Gå til innhold
Arkivverket

Øygarden i Nord-Fron, Gudbrandsdalen. 1801.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

I folketellinga i 1801 finnes denne familien på Øygarden (259/1) i daværende Fron (Sødorp sogn.) i Gudbrandsdalen.

 

I følge boka Garder og slekter i Fron av E. Hovdhaugen skal Ole Olsen komme i fra Graupe i Kvikne sogn (samme kommune) mens kona Marit Tordsdtr er oppført som kanskje ifra Risdal? Risdal ligger i Skåbu, ikke langt ifra Graupe. Samme bok kan ikke gi noe mere opplysninger om de to sin tilknytning til hhv Graupe og Risdal.

Marit kan kanskje ha vært datter av Tor Torgersen Risdal og Anne Sjursdtr. fra Veslum?

 

Er det noen som kjenner til opphavet til Ole Olsen og Marit Torsdotter? Og også hvor lenge de levde, jeg har ikke greid å finne dødsfallene til dem i kirkebøkene. Men ett skifte ifra Øygarden i 1827 er ett spor, Ole Olsen er oppgitt til å være død da. Kanskje kan originalskiftet gi flere svar, men til det trenger jeg hjelp til å tyde.

 

Sønnen Ole Olsen (1798-9.3.1875) ble sammen med kona Marit Hansdtr. fra Kverndalen (20.3.1811-7.12.1887) de neste brukerne på Øygarden. De fikk fire døtre, Mari f 1830, Randi f 1834, Oline f 1843 og Anne f 1848.

 

På forhånd takk for tips og hjelp til å finne sikre opplysninger om opphavet til Ole Olsen og Marit Torsdtr. og også deres dødsfall.

 

Mvh Anders Bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Uppigard Graupe, side 348, sier Hovdhaugen at Ole Olsen Masseng kjøpte Uppigard Graupe i 1794, men solgte igjen i 1796, hvilket var samme år som Ole Olsen Graupe kjøpte Øygarden.

Det er et skifte på Masseng i 1768 etter Ole Amundsen som var død, og der står blant barna en Ole 12 år gammel, som passer veldig godt i alder til den Ole Olsen som står som gardbruker på Ødegaarden i 1801.

 

Når det gjelder Mari Torsdatter, så har jeg ikke funnet noe som underbygger at hun skulle være fra Risdal. Sven Johannesen og Berit Torsdatter Risdal døpte en sønn Syver den 11. august 1799, men ingen fra Øygarden var faddere der.

Ole Olsen og Mari Torsdatter Øygarden døpte en sønn Thor den 22. juni 1800, men ingen fra Risdal var faddere der. Heller ikke da de døpte datteren Sigrie den 17. februar 1805.

Dette trenger ikke å være noen indikasjon på manglende slektskap. Vi ser jo at Berit kalte sin eldste datter for Anne, og begge de to eldste døtrene til Mari het også Anne.

Men jeg kan ikke se at det finnes noe skifte etter hverken Tor eller Anne Risdal, så da vet jeg dessverre ikke hvor man evnt. kunne finne sikker dokumentasjon på at Mari kom fra Risdal.

 

Ole Olsen Ødegaarden døde 10. juli 1826, og kona Mari Torsdatter Ødegaarden den 15. november 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aud, der har du jo funnet begge dødsfallene som jeg har lett meg blind på og i tillegg sammenhengen med Graupe, der jeg hadde sett for mye på brukerne på Nigard Graupe, der det også var Ole i samme perioden, men som jeg ikke fikk til å stemme sammen med den Ole Olsen jeg så etter. Ser av Hovdhaugens bok at Ole Amundsen Masseng kjøpte seg til Masseng så da er det en vanskelig jakt å komme noe videre med disse folka uansett, da de ikke sitter på samme gårdene over flere generasjoner.

 

Risdal er vel muligens ett blindspor, og kanskje ikke noe man kan hverken få bekreftet eller avkreftet, bare en teori, derav også Hovdhaugens ? bak navnet til Mari Torsdotter. Jeg lar henne ligge til så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På ‎17‎.‎12‎.‎2012 den 20.34, Anders Bakken skrev:

Takk Aud, der har du jo funnet begge dødsfallene som jeg har lett meg blind på og i tillegg sammenhengen med Graupe, der jeg hadde sett for mye på brukerne på Nigard Graupe, der det også var Ole i samme perioden, men som jeg ikke fikk til å stemme sammen med den Ole Olsen jeg så etter. Ser av Hovdhaugens bok at Ole Amundsen Masseng kjøpte seg til Masseng så da er det en vanskelig jakt å komme noe videre med disse folka uansett, da de ikke sitter på samme gårdene over flere generasjoner.

 

Risdal er vel muligens ett blindspor, og kanskje ikke noe man kan hverken få bekreftet eller avkreftet, bare en teori, derav også Hovdhaugens ? bak navnet til Mari Torsdotter. Jeg lar henne ligge til så lenge!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.