Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av barna til Peder Johnsen Hoven i USA?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg håper at det er noen som kan hjelpe meg med denne søskenflokken etter Kari og Peder Johnsen Hoven:

 

Peder Johnsen Hoven f. 3. april 1823 på plassen Hovenøyen under Hoven i Sunndalen, Møre og Romsdal. Han var låsesmed og gikk i dagligtalen under navnet "Peder pipmaker". Da han var 32 år gammel giftet han seg første gangen med enka Gunhild Bjørnsdatter Innvik f. 30. juli 1795 på Øvre Jordal. Etter at hun døde giftet Peder seg den 16. des. 1873 med Kari Iversdatter Håsen f. 3. okt. 1851. De ble husmannsfolk på plassen Håsen under Åker i Sunndalen, og fikk barna:

 

1. Dordi f. 30. juli 1874, hun utvandret til Boston i 1890, da med etternavnet Haasen Hansen?

 

2. John f. 13. mars 1876, han utvandret til New York i 1888 og brukte da etternavnet Haasen.

 

3. Anna f. 6. mars 1878, hun har jeg ikke funnet som utvandret, men trolig dro også hun til USA.

 

4. Marit f. 30. des. 1883, utvandret til Minnesota i 1900 sammen med foreldrene og søsteren Jonetta.

 

5. Iver f. 20. nov. 1884, utvandret i 1900 til Usa, gift der med Josie Kirkvold f. 1903, de har jeg funnet som bosatte i Minnesota.

 

6. Jonetta f. 1. mai 1890, utvandret sammen med foreldrene og søsteren Marit i 1900 til Minnesota, ble gift med Gustav Moltumyr Pedersen f. 8. des. 1883, død 30. juli 1957.

 

I 1900 ble altså Peder, Kari, og døtrene Marit og Jonetta med Peders søstersønn John Holten til Minnesota. Jeg har funnet at Peder døde i 1908 i Minnesota, og også gravsteinen hans, der det er et portrett av ham.

 

Men jeg lurer på hvor det ble av barna Dordi, John, Anna og Marit?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Funnet å¨www.ansectry.com

 

Den 14.05.1890 utvandrer Dordi, Haasen Pederdatter, Hansen (f.1874) fra Kristiansund til Boston. Bosted: Sunndal, Nordmøre.

 

Marit skal ha blitt gift med :

- Christ O Haugen * 1867 i Norge

 

 

1920 United States Federal Census about Christ O Haugen

Name: Christ O Haugen

Christ C Haugen]

Age: 53

Birth Year: abt 1867

Birthplace: Norway

Home in 1920: Buzzle, Beltrami, Minnesota

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1891

Relation to Head of House: Head

Marital Status: Married

Spouse's Name: Mary Haugen

Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Home Owned: Own

Able to Read: Yes Able to

Write: Yes

 

Barn : Name: Clara M Haugen

[Clara M Hangen] Age: 15 Birth Year:

abt 1905

 

 

Name: Olga P Haugen

[Olga P Hangen] Age: 14 Birth Year: abt 1906

Name: Mamie C Haugen

[Mamie C Hangen] Age: 11 Birth Year: abt 1909

Name: Bertha C Haugen

[bertha C Hangen] Age: 1

[1 9/12] Birth Year: abt 1919

[abt 1918]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

 

 

Marit/ Mary i 1930

Name: Mary Haugen

Gender: Female

Birth Year: abt 1877

Birthplace: Norway

Race: White

Home in 1930: Buzzle, Beltrami, Minnesota

Marital Status: Widowed

Immigration Year: 1885

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes..... :) , flott altså, Mette!!!!! Dette ble jeg skikkelig glad for! At Marit ble til Mary er jo lett å forstå, men jeg ville nok ha strevd lenge for å ha funnet det du har gjort nå, så tusen takk skal du ha!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår selvsagt at dette må det forskes på, men jeg har erfart at årstall kan være "så som så" mange ganger, jeg har jo også funnet at Marit sannsynligvis reiste sammen med broren Iver tidligere i 1900 også og da står det feil fødselsår på henne:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=EMIKRUT&gardpostnr=6500&merk=6500#ovre

 

Så får jeg da forsøke å finne ut om det er den rette Marit/Mary.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan det ha vært John som bodde i Fertile? Jeg får ikke opp lenken som du har lagt inn desverre.

 

Her er i alle fall graven til Peder J Hoven:

 

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSsr=41&GScid=2356874&GRid=53352056&CScnty=1313&

 

Her er hans fødselsår ett år feil. På samme kirkegården er også Marit og Christ Haugen begravd, samt trolig døtrene Olga og Mamie.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tellingen for 1905 er Marit ført som født ca. 1883. Har oppholdt seg 4 år i Amerika.

Name: Moirt Hougan

[Marit Hougan] Census Date: Jun 1905 County: Beltrami Locality: Buzzle Birth Location: Norway Gender: Female Estimated Birth Year: abt 1883 Race: White Father's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er John med etternavnet Haasen da han drar:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=EMIKRUT&gardpostnr=2812&merk=2812#ovre

 

Jeg har nok tenkt at han reiste sammen med andre fra Sunndalen, og at han skulle bli tatt imot av f.eks. John Holten, men jeg aner ikke, Hanne-Line.

 

Stor takk til Arne, spesielt for siste bidraget. Det kan jo være en indikasjon på at denne Marit Haugen er den rette allikevel.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arne!

 

Jeg gir meg ende over, her har jeg strevd og strevd for å finne ut hvor det ble av Dordi. Jeg tenkte kanskje at hun brukte fornavnet Dorothy i USA, men jeg har ellers ikke vært i nærheten engang når det gjelder å finne ut hvor det ble av henne, så jeg gir meg som sagt ende over.....TUSEN TAKK skal du ha! Du verden så flink du er!

 

En stor takk også til Lars for at han har funnet ut når Dordi døde, her er jo også oppgitt hennes foreldres navn, morens fornavn på en måte som jeg aldri hadde klart å gjette meg til.

 

At mange av nordmennene som reiste til USA måtte forandre sine navn har jeg selvsagt visst, min mor hadde en onkel (halvbror til min morfar), som reiste fra Norge som Knut Severin Knudsen, og i USA ble til Sam Carl Nelson. Slekta her visste ikke hvor det ble av ham, før en amerikaner kom til Smøla for å finne farens slekt. Jeg husker at min mor da sa at det var jo ikke rart at de ikke hadde klart å finne ut hvor onkelen ble av, ingen kunne ha gjettet seg til at han skiftet så totalt navn!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dette! Med de nye opplsyningene viser det seg altså at Dordis andre mann, Henning Andersen Kirkvold ble født på Røros den 6. juni 1874. Med sin første kone, Sophie, fikk han bl.a. datteren Josepha (Josie) Kirkvold f. ca. 1909 som altså ble gift med Dordis bror Iver f. 1884. De fikk mange barn som folketellingen i 1940 viser:

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KSVC-3D6

 

Dordi ble altså stesvigermor til sin egen bror, Iver.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg kommer John er en kar bosatt i Fergus Falls og som skal ha immigrert i 1888, men han skal da hatt en onkel John f. i 1839 og som emigrerte i 1867. Dessverre så viser registreringskortet for WW1 at denne John skal være født 15. april 1877, men det forekommer jo feil der også. Jeg tviler på at dette kan være "din" John, men vil gjerne spørre deg om han hadde en onkel John som også emigrerte?

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-267-12336-5452-53?cc=1325221&wc=MMPJ-6X3:280118643

 

Navnet er skrevet John P. Haave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.