Gå til innhold
Arkivverket

Bidragsprotokoller Skedsmo


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Er det bidragsprotokoller for Skedsmo og er de bevart?

 

Hvis de finnes, kan jeg få vite hva det evt står om barnefar Christian/Kristian Andersen, f. 21/10-1846 og evt. bidrag? Andre evt opplysninger i den forbindelse er også interessante. Barnet er: Ragnhild Kristina, f. 7/11-1881 og døpt 18/12-1881 (min oldemor). Hun vokste opp hos Edvard og Elina Hagerup. Barnefaren er vanskelig å finne. Derfor denne henvendelsen i håp om mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidragsprotokoller kan være så mangt. For den periode du er opptatt av vil amtmannens og fogdens arkiv være mest aktuelle. I Nedre Romerike fogderi kan man finne opplysninger i bidragssaker gjennom brevjournaler, men det finnes også en oversikt over resolusjoner. Samlet gir fogdens arkiv lite utover det som finnes i amtsarkivet. I Akershus amts arkiv er det seriene med bidragsjournaler (også kalt protokoller for oppfostringsbidrag) og bidragssaker som er mest interessante. Vi har tatt en rask titt i registre, uten å finne Kristian Andersen. Et stort antall fødsler utenfor ekteskap resulterte aldri i noen offentlig bidragssak på denne tida. Antall bidragssaker i forhold til antall barn født utenfor ekteskap antyder at omtrent annethvert barn født utenfor ekteskap ikke resulterte i offentlig bidragssak. Først etter 1916 kan man regne med at barn født utenfor ekteskap resulterte i bidragssak.

 

mvh

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin info. Det var synd det ikke ga mer info.

 

Men finnes det adopsjonsprotokoller eller lignende? Hvis, står det evt noe om de personene jeg spør om.Edvard og Elina Hagerup,Christian Andersen og Petra Marie Nielsen? I tilfelle, hva?.

 

Opphav og skjebne tiil Petra Mare er kjent.Dro til USA 1886 og fikk barn der med en svenske. Da var Ragnhild ca 5 år (født 1881). Hun står folketelt 1885 i Oslo sammen med Edvard og Elina Hagerup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et egentlig adopsjonsinstitutt ble ikke opprettet før i 1917. Det finnes heller ingen protokoller over pleieforeldre. Pleieforeldre ble da også gjerne ordnet helt privat, med slekt. Men i kommunale fattigvesensarkiver kan det finnes opplysninger, hvis fattigvesenet var involvert. Skedsmo kommune har oppbevaringsansvaret for fattigvesenets arkiver der, Oslo byarkiv har tilsvarende arkiv for Oslo og Aker.

 

mvh Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin info. Jeg er glad for å få vite mer, selv om det ikke gir resultat. Man lærer alltid noe nytt. Jeg tror ikke fattigvesenet var involvert, men det er nyttig å ha det i tankene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.