fæster smørja. Men om jeg skulle komme til å snuble over noe, skal jeg ha spørsmålet ditt i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.