Gå til innhold
Arkivverket

Forsørget av fattigvesenet i Drammen - riktig person?


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

I 1900-tellingen for Lier bor det på gården Kornerud søndre en Olaf O. Kittils. som er utsatt til oppfostring og forsørges av fattigvesenet i Drammen. Jeg lurer på om dette kan være sønn av Ole Kittilsen og hans avdøde hustru Inga Alette Hermansen. Finnes det en mulighet til å finne ut av dette? Mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dåpen.

name: Olaf Trygve Kettilsen gender: Male baptism/christening date: 13 Sep 1891 baptism/christening place: Bragenes, Buskerud, Norway birth date: birth place: death date: name note: race: father's name: Ole Kettilsen father's birthplace: father

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWJ6-7MK

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 7 (1885-1893), Fødte og døpte 1891, side 190.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3513&idx_id=3513&uid=ny&idx_side=-198

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060516010198.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

ser i 1900-tellingen for Bragerns at Ole Kittelsen er gift med Marie (hans 3. kone, må det være), og de bor sammen med datteren Dagny, født i 1887. De bor i Aabygt. 291 d. Det må være datteren hans med Inga, født 24.12.1887 og døpt 22. jan. 1888 (Bragernes). De fikk også en sønn, Sigurd, født 18. des. 1894, men han finner jeg ikke. 1910-tellingen finner jeg verken Olaf eller Sigurd, men far Ole og Marie har fått mange barn, og bor nå i Frydensalstien 11, Bragernes. Sammen med dem bor en datterdatter, født i Kristiania i 1907 ( Dagnys datter ?).

 

Må tilstå at jeg tviler på at det er sønnen til Ole og Inga som er satt bort i Lier, i og med at de har Dagny hjemme, men.... Vet du hva som skjedde videre med Olaf? Jeg har sett under konfirmerte både i Lier, Sylling og Bragernes, men har ikke funnet ham,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forsyne min hatt at du har rett, jeg!!! Se nr. 5 under konfirmerte i Sylling: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=52537&idx_id=52537&uid=ny&idx_side=-109

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10311202230109.jpg

Tok en ny titt under konfirmerte, og det må da være rett kar?

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og takk begge to!!

Ja, det kan se ut til å være riktig kar dette. Ole Kittilsen og Inga Alette Hermansen giftet seg i 1883 i Bragernes og fikk 6 barn hvorav 4 vokste opp. Sigurd tok senere navnet Charles Jokstad etter at han reiste til USA. Dagny reiste også over under navnet Dagny Jokstad (Mor til Ole var fra Jokstad) Datteren til Dagny, Signe døde i 1911) Inga var søster av min oldemor Trine Birgitte Johansdatter Hermansen (Gift med Thomas Hansen)

Ole Kittilsens 3. kone var datter av min oldemor. Disse fikk 4 barn. Jeg vet fra slekt i USA at Sigurd/Charles ble satt bort da Inga døde - og nå ser det absolutt ut som om det samme hente Olaf Trygve. Det var artig å se komfirmasjonen hans - den hadde jeg ikke notert tidligere. Lurer på om han også forsvant "over there" Takk igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het moren til Ole Kittilsen Marit Gulliksdatter? Født i 1821 og død i 1886, gift med Kittil Olsen Solumeie og bosatt på Belbakkene i Sigdal i 1865? Hun er i såfall søsteren til min tipp, Hans Gulliksen, på Hagen (Jokstadhagen) i 1865. Jeg hadde bare opplysninger om to av sønnene til Ole og Marit, Gullik og Hans, som også tok navnet Jokstad - det samme gjorde min oldefar, som også het Gullik.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid!

Ja, du har så rett - her er det mye Sigdalsblod som flyter hos begge to av oss, ser jeg. Så vidt jeg har sondert så hadde Marit og Kittil 5 barn.

1. Oline født 1847, døpt Holmen krk. 10.12.1847. Har ikke sjekket hvor lenge hun levde, men hun giftet seg med Knud Kristensen Skatvedtfossen 20.12.1868 i Sigdal. I alle fall 4 barn.

2. Så har vi Ole som kalte seg Belbak 1849 -ca. 1930 (oppl. av en slektn.i Drammen) Han var som du sier gift 3 ggr. og fikk tilsammen 11 barn

3. Gullik Kittilsen Jokstad 1853, døpt 5.2.1854 i Sigdal krk. Iflg FS er han død 1941. Gift med Lina Hansdatter Nes. Gift 3.5.1880 i Sigdal - de fikk i alle fall 11 barn.

4. Hans Kittilsen har du , som Gullik selv. Men for andre: han giftet seg med Guri Ibsdatter rundt 1880 i Sigdal og fikk i alle fall 7 barn.

Den siste jeg har er Anders som ble født 1861 og død før 1865. Jeg har ikke sjekket datoene hans så nøye. Han skal være døpt 1.9.1861 i Sigdal. I Brothers Keeper fremgår det at Marit Gulliksdatter er 6 menning av en av mine tipper. Uten å ha sjekket nøye tror jeg det må være Peder Gulliksen Ingebu g.m. Guri Olsdatter Barhaugen. Peder ble født på plassen Porten i 1827 og er far til min oldemor Oline Pedersdatter som bodde på Maritufta under Halvorseth. Hun fikk min morfar Nils Petter Halvorsene før hun giftet seg med Ole Pedersen Vika fra Flesberg. Min morfar ble bortsatt på Lobben gård i Modum. Det kunne være artig å høre hvem av barna til Gullik du stammer fra: De jeg har er Helga, Olga, Ragna, Randi og Hans Jørgen. Marit og Kittil er også 6 menninger så vidt jeg har sett - igjen via BK

Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kathe!

 

Har du feil fødselsdato på Oline?

 

Oline var født 16 des 1846,og døpt 10 JAN 1847.(ikke døpt 10 des 1847,som det står i innlegg 8)

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 7 (1844-1849), Fødte og døpte 1847, side 14.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1129&idx_id=1129&uid=ny&idx_side=-17

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051110020275.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan, slektning!

For å ta det siste først: jeg er etterkommer av Ragna Gustava Gulliksen, født på Snarum i Modum i 1883 og hun døde i huset jeg bor i (hun var bestemoren min) i 1966. Ragna kom til Sylling i Lier som tjenestepike i 1901, fant kjærligheten på gården og giftet seg med Ole Knudsen Sørli. Jeg er datteren til deres yngste barn, Ragnhild, som ble født i 1916. Oldefar Gullik (1853 - 1941) giftet seg med Maren Olsdatter Hovdesæteren (1859-1888), og de fikk følgende barn: Helga Ovidia (1879), Hans Jørgen (1881-1965), Ragna, Olga Randine (1885) og Hans (1887-1888). NB: før han giftet seg, fikk Gullik en datter, Randi, med Aase Knudsdatter Øverbyeie i Sigdal. Jeg har mye info om familien, så du må gjerne sende meg en privat melding.

NB: en av søstrene til Gullik, Kari Hansdatter (1864-1922), giftet seg med Ole Kristiansen Bjørndalen, og de er oldeforeldrene til ikke ukjente Ole Einar.....

 

Jeg tok et lite søk på nettet i går vedr. bl.a. Oline, nr. 1 i oppsettet ditt. Hun og mannen fikk mange barn og flyttet til Vestre Aker rundt 1880. De tok navnet Fosholm, og du finner dem både i 1900 og 1910-tellingene i Oslo. En av deres sønner, Conrad Fosholm, ble malermester, så det gikk tydeligvis bra med dem!

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Nesten litt julaften "dan føre dan føre doppare-dan" som svenskene sier!

Ann-Mary - du har så rett! Nå er datoen rettet opp - takk skal du ha! Står det dato, skal den være riktig!

Astrid - artig med slekt på nettet - og med samme interessen. Jeg fikk mange nye å føre inn, så nå står du der du også. Jeg må nok innrømme at jeg har lurt litt før - du har hjulpet meg mange ganger og har tydligvis hatt god greie på slekta "mi"

Jeg vil gjerne benytte meg av muligheten til å spørre deg om ting jeg lurer på mht slekta, så takk for tilbudet. Men det går begge veier!

Det blir litt sånn pustehull midt i denne travle tiden å kunne gå inn på nettet og drodle litt, men nå begynner det nok å dra seg litt til kjenner jeg.

Det blir nok ikke gjort noe "ordentlig" på noen dager.

Ha det - minst dobbelt så fint og så snakkes vi!

 

Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.