Gå til innhold
Arkivverket

En liten morsom tekst på latin, men hva er korrekt oversettelse ?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

I boken til Aagaat Daae "Stamtavle over familien Daae", side 5 er referert Anders Daae som skriver

 

"Ao. 1705 reiste jeg fra Trondhjem og kom til Kjøbenhavn den 29. julii, og som jeg 1701 havde med andre disputeret pro titulo Baccalaureatus, kom jeg efter ansøgning igjen på Communitetet og fik da Sted iblandt Convictores supremæ Mensæ, præposito Severino Lindtrupi."

 

Trolig min 5tip Søren Lintrup. Jeg tror jeg tolker det meste, men det er greit å få fagkunnskapen på banen. Litt høytravende dette, men slik var det vel den gang. Jeg legger ved et bilde som dekker litt mere av teksten for ordens skyld og mottar gjerne tyding av resten også.

post-639-0-14177500-1356190109_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken til Aagaat Daae "Stamtavle over familien Daae", side 5 er referert Anders Daae som skriver

 

"Ao. 1705 reiste jeg fra Trondhjem og kom til Kjøbenhavn den 29. julii, og som jeg 1701 havde med andre disputeret pro titulo Baccalaureatus, kom jeg efter ansøgning igjen på Communitetet og fik da Sted iblandt Convictores supremæ Mensæ, præposito Severino Lindtrupi."

 

Trolig min 5tip Søren Lintrup. Jeg tror jeg tolker det meste, men det er greit å få fagkunnskapen på banen. Litt høytravende dette, men slik var det vel den gang. Jeg legger ved et bilde som dekker litt mere av teksten for ordens skyld og mottar gjerne tyding av resten også.

 

Han hadde sammen med andre disputert med bachelor-grad (disputeret pro titulo Baccalaureatus)

Tilstede var gjest (kanskje som i gjesteleser/foredragsholder) av det høyeste sinn (kan være akademisk høy tittel) sjef Severino Lindtrupi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir litt mening. Takk for det.

 

Jeg begynner å forstå at ikke all latin er god latin, men meningen er jo egentlig grei. Han roser og fremhever sitt besøk i Kjøbenhavn, hvem han bor sammen med og møter. I neste setning, se bildet, som omhandler hans fremstøt overfor prinsessen, ser man tydelig hvordan han "roser" seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Etter at han har disputert og kommet gjennom nåløyet, er han nå blant gode venner og kolleger og kan nyte tilværelsen "øverst ved bordet". Han er altså "på den grønne gren."

 

K.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en omtale av professsor Søren Lintrup på Store Norske Leksikon under utdypning av Johan Cold. Tekstutdrag: "Som student viste Cold meget gode evner. Etter sin teologiske eksamen studerte han videre, og ble 1705 opptatt i et nyopprettet sosietet under professor Søren Lintrup". Altså samtidig med Anders Daae.

 

Jeg referer også kort om Lintrup i Wikipedia :

"Da byen brændte (Bergen) og med den alle hans samlinger, vendte Lintrup tilbage til København,hvor han som Regensens provst samlede de flittigste og lærdeste unge om sig til et litterært selskab (Societas litteraria indagantium), hvor der oplæstes, forsvaredes og kritiseredes skrifter om alskens materier." Rimelig sikkert både med Anders Daae og Johan Cold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.