Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Hirsch ”Danske og Norske officerer 1648-1814”. Knud Iversen von Hadelen født 16??, død 1753


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Jeg viser til innlegget om Knud Iversen von Hadelen http://forum.arkivve...-var-ivers-mor/ . I Ovenstad, som vi har som andrehånds kilde til Knud Iversens lange karriere, står det att han var i Danmark en tid og han viser til Hirsch:

"Premierløytnant ved regimentets Valdreske kompani 23 juli 1698 til 1713. Blir så borte. Var ifølge Hirsch sekondløytnant ved Fynske nasjonal infanteri regiment 3 februar 1716 til 15 august 1718. Kom så igjen her."

 

På Danske DIS-Forum har jeg funnet informasjonen: ”I.C.W. Hirschs 12 håndskrevne bind om »Danske og Norske officerer 1648-1814«. Findes bl.a. på Rigsarkivet og Det Kgl. Bibliotek. Står ved receptionen”. Ett annet sted har jeg sett att det kanskje er et oppsett av disse bøkene i Norge. Jeg har søkt på Nasjonalbiblioteket i Norge, men de har den ikke.

 

Jeg ser att det er andre som har fått hjelp fra hyggelige personer i Danmark med oppslag i denne kilden, så jeg forsøker med en etterlysning om vad som står om Knud Iversen i Hirschs bøker.

 

En teori er att det er to Knud, den ene født så tidlig att han blir fenrik i 1685. Den andre født senere og død 1753, aktiv som offiser til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så vidt jeg vet finnes dette materialet kun i et eksemplar i Norge. Det er som micro-fisch på RA

For noen år siden hadde jeg dialog med biblioteket i København, og da sa de at materialet skulle digitaliseres. Men de sa ikke om når

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor,

 

For å presisere det jeg er ute etter noe bedre siterer jeg fra min andre debatt, innlegg #14 av Leif Salicath:

"Mor til ob.lnt. Knud von Hadeln 1625-1677, Else Knudsdatter Urne c1595-1643 ble gift 2) etter 1628 med amtmann Preben von Ahnen 1606-1675.

 

På flere internettsider (Geni og MyHeritage), nevnes flere barn i 2. ekteskap, deriblandt Knut von Hadeln, dvs. at det skal ha vært en halvbror av ob.lnt. Knud von Hadeln. Jeg er veldig usikker mht. dette, men det kan være nyttig å finne et skifte etter amtmannen hvis det finnes noe så tidlig som i 1675."

 

Om det er to personer Knud (ikke nødvendigvis "Iversen") så kanskje men kan få noe ut av vad som står i Hirsch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove,

 

Takk for informasjonen att den faktisk finnes i Oslo, Om det ikke er noen som har tid å slå opp før jeg kan komme meg dit, så kan jeg legge den på lista over gjøremål i Norge. Det kanskje går å finne ut av det på annen måte, men det virker som en problematisk nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke registrert at Else Knudsdatter Urne og Preben von Ahnen hadde noen sønn ved navn Knud.

Nå er det ikke fra ekteskapet med Preben von Ahnen jeg stammer, men jeg har oppført 3 barn av paret:

 

1. Alexander Robe Pappenheim von Ahnen

2. Anna Sophia von Ahnen

3. Merete Prebensdatter von Ahnen

 

I ekteskapet med Karen (Karine) Iversdatter Vind har jeg registret at han hadde tr barn:

1.Else Katrine von Ahnen

2.Iver von Ahnen

3.Helvig von Ahnen

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til att en sønn av Preben von Ahnen skulle velge å kalle seg von Hadelen. Men, om det står noe i Hirsch som kan antyde att det er to Knud von Hadeln som lever nesten samtidig, så kan det jo være att han kommer fra en annen gren, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen tro på at en von Ahnen skulle kalle seg von Hadeln. Jeg har oppført 8 Knud von Hadeln og bare 1 av disse har Iver som far.

 

*Smil* fra Rigmor :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.