Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av side 1 linje 41 fra bunn.


Gjest
 Del

Recommended Posts

Det meste forstår jeg, men...

 

Permanent sidelenke

 

11 desember 1788 Morten Beyer`s (antar det så er søn) men hva betyr de tallene? Gjengi gjerne hele linjen i sin helhet.

 

Til info

Personen det sannsynligvis er snakk om her er Morten Absalonsen Beyer`s søn, Tron Mortensen Beyer, født 21 januar 1787, døpt 26 januar 1787 i Domkirken. De fikk i 1790 en ny sønn, Thron Mortensen Beyer som overtok farens skomakerverksted i tredje generasjon. Tron og Thron er halvbrødre av Frants Dekke Beyer(og 11 andre søsken), boktrykker som startet det som etter hvert ble F. Beyer Bokhandel.

 

Tusen takk for hjelp og ha en riktig god jul!

 

mvh

 

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kikkar på fyrste sida i kyrkjeboka, står det forklaringar. Dei to fyrste kolonnene står for kjønn og dei to siste for alder.

Så personen du nemner har fått ein strek i kolonnen for hankjønn og alderen 2 år.

Slik tydar i alle fall eg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på side 1 uten at jeg ble så klok av det, har mye å lære :) Tusen takk for forklaring.

 

Hvis ungen er 2 år må jeg lese kirkebøkene for den perioden bedre, for da finnes det flere barn enn de jeg har funnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er lettere å se her, venstre side?

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 9 (1776-1821), Døde og begravede 1777, side 2-3.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-3

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70306660358.jpg

 

Her ser du "overskriftene" til de fire kolonnene:

Mk (mannkjønn), Qv. (kvinnekjønn), Gl. (gammel, dvs. alder, menn) og Gl. (alder, kvinner)

Tolkningen av dette blir da slik Magnus har nevnt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.