Gå til innhold
Arkivverket

Juleønske vedr. skifte eller dødsmelding i Bergen 1971 og 1986.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere forsøkt meg på to skiftet/dødsmeldinger fra 1971 og 1986. Jeg fikk svar vedr. 1971 , men uten navn, mens det ikke kom noe svar på min henvendelse om 1986.

 

Jeg fikk imidlertid en e-post i dag som gjorde meg oppmerksom på at papirene har kommet til dere fra skifteretten i Bergen.

 

"

Den 30.11.12 ble samtlige dødsbosaker (DBO) og dødsfallssaker (DFA) for Bergen byfogdembete for perioden 1980-2000 avlevert til Statsarkivet i Bergen. I tingrettens arkiv finnes kun DBO- og DFA-saker fra 2001 til dags dato."

 

 

 

Den 17de august 1971 døde Willy Fjørstad i Bergen, trolig i en sykkelulykke. Jeg skulle svært gjerne ha visst hva som står i dødsmeldingen/skiftet etter ham med navn og evt. bosted på etterlatte. Han var født i 1947.

 

"Her var svaret at han var ugift men etterlot seg to dødtre født 1970 og 71"

 

Her skulle jeg svært gjerne hatt navn på døtrene.

 

Den andre dødsmeldingen er etter hans far, Johan Nikolai Fredriksen Fjørstad. Han var født 16.02.1909, trolig på Vang i Oppland og døde i Bergen 26.08.1986. (Håper papirene nå er kommet fra skifteretten).

Jeg er på jakt etter de samme opplysningene i forbindelse med dette dødsfallet.

 

 

Og som tidligere gjentar jeg at svar gjerne må sendes meg pr. e-post til rthors@online.no siden dette gjelder personer som trolig fortsatt er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå tatt i mot om lag 1500 hyllemeter med arkivsaker fra Fylkesmannen i Hordaland, og knappe 500 hyllemeter fra Bergen byrett. Materialet er pakket ut og satt på plass. Vi er nå begynt å ta det i bruk til vanlige forespørsler.

 

Da ser vi at Johan Nikolai Fjørstad etterlot seg tre barn da han døde i 1986:

 

Johan, bosatt Gøteborg

Marie Raum, Bergen

Martha Tevik, Bergen

 

Her nevnes ikke Willy Fjørstads barn, og det indikerer at det kan være problematisk å gi ut opplysninger om dem. Etter våre regler kan vi ikke identifisere dem her i et åpent forum, men det kan også synes som om opplysningene ligger underlagt taushetsplikt. Da kan opplysningene heller ikke distribueres på epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for oppslaget vedr. Johan Nikolai Fjørstad.

Jeg har selvsagt ingen problemer med å akseptere svaret vedr. sønnen Willy. Dette har vært en vanskelig sak å arbeide med. Jeg får besøk i dag av den jeg i utgangspunktet har hjulpet, og hun har fått kontakt med både morsslekt og farsslekt på bakgrunn av det jeg har funnet med god hjelp fra Statsarkivet i Bergen, Rune Bergeseni Spania og ikke minst Jonny Mydland.

 

Jeg takker herved for all hjelp i denne og andre saker i året som har gått og ønsker de ansatte ved Statsarkivet i Bergen med familier en God og Velsignet Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
On 12/18/2012 at 9:43 PM, Rune Thorstensen said:

Jeg har tidligere forsøkt meg på to skiftet/dødsmeldinger fra 1971 og 1986. Jeg fikk svar vedr. 1971 , men uten navn, mens det ikke kom noe svar på min henvendelse om 1986.

 

Jeg fikk imidlertid en e-post i dag som gjorde meg oppmerksom på at papirene har kommet til dere fra skifteretten i Bergen.

 

"

Den 30.11.12 ble samtlige dødsbosaker (DBO) og dødsfallssaker (DFA) for Bergen byfogdembete for perioden 1980-2000 avlevert til Statsarkivet i Bergen. I tingrettens arkiv finnes kun DBO- og DFA-saker fra 2001 til dags dato."

 

 

 

Den 17de august 1971 døde Willy Fjørstad i Bergen, trolig i en sykkelulykke. Jeg skulle svært gjerne ha visst hva som står i dødsmeldingen/skiftet etter ham med navn og evt. bosted på etterlatte. Han var født i 1947.

 

"Her var svaret at han var ugift men etterlot seg to dødtre født 1970 og 71"

 

Her skulle jeg svært gjerne hatt navn på døtrene.

 

Den andre dødsmeldingen er etter hans far, Johan Nikolai Fredriksen Fjørstad. Han var født 16.02.1909, trolig på Vang i Oppland og døde i Bergen 26.08.1986. (Håper papirene nå er kommet fra skifteretten).

Jeg er på jakt etter de samme opplysningene i forbindelse med dette dødsfallet.

 

 

Og som tidligere gjentar jeg at svar gjerne må sendes meg pr. e-post til rthors@online.no siden dette gjelder personer som trolig fortsatt er i live.

Hei, gammelt innlegg, som jeg akkurat har sett.

Fikk du navnet på de to jentene?

Hvis ikke, de er mine kusiner, og jeg kan gi navnene til deg.

 

HIlsen

kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke. Jeg fikk en total data kræsj i 2017, og akkurat den saken jeg jobbet med der lå ikke lagret eksternt, så de opplysningene jeg hadde forsvant.

Ser du har sendt meg en privat melding så vi kan evt. ta det der.

Takk skal du ha Kai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.