Gå til innhold
Arkivverket

Lier i Buskerud Lars Berntsen, Nordal. Navnelikhet for en sønn.


Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Lars Berntsen Nordal f. 06.12.1826 og Elen Lovise Pedersdatter f. 25.01.1827, hadde bl.a en sønn ved navn Gunnerius Larsen Nordal født på Nordal i Lier 08.03.1865. Han meldte utflytting til Chicago i 1887.

Samme året 02.05. 1887 ble Anders Guneriussen, Paulsrud født på Hanseide i Sylling i Lier.

 

Jeg har en navnelikhet med Tjener Gunnerius Larsen, Gunderud, f. 1855 og h. Anne Kirstine Andersdatter f. 1857. De fikk en sønn Lars f. 16. oct. 1879.

 

Problemet er bl.a. at denne Gunnerius Larsen sin far heter Lars Kristoffersen Justedeie.

 

Dermed forsvinner rekkefølgen bakover i tid for meg.

 

Lars Berntsen sine foreldre har jeg som Bernt Henriksen Funnesdal og Ragni Larsdatter Funnesdal fødte hhv. 1804 og 1799

Elen Lovise Pedersdatter sine foreldre var Peder Hansen Skauen og Anne Larsdatter Nordal, f. hhv.1803 og 1795.

 

Er det noen gjenlevende slektninger i Lier som kan avklare mitt problem. Med hvem og når giftet Gunnerius Larsen Nordal seg?

 

med vennlig hilsen arrober

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, Gunnerius Larsen Nordal var ungkar da han meldte utreise i 1887, se nr. 3: http://www.arkivverk...y&idx_side=-384

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60531040116.jpg

 

Når det gjelder Anders Guneriussen, som ble født på Hornseie 2. mai 1887, så var han sønn av husmann Gunerius Larsen og Anne Kristine Andersdatter. Det er nok skrevet feil fødselsår på dem i kirkeboka (1865 i stedet for 1855 på Gunerius og 1867 i stedet for 1857 på Anne K.) De giftet seg 26. september 1879 og fikk Lars i 1879, Anna i 1881, Karoline i 1883, Anders i -87 og Karen-Marie i -89.

Jeg kjenner ikke familiene, men du kan finne mye på hjemmesiden til Buskerud slektshistorielag (Marie Hennum/familier i Lier).

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner Gunerius og familien hans på Veslesæteren i Lier i 1865. Veslesæteren, Justadeie (mange plasser under Justad) og Svarvestolen (Svervestolen i 1875-tellingen for Modum) ligger i Finnemarka/Glitrevann, og derfor kan det ofte gå i surr mellom Lier og Modum.....). Faren til Gunerius er fra Lier, mens moren, Dortea Nilsdatter, er fra Modum.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gunerius Larsen som var gift med Anne Kristine Andersdatter.

 

Han er bror til min oldefar Nils Larsen født 1863. Far/mor til Nils og Gunerius er Lars Kristoffersen og Dorthea Nilsdatter. Det er jo også flere søsken, men jeg vil gjerne innom kirkebøkene litt mer før jeg sier noe sikkert. Da jeg vil ha fødselsdata rett.

 

Jeg har akkurat selv begynt og nøste opp så vet ikke så mye. Men vi kan jo holde kontakt ? så kan vi være til hjelp for hverandre.

 

Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.